• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Silverkatten06, vi körde metoden i två månader innan det blev BRA! Och då menar jag sova HELA nätterna, flera nätter i rad. I början tror man inte att det är sant, och bara väntar på att få vakna igen, men så småningom vänjer man sig faktiskt vid att få sova!
    Vi märkte docj en förbättring efter ett par veckor, med färre uppvak, men inte hela sömnnätter. Så rent personligen tycker jag att "metoden" funkar, men det är ju med den som med allt annat; barn är olika, och för vissa har de inte gått lika bra.

Har du tid att läsa trådarna så tror jag att du har oerhört mycket att hämta, för många som numer har väldigt bra nätter har ju av förklarliga skäl lämnat tråden! (Jag är kvar, trots att jag är en sådan du säger dig vara avundsjuk på, men det är för att jag vill göra vad jag kan för att hjälpa andra trötta mammor och pappor!)

• Bast

Silverkatten, du har rätt i att det inte är en snabb metod, tyvärr..... SHN-kuren ska ju ge resultat redan andra natten, men vi klarade inte av att höra Noel gråta så! Det var det värsta jag någonsin utsatt något av mina barn för!
    Fördelen med NCSS är ju att det handlar om att bryta mönster och skapa nya vanor och rutiner på ett sådant sätt att barnet hinner med och känner sig tryggt. Ser man det så så känns det helt klart värt att kämpa på!

Vi har, i dessa trådar, även blandat in andra knep för att få våra telningar att sova bättre. Hojta bara till om det är något som vi kan hjälpa till med!

• Bast

Misslobaloba, jag förstår att ni har det jobbigt nu! Och JA, jag kan trösta dig med att det är många som har det jobbigt vid 7-8-9 månaders åldern! Noel hade jätteseparationsångest vid 8-9 månader! Vi som inte suttit vid hans säng sedan han var typ 4 månader fick plötsligt lov att sitta där i stort sätt varje kväll!

Jag har tyvärr inga superråd att ge, men två saker att bolla kan jag komma på....
    För det första, kan ni inte ha lite skoj/mys i sovrummet i vaket tillstånd, så att hon inte förknippar sovrummet med enbart sömn och att sömnen då innebär att man ska vara ledsen? Ni behöver ju inte ha värsta aktiviteterna, utan ni skulle ju kunna bläddra lite i nån bok i sängen, ligga och sjunga eller nåt, och sen gå ut. Pantley skriver ju även om att sovplatsen ska vara trevlig och positivt förknippad.

För det andra, kan ni inte backa nåt steg? Inte med att lägga henne 23 (även om det är vad ni fått lov att göra just nu) utan backa bara ett litet steg.
    Jag tycker att du tänker så himla rätt! De sista meningarna i ditt inlägg är verkligen tänkvärda! Din dotter har tur som har dig till mamma!

• Bast

Gtr, tanken med denna "metod" är att man hjälper barnet att somna och somna om på egen hand UTAN att för den sakens skull ta till gråtmetoder. I boken får man en hel massa tips på hur man kan gå tillväga, och utifrån ERA problem plockar du tänkbara lösningar som passar just ER. Det är alltså inget "färdigt paket", utan man utgår ifrån sin egen situation. Om man samsover och vill sluta med det finns det tips, samsover man och vill fortsätta med det finns det tips för det, och om barnet sover i egen säng finns tips för det, osv.....

• Bast

Sara bf 2aug, om jag var du skulle jag tänka tvärt om vid middagen...... Smacka på med så mycket mat det bara går då, och fyll på med välling innan läggdags. Hos oss var det så att det var själva maten som gjorde Noel mätt, och vällingen som höll honom mätt!
    Dessutom märkte jag att han sov bättre/blev mättare på hemlagad mat än på burkmat.

Nu har jag en oerhört matglad kille, men jag kan ju berätta hur våra mattider såg ut när han var runt 10 månder:
    Frukost (ca 8.00): Gröt på 2 dl vatten
    Mellanmål (ca 10.00): Banan, äpple eller fruktpuré
    Lunch (ca 13.00): En hel (stor) burk mat samt en halv till en hel (stor) burk fruktpuré.
    Mellanmål (ca 15.00) Frukt eller smörgås, eller nåt liknande.
    Middag (ca 17.30) Hemlagad mat, mängd motsvarande en stor burk ungefär.
    Innan läggdags (19.45) Välling på 2 dl vatten.

Noel sov också mycket när han var i dn åldern (och gör det fortfarande!) Då sov han 2 timmar på fm och 1 timme på em. Han är 14 månader nu och sover fortfarande 2-3 timmar/dag, men nu är det bara en gång han sover.

Vi gav ju också välling i sömnen tidigare, men om jag inte minns helt galet var det runt 10-11 månader som vi kunde glömma att ge det målet, och till slut hoppade vi över det.

• Bast

Erika Jofur, om det funkar för er att du nattar i famnen tycker jag absolut inte att du gör fel! Det är först när DU tycker att det är problematiskt som det är ett problem!

• Bast

Sara, skriver egentligen inget, men ! Håller alla mina tummar för att det fortsätter!

Erika Jofur, tänkte på en annan sak..... Det kan ju vara så att det blir ett problem även om sonen börjar vakna och fundera på varför han inte är på samma ställe som han somnade, men OM det händer och du känner att du behöver lite hjälp så vet du vart vi finns!

• Bast

Lina1979, i boken så tipsar Pantley om att korta av sättet ni gör för att få honom att somna. Om ni t.ex. bär till sömns, så korta av bärandet undan för undan. Om ni i vanliga fall lägger ner i sängen när ni benhårt vet att han sover så kan ni börja med att lägga ner precis när han har somnat, och så småningom lägga ner tidigare och tidigare. Alternativt lägga ner i sängen men att fortsätta hålla om.
    När det gäller amma till sömns tipsar hon om "gentle removal". Det innebär att man plockar bort bröstet innan barnet somnat helt och om det då blir gnäll (vilket det med största säkerhet blir) så stoppar man tillbaka bröstet tills barnet håller på att somna igen och då plockar man bort det och så fortsätter man....
    Det som kan vara svårt där är att veta exakt NÄR man plockar bort bröstet för att det ska gå som bäst. Vi körde GR på nappen under en period och då fick vi vår son att sova bättre tidigt på kvällen eftersom att han vakande så fort han somnat till och tappat nappen.

Skriv gärna mer om du funderar över något!

• Bast

TeeTee, jag håller INTE med din BVCsköterska om att 21 är för tidigt! När min son var runt 5 månader började vi lägga vid 20.00, och den tiden håller vi fortfarande på nu när han är snart 15 månader. Även min son sover sämre om han lägger sig senare. Och han sover definitivt inte längre på morgonen bara för att vi lägger honom senare!
    Det där med sovfras.... Hur gick det när du testade själv? Vi använder sovfras, och jag tycker att det är jättebra!
    Välling och sömn..... Om han inte verkar tro att han måste ha välling för att somna så är det inget problem. Noel får välling iklädd pyjamas, sen går vi och borstar tänderna innan läggning. På så sätt blir det ett litet avbrott emellan. Förut fick han välling 1-2 gånger på natten, men då insåg jag att han, precis som Milimina skriver, trodde att han måste ha välling för att kunna somna om, så det fick jag jobba lite med innan vi kom ifrån.

• Bast

Jag kan ju passa på att komma med en liten solskenshistoria som förhoppningsvis kan peppa alla er som kämpar med sömnen!

Noel är nu snart 15 månader och sover natt 20.00-7.30 ungefär. Vi lägger honom i sängen, säger godnatt och går ut. Sedan hör vi inget ifrån honom förrän han vaknar på morgonen och då är han inte ledsen utan han vaknar och leker nöjt i sängen.
    Han sover sedan 1 årsdagen en gång/dag, och då sover han 2-3 timmar. Även då lägger vi bara ner, säger sov gott och går ut.

Det tog tid för oss att komma dit vi är nu, men det var värt att kämpa! Vi började jobba sporadiskt på sömnen när han var runt 5 månader, men då med sova-hela-nattenkuren, vilket inte alls kändes bra för oss så det la vi ner efter bara 4 dagar!
    När han var runt 7 månader höll vi på att gå sönder av trötthet, hela familjen, och det var då jag började med NCSS. Det tog ungefär en månad innan vi märkte en klar förbättring, 2 månader innan vi tyckte att nätterna faktiskt var okej, och kanske 3 månader innan han sov HELA NÄTTERNA. Och då menar jag verkligen hela nätterna! Inte ett endaste uppvak!

Så alla ni som kämpar och funderar på hur i hela friden ni ska orka med ännu en natt utan att få sova: Ge inte upp!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3