Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
Fick precis en förorder på en ny serie jag kommer att lansera i höst, 75´ på ett bräde, gud så kul!
Fick precis en förorder på en ny serie jag kommer att lansera i höst, 75´ på ett bräde, gud så kul!
Jonnaa: Vinsten är dn slutsumma du har över efter att årets alla fakturor betalats.
Ida2: Är det fakturor från privatpersoner du har problem med?
Ida2: ta kontakt med payer, dom fixar allt från kortbetalningslösning till fakturor!
Ida2: jag har kört med payer, okej att det kostar men samtidigt får man in pengarna snabbt och utan att behöva stå med risken. Jag tycker helt klart du ska använda dig av kreditor, tänk bara vilken förlust det blir för varje missad betalning från en kund.
Nu är jag snart gråtfärdig, min webshop ligger nere - igen! Har gjort så hela dagen.... *suck* Ska flytta den omgående - men frågan är var, tips tack! (Jag vill kunna flytta över designen, dvs vill inte ha ngn mallbaserad sida).
Frökennorkok: Jag måste korrigera mig lite, hittade annan info:
http://www.kreditbevakarna.se/vanliga.htm
Min kund hävdar att han har 30 dagar på sig att betala.
Är det riktigt?
Nej, det finns ingen lagstadgad krediträtt för köparen. Det är leverantören som bestämmer hur lång kredittiden ska vara. Normalt har du med betalningsvillkoren i offert, orderbekräftelse eller liknande. Har du inte utlovat eller avtalat om någon kredittid så är det du som bestämmer hur lång kredit du lämnar. Du behöver ju heller inte lämna någon kredit utan kan kräva betalning i förskott eller vid leverans.
Tänk emellertid på att du enligt räntelagen inte kan räkna dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Vill du ta ut ränta från en tidigare förfallodag måste du ha ett avtal som reglerar det.