• Kixi

    Kritik av Montessori

    ja, de ligger ju oftast lite före och är vana att arbeta självständigt med informationssökning och dylikt så det kan bli svårigheter att anpassa sig till vanliga skolan sen.

    Men annars har jag svårt att se någon nackdel med montessori. Om det hade funnits dit jag flyttar så hade mina barn gått på det utan tvekan.

  • Kixi

    Tinzi: jag skulle också gärna vilja veta hur du menar med extrema?? Jag har då aldrig upplevt något extremt med montessori. Så det skulle vara jätteintressant att höra vad du syftar på då?

    Minname: vi har definitivt inte chokladpudding till mellanmål på den förskola jag jobbat på nu. Barnen får hjälpa till och lära sig baka tillsammans men då bakar de bröd som de kan bjuda sina vänner på vid ett litet förmiddagsfika och så får de ta med sig resten av brödet hem. Vi hade att de fick baka kakor tidigare men det har vi tagit bort så att de istället bakar bröd.

  • Kixi

    På vår förskola jobbar de både i grupp och ensamma just för att lära sig både och, samarbete är ju en viktig punkt i det framtida livet. När det gäller skola vet jag inte eftersom jag inte jobbat på någon montessoriskola men jag tycker det verkar konstigt om de bara jobbar enskilt där när vi redan på förskolan är noga med att de ska kunna arbeta både enskilt och i grupp.

    Tiniz: ah, då förstår jag vad du menar. Jag kan ju bara tala för mig och jag ser det mer som att man ger dem ansvar, men inte mer ansvar än de klarar av, barn klarar oftast av mer ansvar än vi tror och vi som pedagoger har ju ett ansvar att se till varje individ vad just det barnet klarar. Genom att de får klara av att ha ansvar i deras nivå så växer även självkänslan och självsäkerheten. Det är viktigt att de inte känner sig pressade för mycket för då får det ju motsatt effekt. Det är däför observationerna är så viktiga inom montessori för att vi pedagoger som arbetar med barnen ska kunna hjälpa barnen och se just hur mycket ansvar det barnet klarar av utan att det blir för mycket eller för lite. Och med tanke på hur fritt de får leka och arbeta så ser jag inte riktigt hur de ska kunna bli mer pressade än andra barn. De gör ju allt i sin egen takt och ska få utforska det de själva är intresserade av. Sen är det pedagogernas ansvar att se till att de ändå går igenom det som alla på förskolan (oavsett inriktning) ska kunna när de börjar skolan.

  • Kixi

    Helt sant att det är lite lite olika beroende på vilken montessoriförskola man är på tror jag, för det är ju oftast så att olika pedagoger är olika som personer och då blir även förskolorna lite olika även om de har samma pedagogik.

    Tiniz: jag förstår precis vad du menar och vill inte racka ner på det utan jag gav helt enkelt min syn på det hela också.  På vår förskola är det viktigt att det är just lärande genom lek och det är ju även en stor del av det montessoripedagogiken går ut på men som sagt var kan det vara lite olika "strängt" på olika förskolor.

    Vi jobbar som sagt var även mycket med att barnen både ska kunna arbeta i grupp och enskilt.


    Yndra: vad menar du med att de endast arbetar med ett material? Hos oss får de arbeta mycket med att vi tillsammans tar reda på fakta om olika saker genom att söka i böcker och vi pratar och diskuterar. De arbetar ju inte bara med montessorimaterialet utan det är ju en del i helheten om det är just montessorimaterialet du menar? Men som sagt var,det kan ju skilja sig lite mellan olika förskolor men det är inte meningen att de bara ska arbeta med montessorimaterialet utan även söka kunskap från andra håll.  

Svar på tråden Kritik av Montessori