• bleknos

Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?

Idag dag 11. Fått äggväxtstimulerande sprutor (gonal f 150ul x 6 dagar). Hade dag 9 3 äggblåsor på varje sida, idag dag 11 hade jag 3 på ena och 1 på andra. Dessa är mellan 16-19.
    Nu vill läkaren att vi avbryter. Detta då han inte kan kontrollera förloppet eftersom han är ledig fredag och måndag och tisdag är röd dag...
    Känns fel att efter 6 pergokurer tryckt i sig så mkt hormoner för att sedan bara avbryta för att det är "taskig tajming".
    Naturligtvis finns risk för flerbörd (tvill, trill, fyrl) men det finns ju även en chans att fler ägg tillbaka bildas... å då är ju hela denna sväng bortkastad.
    Så, frågan är, är man skogstokig om man struntar i rekommendationerna att inte ha sex nu.
    Till saken hör naturligtvis att jag har PCO samt ett MA i bagaget å hemskt gärna vill...

• Svar på tråden Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?
  • bleknos

Hej B!

Jag är visserligen "bara" 30 år (till hösten) och "vet" att jag har "tiden" med mig. (Gubben är 34).
    Kruxet är att jag ätit 6 pergokurer nyligen å haft ÄL på 4 av dem men inget har hänt. Så bara för att jag har bra ägg å ÄL så är ju inte det samma sak som + tyvärr.
    Förra våren åt jag 3 kurer som inte fungerade alls (då blev vi visserligen spontant gravida som slutade i v 12, men denna spontana graviditet är vad jag förstått en nål i en höstack).

Extra irriterad är jag då jag ringde tillbaka till läkaren å sa att jag kollat med en fert. klinik om jag kunde få göra UL hos dem i morgon eller på måndag och det skulle gå fin fint, bara de fick en remiss. Men icke sa doktorn. Hade jag gjort det hade jag ju vetat om några av äggen återbildats. Det konstiga är att han sa att 4 ägg är max för att "köra på", men i nästa sekund vill han avbryta.

Nu har jag spenderat em med att scanna nätet efter risker för flerbörd å det är naturligtvis inget jag är supersugen på att riskera. MEN om det skulle bli + å fostren är så sjuka att de inte skulle få ett bra liv, så går det ju faktiskt att ta bort dem. Förstår att det kan värka stötande för många med mitt resonemang, men när man har så svårt att ens bli gravid så känns åtminstonde tvillingar som en risk jag mer än gärna tar, hellre än att vara barnlös.

Dessutom saknar jag lite empati från läkaren som jag för övrigt tyckt varit toppen hittills, men man måste ju förstå att det tar på "kropp å själ" att trycka i sej hormoner å sen får man inte ens en chans att se om det skulle kunna vara ett skarpt läge (dvs nåt ägg återbildas) bara för att han ska ha lång helg!!!

• bleknos

Forts...
    Å snart är det ju sommmar med div helger å semestrar så då kanske han oxå ska vara ledig när det gäller... MORR!

• bleknos

Visserligen pluggat en hel del medicin men har inte koll på vad delad livmoder innebär? Orkar du dela med dig?
    Det jag inte riktigt vet är följande: säg att 3 ägg är redo vid ÄL óch att 1 el 2 blir befruktade. Kan de då fästa om 1 el 2 trillar ut i from av mens? Dvs mens är väl hela slemhinnan som släpper.
    Just nu lutar jag åt att sexa ikväll. Har kollat å har inte ÄL ännu. Men simmarna kan ju leva kvar ett tag å då kanske de är i reducerad skala när äggen släpper??!

Tack för dina svar B! KRAM

• bleknos

Känns ganska ofta så i sjukvården tycker jag att man själv måste tala om hur man vill ha det å vad som är fel. Men trots allt känner man ju sin egen kropp bäst.

Eftersom jag hade 6 ägg på g i förrgår å "bara" 4 idag så tror jag nog att något mer kommer tillbaka bildas innan ÄL.

Lycka till imorgon!

Vi står i kö till IVF men kön är i dagsläget nästan 2 år där vi bor pga läkarbrist så det är beräknat i feb 08 som tidigast...

• bleknos

Teskedsmamman: skönt att det gick vägen för tvillingmamman andra gången i alla fall!
    Bliglin: skönt att det i alla fall inte är problem att bli gravida för båda i relationen. Min m2b är i alla fall tipptopp =)

Ditt svar förklarar ju en hel del! Nästa fråga är då hur folk kan få "mensblödningar" men ändå vara gravida...

Svar på tråden Överstimulerad - skulle du chansa /riskera?