• deez

Kritik av Montessori

Vi har funderat på Montessoriförskola för vårt barn från det hon fyller tre. Vi tror att pedagogiken skulle passa hennes temprament och att vi själva hade trivts bra med Montessori när vi var små. Men det vore intressant att höra kritik eller ifrågasättande av pedagogiken för att få mer kött på benen inför kommande beslut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-05 12:31:24:
    även positiva synpunkter är såklart välkomna!

• Svar på tråden Kritik av Montessori
  • Sugarplum

Jag har själv läst pedagogik och tycker att det är den mest vettiga pedagpgiken MEN jag hade själv aldrig satt min son i en förskola med 1 specifik pedagogik- då jag inte tycker någon är helt 100...bäst att ta lite av varje. Men min svåger som jobbar som lärare har intrycket av att dessa barn senare har svårare att anpassa sig till "vanlig" skola. Lycka till !

• Tinzi

hmm, studerar till barnskötare 6 har arbetat inom barnsomsorgen i 7 år...på vår utbildning har vi varit på studiebesök och diskuterat mkt om montessori b.la....inget för mig eller mina barn, de verkar för extrema....
    Waldorfförskola skulle jag dock rekomendera. Har 8 års egen erfarenhet och skall sätta mitt barn där.

lagom med utevistelse, lugnt, bra mat, etc etc..

• Kixi

ja, de ligger ju oftast lite före och är vana att arbeta självständigt med informationssökning och dylikt så det kan bli svårigheter att anpassa sig till vanliga skolan sen.

Men annars har jag svårt att se någon nackdel med montessori. Om det hade funnits dit jag flyttar så hade mina barn gått på det utan tvekan.

• deez

Tinzi: "Extrema"-vill du utveckla lite?

• Minname

ja har en kompis vars barn går på montesori och hon e jätte nöjd själv har jag dagmammaoch är super nöjd med det!

det ända jag vet hon sa som var dumt var att dom jobbar ju mycket att barn ska hjälpa till och göra saker och det är ju toppen men inte om det innebär kakor och chokladpudding till mellanmål som händer ofta tydlgien!!

• Tinzi

deez:

hm...ja jag har efter år som vikarie( bl.a på montessori) fått intrycket av att de ställer högre krav än på andra förskolor på barnen, att barnen blir mer pressade... att barnen inte får vara just barn lika länge...Detta märkte jag tydligt då jag hoppade runt på alla sorters dagis, förskolor och därav märkte skillnaden.

men men..det är ju bara min åsikt :)

• deez

Minname: Kakor och chokladpudding lär det nog inte bli mycket av i denna superpräktiga stadsdel ;) Men jag förstå synpunkten.

• yndra

Jag pluggar till lärare och min senaste praktik var på en montessoriskola. Helt underbart egentligen, tre månader in på den första terminen kunde ALLA ettor läsa och skriva. Naturligtvis med lite fel men ändå! Otroligt harmoniska och självgående ungar, Montessori har ju åldersblandade klasser så här var det åk 1 till 3. Barnen hjälpte varandra osv.
    Däremot skulle jag aldrig sätta min son i Montessori skola!! De får inte lära sig att arbeta i grupp,att sammarbeta, de lär sig inte diskutera och ta för sig här i livet. Varje elev jobbar med sin sak på egenhand. Inga tillfällen till grupparbeten o dyl.

• Kixi

Tinzi: jag skulle också gärna vilja veta hur du menar med extrema?? Jag har då aldrig upplevt något extremt med montessori. Så det skulle vara jätteintressant att höra vad du syftar på då?

Minname: vi har definitivt inte chokladpudding till mellanmål på den förskola jag jobbat på nu. Barnen får hjälpa till och lära sig baka tillsammans men då bakar de bröd som de kan bjuda sina vänner på vid ett litet förmiddagsfika och så får de ta med sig resten av brödet hem. Vi hade att de fick baka kakor tidigare men det har vi tagit bort så att de istället bakar bröd.

Svar på tråden Kritik av Montessori