Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?
Hej bleknos!
Jag tycker att det är svårt att råda i en sådan här fråga, men jag ska försöka.
Tycker jag att ni ska chansa? Svar NEJ.
Nu vet jag inte hur gammal du är. Men jag förutsätter att orsaken till att ni inte lyckats hittills är att du vanligtvis inte har ägglossning och att det INTE är något fel på din mans spermier.
Därför bedömer jag (lekmannamässigt, är ingen läkare) att risken för flerbörd är STOR i ditt fall. Dvs det är inget fel på din mans spermier och du har nu ägglossning, dessutom 4 ägg. Er chans att bli gravida kanske är ganska stor såvida du HAR ägglossning med ETT ägg... och därmed är sannolikt risken för flerbörd, i ditt fall, STOR vid 4 ägg.
Skulle JAG ha sex i motsvarande situation? Svar JA. Men OBSERVERA bara i MITT fall!
Det beror på två saker: 1. Min man har dåliga spermier, chansen för honom att göra mig gravid gm samlag är ganska liten, (vi har inte lyckats på snart 4 års försök ) så för mig skulle det snarare handla om att maxa "chanserna" än att maxa riskerna. Jag inseminaerades för övrigt förra cykeln med min mans spermier och hade 4 ägg (3 mogna) och blev inte gravid .
2. Jag är 36 år. Dvs risken att alla 4 äggen är befruktningsdugliga är inte lika stor i min ålder som om jag vore 26 t ex.
Så om du är under 30 år och vanligtvis inte har ägglossning så avråder jag! Fast jag förstår att det känns jättetråkigt och jag skulle nog också vara förbaskad på läkaren om jag vore som du. Varför i hela friden har han ordinerat så hög dos och satt igång denna behandling inför ledighet då han inte kan följa upp det hela!? Morr!
Hoppas det löser sig!
Kram B