• Tessa17

Pappa vill inte skriva under pass ansökan

Hej, jag och mn sons pappa ligger i vårdnadstvist, jag har planerad semester med sonen i juni och ville att pappa skulle skriva under 1v,ledighet från skolan för att jag har hittat billigare flygbiljetter samt ansökan om passet för barnet. Han vill varken den ena eller den andra. Hans advokat svarar inte på mins advokat frågor. Vad tycker Ni jag skall göra? Jag har redan ordnat semesterveckor i juni.

• Svar på tråden Pappa vill inte skriva under pass ansökan
  • Tessa17

Jag tänker resa till Kanada och jag har redan varit där 4ggr med barnet. Just nu ligger vi i vårdnadstvist, och barnets pass har gått ut. Och pappa vill straffa mig.

• Tessa17

Anonym (gäspar) jag har försökt att skriva till Din Box men jag kan inte komma fram till Dig.Varför?

• Anonym (B.A)

Vägrar pappan att skriva under passansökan och ni har gemensam vårdnad så är det i dagsläget svårt att få ett pass. Det krävs synnerliga skäl.

Det finns ett förslag om att lagen ska ändras så att det "bara" krävs särskilda skäl och man därmed skulle kunna få ett pass om det gäller en semesterresa och det inte finns någon risk för att man för ut barnet från landet för en längre tid.

Se länk:
    www.famratt.com/vardnad/vardnad/vbu_vard_pass.htm

• AlexandraLuleå

fadern är ju bra dum om han tänker använda en veckas ledighet från skolan mot dig i rätten, du ska åka på utlandssemester med barnet i fråga, att kunna åka till ett annat land är många barn få förunnat, och gör att barnet får en helt annan uppfattning av världen, och utvecklar barns tankar/funderingar m.m

Tingsrätten ser absolut inget negativt till att åka utomlands, så länge som man inte har som motiv att föra barnet ur landet, men jag tror ju inte att dom kommer att misstänka så för din del.

Boka samtal med f-rätten, ta med passpaprena, och om han inte vill skriva på, låt han få motivera för dom på FR varför han anser att barnet ej skall få åka (kan ju bli intressant att höra)

• Kajee

Ditt problem är att eftersom han vägrar skriva på passansökan så kan det i värsta fall innebära att du inte kommer iväg på din semester. Sen är det inte säsrkilt klokt av honom eftersom det kommer att ligga honom i fatet när vårdnadstvisten kommer upp i rätten. Det är som Anonym (gäspar) skriver; ju fler dumheter han gör desto större möjlighet är det för dig att få enskild vårdnad sen.
    Men faktum kvarstår. Det kan dröja innan fallet kommer upp och kan du inte få honom att inse hur idiotiskt han beter sig (han faller ju så att säga på eget grepp) så kan det hända att du inte hinner få ut passet.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

Jag hade problem med barnens pappa inför årets semester. Han bokade en semesterresa till Italien med barnen innan han kollat med mig. Exakt samma veckor skulle min syster komma hit från USA och hälsa på. (Hon är hemma ungefär vart tredje år.) Då var det inte så himla självklart att han skulle få åka enligt soc. (Även om barnen redan har pass sen tidigare.) Det hela löstes genom att hela min familj ändrade om sina semesterscheman för hans skull. Tacksamhet? Knappast.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tessa17

Tycker Ni att pappas advokat kan använda underskrivet ansökan om ledighet från skolan mot mig i TR?

• kidA

tessa17

beror på om ni har gemensam vårdnad o han oxå borde skrivit under en sån ansökan?

• AlexandraLuleå

som jag skrev ovan, nej han kan inte använda det emot dig, sköter barnet sig i skolan i övrigt och du vill åka utomlands en vecka så ser ingen dommare något negativt i det! Dock ser dom negativt att dom hindrar barnen från en fantastisk upplevelse, och motarbetar dig, vilket är neg för fadern!

• Tessa17

Hej Alexandra Luleå,tack för dina hjälpsama svar, men varför tror Du pappas advokat behöll blanketten. Som jag förstår han tänker visa upp den i Rätten varför?

Svar på tråden Pappa vill inte skriva under pass ansökan