• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 9

Välkomna alla österbottningar till den nionde tråden!

Här fortsätter vi diskussionerna om allt mellan himmel och jord. Och som vanligt skriver den som vill på dialekt.

Här är våra tidigare trådar...

tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html

Övriga österbottniska trådar:

recept-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18093414.html
    träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18506996.html
    studerande-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19078849.html
    diet-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18493282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:56:26:
    gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m16163738.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:57:39:
    nyare gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19422233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:45:16:
    Intresserad av vad som händer i Österbotten i sommar?: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20733138.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-07 23:57:03:
    3:e recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21583130.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 22:39:54:
    nya träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m22522552.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 9
  • Skratt o tårar

Tack rina78! Jaa, även om ja sku köp en nyan fö 49euro så sku ja säkert va nöjd! Tå ja vejt va ja har had!

• ellen h

På tal om loppisa.
    Vi var i byrjane åv vikå ti Jeppis ti hede loppis som e breiver kangasmestarit. Vi mena skratt ihel oss tå di hadd så hög prisa ter...He nästan billiari ti fara ti H&M
    Men noo kan man ju fynd om man har tur.
    Brukar bistell mytchi från Huuto.net åv ein som bor i USA.Men bara ny kleda. Hilfiger, Gap, Disney, Benetton mm...Vatå märkesgelin

Ha en fin dag allihop (fast e siir liiti molit ut)

• xxxx

Ja Huuto e nåo huippu he!! Jag å bruuk köp Gap å Hilfiger.

Som Ellen H sa, va tå märkesgälin!!

Man kan jo nåo fynd på loppis,men he faktiskt mytschi dyyrt täär å!! :-O

• skogsfrun

ja måst ba lägg et inlägg om loppisa ja å, ja tycker he kul at ga på loppis å skåda, sällan hitta ja na men nangang ha ja hadd tur å fynda na. Ein gang hadd ja så tur så ja kom tå nan precis hadd plocka fram på bordi flickkläder st 86 precis va ja behöva, så tär hitta ja mytchi, he mesta va märkeskläder. Ja halde no me om at ibland ha di hövolös prise, men di få jo knappast såld na tå helder...

• gäddan

Måst jo bland me i loppis-diskussionen ja å. Ja er no lite uddaa (om man jämför me er ader jär), jag AVSKYR loppisar! Tycker he e vansinnigt äckligt ti gar runt bland ades gambel saker...huäh! Möbler kan ja tänk me ti ga o skåda på, fö ti kan man alltid mål upp el byt klädsel på...

Ne loppisar får no klar se utan me än så läng!

• Elton o mamma

I hööstas gick ja in ti loppis vi Järnvägsstationen o hitta ett par vinterhanska åt Elton som dessutom var "waterproof" för några cent. Di har viri vääl använd. Dock till min stora förvåning så säld folk gambel underbyxona o urtvätta BH:na Ja tänkka släng hanska o fara taan. YÄCK alltså, vem köper toki, o vem i hela fridens namn e så korkka att di vill lägg ti salu gambel unttare o bh:a.

• Luffarmor

Hej

Loppis ja .... int ha ja tjöft na mychi tanifrån ... na tpaijtona o na joggare åt Rasmus men he ha no främst berod på att int ja ha hitta na. He harmar me ännu på eit par snyggi par short som int ja to me sama tå ja så döm.... följan varv va di bort Men såld he ha ja no djort..sist så vart he för ivi 100 € så he var ju bra...väl använd penga vart he ju å tå vi for ti Keskinens san

Men undikläde bh o undibyxona nej tack.

Ja jär had Junior feber i morist ja eder feber o feber . Ha vakna vi 4.30 o had så heit föttre så ja steig op o byt blöjo o to temp så var he 38.2  så ja la ein suppar o ha kom me oss...men tå var ha så pigg att ha sko op men ha kravla no opo imilla oss ti klocko 6 tå steig vi op o åt gröitn. San mora ha på ati 9.30 tå prova ja på nyyt å tå var he 37..san mora vi på å läst böckrew leikt o skåda tv ti 11 tå  ha åt o san 11.30 så skutta ja in ha i förådi tär ah sover nu. Int na feber.

Ha had väll nating imot att vi sku ti Sunds me svärmor i da kan ja tänk.

Millami.... babykädre e väll bara ti lägg i maskin?? ...... Vi bädda korgi först tå ha sko koma heim vi var ju eit varv via Vasa (keskola) o så var vi ju nästan 2½ v på malmska. Ja for ju in o vil  som he heit o på he vilasi e ja änn

Nu finns he ny bildre på vår nyfrissade kille

Mamma till Rasmus o matte till Sindi o Sissi. o fru förståss....
  • Jeremias mamma

Ifall e finns nan jär som råkar ha en begagna 12 tums pojkped me stödhjule jär så kan hör åv se ti sido min...

• Mirremama

Måst skriv lite om loppis jag också, vi har mest köpt möbler, lite udda vaser och lampor, och lite porslin. Nåt enstaka plagg har det blivit, men de kan nog räknas på båda händernas fingrar. Sålt har jag däremot gjort, innan vi flyttade från Vasa sålde jag för närmare 200 e

Jag blir också rent chockad ibland då jag ser vad folk försöker sälja, använda läppsift, just underkläder, deodoranter och liknande!! Huga. Såna bord blir det nog att gå en lång lov kring.

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Legewiel

Elton o mamma: Har flera gang i Åbo sitt alkoholister (både gummor å gubbar) som har handla nya kläder inklusive underkläder på loppis...så he e väl kanske såna som köper tå

En gang tå ja sku fa hem me bussen satt en sån fylletant på busshålplatsen å tala för se själv om "kirppis" å hur billit hon hadd fått allt...å så plocka hon upp t-paitona, trosona å sockona å rada ut dem fint på hande (äckliga) bänken i busskurn å satt å klappa på dem, visa upp trosona för all som gick förbi... No tycker ja liti synd om dem men på sama gang var he ganska äckligt!!

Ja e no å sånde som har liti fobi mot loppisar, men ja tror no säkert ti har myki bra tär, speciellt åt bånen - ti hindar ju knappt nöit klädren innan di e för små helder. Kanske ja ändrar åsikt san tå ja komber att var en fattig småbarnsförälder?

Svar på tråden Österbottniska tråden 9