Inlägg från: Pokergirl |Visa alla inlägg
  • Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Fick precis en förorder på en ny serie jag kommer att lansera i höst, 75´ på ett bräde, gud så kul!

• Pokergirl

Jonnaa: Vinsten är dn slutsumma du har över efter att årets alla fakturor betalats.

• Pokergirl
    liv10 skrev 2007-07-23 18:29:48 följande:
    Hej!En sanbb fråga; en kund från Norge vill handla och undrar om det är tull på det? Är det det?!?!
    Japp, det är tull till Norge.
  • Pokergirl

Ida2: Är det fakturor från privatpersoner du har problem med?

• Pokergirl

Ida2: ta kontakt med payer, dom fixar allt från kortbetalningslösning till fakturor!

• Pokergirl

Ida2: jag har kört med payer, okej att det kostar men samtidigt får man in pengarna snabbt och utan att behöva stå med risken. Jag tycker helt klart du ska använda dig av kreditor, tänk bara vilken förlust det blir för varje missad betalning från en kund.

• Pokergirl

Nu är jag snart gråtfärdig, min webshop ligger nere - igen! Har gjort så hela dagen.... *suck* Ska flytta den omgående - men frågan är var, tips tack! (Jag vill kunna flytta över designen, dvs vill inte ha ngn mallbaserad sida).

• Pokergirl
    Pallas Athena skrev 2007-07-25 14:18:24 följande:
    Såg reklam för detta företag i PC för alla, har inte tittat så mycket på det eftersom jag har mitt "favoritföretag" som jag arbetar med, men kanske är värt att titta på? www.space2u.com/Där kan man ha egen server osv också..
    Tack, ska kika där direkt! Sidan/sidorna jag har är skapade av en webfirma och ligger på deras server. Jag lyckas inte få tag på någon ansvarig per telefon eftersom dom är på semester... Jag kommer att ta kontakt med företagarnas juridikrådgivning angående ev ersättning, jag förlorar stora summor på detta!
  • Pokergirl
    FrökenNorkok skrev 2007-07-25 15:51:30 följande:
    Hur många dagar ska man få på sig att betala en räkning?? Fick en räkning som skall betalas inom fem dagar, tycker att det är väldigt lite. Hade räknat medtio dagar..
    Säger du till innan så har du rätt till 30 dagar. Minsta är 10, rätta mig om jag har fel någon.
  • Pokergirl

Frökennorkok: Jag måste korrigera mig lite, hittade annan info:
    http://www.kreditbevakarna.se/vanliga.htm

Min kund hävdar att han har 30 dagar på sig att betala.
    Är det riktigt?

Nej, det finns ingen lagstadgad krediträtt för köparen. Det är leverantören som bestämmer hur lång kredittiden ska vara. Normalt har du med betalningsvillkoren i offert, orderbekräftelse eller liknande. Har du inte utlovat eller avtalat om någon kredittid så är det du som bestämmer hur lång kredit du lämnar. Du behöver ju heller inte lämna någon kredit utan kan kräva betalning i förskott eller vid leverans. 

Tänk emellertid på att du enligt räntelagen inte kan räkna dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Vill du ta ut ränta från en tidigare förfallodag måste du ha ett avtal som reglerar det.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6