Helt sant att det är lite lite olika beroende på vilken montessoriförskola man är på tror jag, för det är ju oftast så att olika pedagoger är olika som personer och då blir även förskolorna lite olika även om de har samma pedagogik.
Tiniz: jag förstår precis vad du menar och vill inte racka ner på det utan jag gav helt enkelt min syn på det hela också. På vår förskola är det viktigt att det är just lärande genom lek och det är ju även en stor del av det montessoripedagogiken går ut på men som sagt var kan det vara lite olika "strängt" på olika förskolor.
Vi jobbar som sagt var även mycket med att barnen både ska kunna arbeta i grupp och enskilt.
Yndra: vad menar du med att de endast arbetar med ett material? Hos oss får de arbeta mycket med att vi tillsammans tar reda på fakta om olika saker genom att söka i böcker och vi pratar och diskuterar. De arbetar ju inte bara med montessorimaterialet utan det är ju en del i helheten om det är just montessorimaterialet du menar? Men som sagt var,det kan ju skilja sig lite mellan olika förskolor men det är inte meningen att de bara ska arbeta med montessorimaterialet utan även söka kunskap från andra håll.