• bleknos

Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?

Idag dag 11. Fått äggväxtstimulerande sprutor (gonal f 150ul x 6 dagar). Hade dag 9 3 äggblåsor på varje sida, idag dag 11 hade jag 3 på ena och 1 på andra. Dessa är mellan 16-19.
    Nu vill läkaren att vi avbryter. Detta då han inte kan kontrollera förloppet eftersom han är ledig fredag och måndag och tisdag är röd dag...
    Känns fel att efter 6 pergokurer tryckt i sig så mkt hormoner för att sedan bara avbryta för att det är "taskig tajming".
    Naturligtvis finns risk för flerbörd (tvill, trill, fyrl) men det finns ju även en chans att fler ägg tillbaka bildas... å då är ju hela denna sväng bortkastad.
    Så, frågan är, är man skogstokig om man struntar i rekommendationerna att inte ha sex nu.
    Till saken hör naturligtvis att jag har PCO samt ett MA i bagaget å hemskt gärna vill...

• Svar på tråden Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?
  • Bliglin

Hej bleknos!

Jag tycker att det är svårt att råda i en sådan här fråga, men jag ska försöka.

Tycker jag att ni ska chansa? Svar NEJ.

Nu vet jag inte hur gammal du är. Men jag förutsätter att orsaken till att ni inte lyckats hittills är att du vanligtvis inte har ägglossning och att det INTE är något fel på din mans spermier.
    Därför bedömer jag (lekmannamässigt, är ingen läkare) att risken för flerbörd är STOR i ditt fall. Dvs det är inget fel på din mans spermier och du har nu ägglossning, dessutom 4 ägg. Er chans att bli gravida kanske är ganska stor såvida du HAR ägglossning med ETT ägg... och därmed är sannolikt risken för flerbörd, i ditt fall, STOR vid 4 ägg.

Skulle JAG ha sex i motsvarande situation? Svar JA. Men OBSERVERA bara i MITT fall!
    Det beror på två saker: 1. Min man har dåliga spermier, chansen för honom att göra mig gravid gm samlag är ganska liten, (vi har inte lyckats på snart 4 års försök ) så för mig skulle det snarare handla om att maxa "chanserna" än att maxa riskerna. Jag inseminaerades för övrigt förra cykeln med min mans spermier och hade 4 ägg (3 mogna) och blev inte gravid .

2. Jag är 36 år. Dvs risken att alla 4 äggen är befruktningsdugliga är inte lika stor i min ålder som om jag vore 26 t ex.

Så om du är under 30 år och vanligtvis inte har ägglossning så avråder jag! Fast jag förstår att det känns jättetråkigt och jag skulle nog också vara förbaskad på läkaren om jag vore som du. Varför i hela friden har han ordinerat så hög dos och satt igång denna behandling inför ledighet då han inte kan följa upp det hela!? Morr!

Hoppas det löser sig!
    Kram B

• Bliglin

Tillägg: Och att vänta en månad på nästa försök, hur jobbigt det än känns, är kanske att föredra om alternativet är ett sent missfall med trillingar... *peppkram*

(men nu kanske jag är pessimist... men så skulle jag tänka i alla fall... då jag både är livrädd för att aldrig bli gravid, men lika livrädd för att jag, OM jag blir det, ska förlora tvillingar/trillingar i ett sent missfall. Jag har dessutom delad livmoder, så jag har extra små chanser att bära fram flera foster till en lycklig förlossning).

• bleknos

Hej B!

Jag är visserligen "bara" 30 år (till hösten) och "vet" att jag har "tiden" med mig. (Gubben är 34).
    Kruxet är att jag ätit 6 pergokurer nyligen å haft ÄL på 4 av dem men inget har hänt. Så bara för att jag har bra ägg å ÄL så är ju inte det samma sak som + tyvärr.
    Förra våren åt jag 3 kurer som inte fungerade alls (då blev vi visserligen spontant gravida som slutade i v 12, men denna spontana graviditet är vad jag förstått en nål i en höstack).

Extra irriterad är jag då jag ringde tillbaka till läkaren å sa att jag kollat med en fert. klinik om jag kunde få göra UL hos dem i morgon eller på måndag och det skulle gå fin fint, bara de fick en remiss. Men icke sa doktorn. Hade jag gjort det hade jag ju vetat om några av äggen återbildats. Det konstiga är att han sa att 4 ägg är max för att "köra på", men i nästa sekund vill han avbryta.

Nu har jag spenderat em med att scanna nätet efter risker för flerbörd å det är naturligtvis inget jag är supersugen på att riskera. MEN om det skulle bli + å fostren är så sjuka att de inte skulle få ett bra liv, så går det ju faktiskt att ta bort dem. Förstår att det kan värka stötande för många med mitt resonemang, men när man har så svårt att ens bli gravid så känns åtminstonde tvillingar som en risk jag mer än gärna tar, hellre än att vara barnlös.

Dessutom saknar jag lite empati från läkaren som jag för övrigt tyckt varit toppen hittills, men man måste ju förstå att det tar på "kropp å själ" att trycka i sej hormoner å sen får man inte ens en chans att se om det skulle kunna vara ett skarpt läge (dvs nåt ägg återbildas) bara för att han ska ha lång helg!!!

• bleknos

Forts...
    Å snart är det ju sommmar med div helger å semestrar så då kanske han oxå ska vara ledig när det gäller... MORR!

• Bliglin

Jag förstår din ilska, absolut. Och jag tycker att det är jättedåligt av läkaren att inte ge dig remiss så att du kan kolla dig med vul, de kan ju återbildas ngt ägg precis som du säger. Och jag skulle bli skitförbannad över att han medgett denna behandling inför hans ledighet... och hur många ägg hade han hoppats på? Två? Varför har han då ordinerat så pass hög dos gonalF då du ju haft äl med pergo, liksom Får intrycket att han chansat och sedan fått "cold feet". fast jag är ju ingen läkare... och 150ul gonalF kanske är normal dos... men borde han inte ha kunnat förutsett att du skulle svara bra då du ju svarat på pergon, tänker jag.

fast nu är det ju iof ingen mening att ösa ilska på läkaren... gjort är gjort och du vill veta hur du ska göra nu... (svårt!)

Men det faktum att du haft äl med pergo 4 ggr och ändå inte blivit gravid gör att jag nog också skulle fundera ett extra varv... dvs, är därmed risken för trillingar så stor egentligen!?

Du har ju inte delad livmoder som mig, så tvillingar skulle säkert gå alldeles utmärkt (skulle själv gärna vilja ha tvillingar, dvs barnen, inte graviditeten i min livmoder )

• bleknos

Visserligen pluggat en hel del medicin men har inte koll på vad delad livmoder innebär? Orkar du dela med dig?
    Det jag inte riktigt vet är följande: säg att 3 ägg är redo vid ÄL óch att 1 el 2 blir befruktade. Kan de då fästa om 1 el 2 trillar ut i from av mens? Dvs mens är väl hela slemhinnan som släpper.
    Just nu lutar jag åt att sexa ikväll. Har kollat å har inte ÄL ännu. Men simmarna kan ju leva kvar ett tag å då kanske de är i reducerad skala när äggen släpper??!

Tack för dina svar B! KRAM

• Bliglin

Jag har själv grubblat i dessa banor då MIN läkare ordinerade dubbeldos pergo inför min första insemination TROTS att jag har egen ägglossning (jag har inte pco).

jag valde då att, på eget bevåg, bara ta enkeldos pergo. Tack och lov, visade det sig i efterhand!
    För jag hade 2+2 äggblåsor dag 9 varav 3 var mogna. Min läkare valde då att inseminera mig pga som sagt, spermafel och min ålder. Dock misslyckades det, jag plussade inte. Jag frågade läkaren vid inseminationen om jag skulle göra på samma sätt efterföljande cykel om jag inte skulle få plus, och han sa ja.

Dock "fegade" jag igen, eftersom jag läst att effekten av pergo kan "spilla över" på efterföljande cykel, så andra gången (dvs NU) så valde jag att bara ta halv tablett pergo i 5 dagar. Det visade sig IGEN att det var en himla tur, för jag hade 4 äggblåsor även denna gång på halvdos .
    3+1. (Nu ska jag in på vul imorgon igen eftersom de inte var mogna igår, dag 9. men jag antar att jag kommer ha 2-3 mogna imorgon och insemineras på lördag.)

Men vad jag försöker säga med detta inlägg är att jag också blir sur på läkarna . För jag kan förstå att han ordinerade dubbeldos första ggn innan han visste hur jag skulle svara... men att han rekommenderade enkeldos igen trots mina 4 ägg förra gången, det fattar jag inte!
    Tack o lov är jag ju en fegis som också letar info själv på nätet
    (Tänk om jag tagit enkeldos igen, då kanske jag haft 6 ägg nu!?)

• bleknos

Känns ganska ofta så i sjukvården tycker jag att man själv måste tala om hur man vill ha det å vad som är fel. Men trots allt känner man ju sin egen kropp bäst.

Eftersom jag hade 6 ägg på g i förrgår å "bara" 4 idag så tror jag nog att något mer kommer tillbaka bildas innan ÄL.

Lycka till imorgon!

Vi står i kö till IVF men kön är i dagsläget nästan 2 år där vi bor pga läkarbrist så det är beräknat i feb 08 som tidigast...

• Teskedsmamman

Den frågan kan bara du själv svara på.....

En tjej på FL är gravid med sitt andra par tvillingar efter insemination, och de försökte trots att det var risk för minst tvillingar igen... hennes första tvillingar är änglar...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.28) BF - 070723
  • Bliglin

Äggen trillar inte ut vid mens. Mensen är slemhinnan som stöts ut och (om allt funkar normalt) så stöts ingen slemhinna ut om något ägg blir befruktat och fäster.

Antingen befruktas 1 ägg och fäster = mensen uteblir och du är gravid. De övriga äggen skrumpnar ihop och "återbildas"...observera att själva äggen bara är ngn millimeter stora.

Eller så befruktas 2 eller 3 ägg... och antingen fäster alla, dvs 2 eller 3... eller så fäster bara 1 eller 2. Ett befruktat ägg som inte fäster återbildas och "städas bort" av kroppen.

Delad livmoder innebär att jag har två "rum" i livmodern istället för ett som är det vanliga. Rummen är tillsammans något mindre än en "normal" livmoder. Beror på en "missbildning" som sker i 18 fosterveckan, alltså när jag låg i mammas mage. Orsaken till den känne rman inte till, dvs det KAN vara genetiskt... men är antagligen en slump. Drabbar 0,5 procent av alla kvinnor, många märker dock inte detta och har normala graviditeter och förlossningar. *hoppas*
    Vissa får dock problem med sena missfall eller prematura förlossningar... dock säger läkarna att det inte innebär problem för befruktning, dvs att bli gravid. De menar att orsaken till våra svårigheter troligtvis endast beror på älsklingens simmare .

Kramar tebax

• bleknos

Teskedsmamman: skönt att det gick vägen för tvillingmamman andra gången i alla fall!
    Bliglin: skönt att det i alla fall inte är problem att bli gravida för båda i relationen. Min m2b är i alla fall tipptopp =)

Ditt svar förklarar ju en hel del! Nästa fråga är då hur folk kan få "mensblödningar" men ändå vara gravida...

• Bliglin

Skönt att hans simmare är ok

Tja, det kan man ju fråga sig vg mens och gravid menar jag... fast jag antar att det sker då kroppen inte riktigt "fattar" att den är gravid... Och ibland kanske tidiga missfall beror på det, dvs att "signalerna" om att ägget fäst inte riktigt når fram = mensen sätter igång.
    (När embryot fäst så ska hormonet hcg börja bildas och gulekroppen skrumpnar inte utan sänder signaler att "låt slemhinnan sitta kvar, jag sitter här nu!, typ )

I andra fall så blöder man lite mens fastän bara delar av livmoderslemhinnan och embryot klamrar sig kvar ändå.

I vissa fall kan dessutom "mensblödningen" vara blödning från livmodertappen och inte mens alls.

Skoj att surra lite! Hoppas du finner på råd om hur du ska göra. Nu ska jag kramas i tevesoffan
    Kram B

• Anonym (Si)
    bleknos skrev 2007-04-26 20:05:37 följande:
    Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?

Idag dag 11. Fått äggväxtstimulerande sprutor (gonal f 150ul x 6 dagar). Hade dag 9 3 äggblåsor på varje sida, idag dag 11 hade jag 3 på ena och 1 på andra. Dessa är mellan 16-19.
    Nu vill läkaren att vi avbryter. Detta då han inte kan kontrollera förloppet eftersom han är ledig fredag och måndag och tisdag är röd dag...
    Känns fel att efter 6 pergokurer tryckt i sig så mkt hormoner för att sedan bara avbryta för att det är "taskig tajming".
    Naturligtvis finns risk för flerbörd (tvill, trill, fyrl) men det finns ju även en chans att fler ägg tillbaka bildas... å då är ju hela denna sväng bortkastad.
    Så, frågan är, är man skogstokig om man struntar i rekommendationerna att inte ha sex nu.
    Till saken hör naturligtvis att jag har PCO samt ett MA i bagaget å hemskt gärna vill...

Hur gick det ?? 

Är inne på samma sak 
Svar på tråden Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?