• Ida 84

Blivande USKor kämpar vidare - part III

Peand: Skönt att höra.. Räcka ut tungan
    (var det inte du som var tveksam till att jobba med äldre och nu trivs med det? Du kanske måste läsa alla kurser eftersom Allt kanske är roligare än vad du först tror... )

• Ida 84

Peand: Haha, ja det gäller väl att vara öppen för förslag..

Måste skryta lite med.. Ringde min chef igår för att få veta hur hon ville ha det med betyg och så. Då berättade hon att hon höjt min lön. Först med nästan 8 kr/h eftersom jag nu är utbildad. Sedan även + 3% av timlönen eftersom jag har erfarenhet. Och sedan skall man ju få en klumpsumma nu eftersom kommunal har höjt lönerna så det blir en i juni och en i december. Sedan frågade hon om jag ville ha jobb i höst, så då skall jag få gå som resurs, men jag vet inte hur mycket det blir eller hur länge än... Så gårdagen var ganska bra och idag kommer det också bli bra eftersom jag kommer få mina betyg och sen vara färdig... Skrattande

• Ida 84

Peand: Ja det är skönt... Hade hört rykten om hur de ville ha det i höst och så, men det känns ju alltid säkrast när man hör det från bossen...

Har de inte tagit bort där där om att man måste jobbat innan man söker vidare till bm? *osäker*

• Ida 84

Peand: Ja så kan det säkert vara. Har inte så stor koll på det där eftersom varken ssk eller bm lockar.. hade bara för mig att jag hört/läst det någonstans.. men det är nog så med kvoter ja...

• Ida 84

Peand: Jag är på väg till avslutningslunchen, skall strax åka... Men det blir nog inte mycket sola heller, är typ 22 grader varmt ute men mulet. Hoppas att det spricker upp senare...

Som sagt, nu skall jag åka. Vi skulle träffas 11.30 men jag skall hämta mina nya glasögon först så jag kan se ut som en riktig pluggis sista dagen...

• Ida 84
    Peand: Tack! Nu känner jag mig som en stoppad julgris. Har ätit för hela veckan och då hoppade vi ändå över varmrätten...*rodnar* Först var det buffé med all sorters sallad och fisk, inläggningar och rökt lax och allt du kan tänka dig. Sedan gick vi rätt på efterrättsbordet med kladdkakor och pajer och allt vad det var... Så nu får jag nog gå ut och springa 5 mil för att allt inte skall sätta sig som bomull runt hjärtat..
    Här har solen också kämpat sig fram, så nu kvittrar fåglarna och lägenheten känns som en bastu igen.. Och det bästa av allt: Betygen ligger så fint i sitt kuvert på bordet och bara glänser...

GBGTjejN: Vi läste inriktningarna sista terminen så vi valde i slutet av andra. Tycker att du gott kan ta det lugnt med att välja och känna efter under utbildningens gång för att sedan välja.

Bubbli: Jag läste en lokal kurs om demens och sedan utvecklingsstörning/funktionshinder. Om du vill göra en praktik inom utv.störningen och har möjlighet till det tycker jag verkligen att du skall göra det (då kan jag rekommendera den dagliga verksamheten). Jag trivs jättebra att arbeta med det. Lagom utmanande. Psykiatri har man tydligen nytta av även här och utvecklingsstörningskursen har du nytta av i andra jobb också. Du lär dig tänka på ett annat sätt och många människor lever faktiskt idag med olika typer av funktionshinder.

Fröken NollÅtta: Tycker det är jättetråkigt att det blivit såhär för dig och att du känner och mår som du gör. Du har verkligen haft otur med dina praktikplatser, men som Peand säger så vill vi bara försöka puscha dig. Vi vill ju ditt bästa, och vill inte att det här skall få dig att må dåligt utan tror att du skulle må bäst av att ta dig igenom det. "Det som inte dödar, härdar". Även om det känns svårt och allt känns nattsvart just nu så skulle du växa av att veta att du klarat det. Men det är ju så vi tänker. Du känner ju dig själv bäst, och dina begränsningar. Låt detta inte dra ner dig för mycket bara. Utan försök verkligen att se möjligheterna istället för begränsningarna.
  • Ida 84
    Fröken nollåtta: Skönt att du har några månader på dig att tänka efter och ladda batterierna innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Om du skall göra om APUn eller läsa en annan kurs istället för att få ihop dina poäng. Försök att ta en tid nu och tänk på dig själv och ta hand om dig så ska du se att allt löser sig. På ett sätt eller ett annat.

Peand: Hade det inte varit så dyrt att äta där hade jag nog kunnat tänka mig att käka där varje dag..
    Ja du får akta dig så du inte blir bländad..
  • Ida 84

ericas mamma: sjukfrånvaro skall man som sagt ha rätt att få ta igen. Jag var också sjuk när jag gjorde min praktik och fick gå in extradagar för att få ihop mina timmar. Vad säger skolan angående detta?
    Sen kan det vara svårt det här med att veta hur mycket man skall prata, man vill ju inte att allt skall låta överdrivet eller krystat heller. Men man får försöka fråga frågor som det kan bli en dialog av.
    Lycka till och hoppas du får ta igen det du missat.

Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III