• deez

Kritik av Montessori

Vi har funderat på Montessoriförskola för vårt barn från det hon fyller tre. Vi tror att pedagogiken skulle passa hennes temprament och att vi själva hade trivts bra med Montessori när vi var små. Men det vore intressant att höra kritik eller ifrågasättande av pedagogiken för att få mer kött på benen inför kommande beslut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-05 12:31:24:
    även positiva synpunkter är såklart välkomna!

• Svar på tråden Kritik av Montessori
  • Sugarplum

Jag har själv läst pedagogik och tycker att det är den mest vettiga pedagpgiken MEN jag hade själv aldrig satt min son i en förskola med 1 specifik pedagogik- då jag inte tycker någon är helt 100...bäst att ta lite av varje. Men min svåger som jobbar som lärare har intrycket av att dessa barn senare har svårare att anpassa sig till "vanlig" skola. Lycka till !

• Tinzi

hmm, studerar till barnskötare 6 har arbetat inom barnsomsorgen i 7 år...på vår utbildning har vi varit på studiebesök och diskuterat mkt om montessori b.la....inget för mig eller mina barn, de verkar för extrema....
    Waldorfförskola skulle jag dock rekomendera. Har 8 års egen erfarenhet och skall sätta mitt barn där.

lagom med utevistelse, lugnt, bra mat, etc etc..

• Kixi

ja, de ligger ju oftast lite före och är vana att arbeta självständigt med informationssökning och dylikt så det kan bli svårigheter att anpassa sig till vanliga skolan sen.

Men annars har jag svårt att se någon nackdel med montessori. Om det hade funnits dit jag flyttar så hade mina barn gått på det utan tvekan.

• deez

Tinzi: "Extrema"-vill du utveckla lite?

• Minname

ja har en kompis vars barn går på montesori och hon e jätte nöjd själv har jag dagmammaoch är super nöjd med det!

det ända jag vet hon sa som var dumt var att dom jobbar ju mycket att barn ska hjälpa till och göra saker och det är ju toppen men inte om det innebär kakor och chokladpudding till mellanmål som händer ofta tydlgien!!

• Tinzi

deez: