• Tinzi

Kritik av Montessori

hmm, studerar till barnskötare 6 har arbetat inom barnsomsorgen i 7 år...på vår utbildning har vi varit på studiebesök och diskuterat mkt om montessori b.la....inget för mig eller mina barn, de verkar för extrema....
    Waldorfförskola skulle jag dock rekomendera. Har 8 års egen erfarenhet och skall sätta mitt barn där.

lagom med utevistelse, lugnt, bra mat, etc etc..

• Tinzi

deez:

hm...ja jag har efter år som vikarie( bl.a på montessori) fått intrycket av att de ställer högre krav än på andra förskolor på barnen, att barnen blir mer pressade... att barnen inte får vara just barn lika länge...Detta märkte jag tydligt då jag hoppade runt på alla sorters dagis, förskolor och därav märkte skillnaden.

men men..det är ju bara min åsikt :)

• Tinzi

Kixi:

Jag tycker de är extrema helt enkelt, jag ogillar att kunskap skall vara så tydlig i så låga åldrar och tycker lek genom lärande borde dominera.

Jag gör en jämförelse genom mina erfarenheter....Läs vad jag skrev till TS så kanske du förstår mer vad jag menar..., för mer än så tror jag inte att jag kan /eller orkar förklara...

• Tinzi

ps. alla skolor ä också olika trots att de har samma pedagogik, så jag anser attt man bara kan utgå från sina egna åsikter, eller det intryck man får av just den förskola/skola där man har sina barn eller tänker placera dem.

Svar på tråden Kritik av Montessori