• deez

Kritik av Montessori

Vi har funderat på Montessoriförskola för vårt barn från det hon fyller tre. Vi tror att pedagogiken skulle passa hennes temprament och att vi själva hade trivts bra med Montessori när vi var små. Men det vore intressant att höra kritik eller ifrågasättande av pedagogiken för att få mer kött på benen inför kommande beslut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-05 12:31:24:
    även positiva synpunkter är såklart välkomna!

• Svar på tråden Kritik av Montessori
  • deez

Tinzi: "Extrema"-vill du utveckla lite?

• deez

Minname: Kakor och chokladpudding lär det nog inte bli mycket av i denna superpräktiga stadsdel ;) Men jag förstå synpunkten.

• deez

"de får inte lära sig att arbeta i grupp,att sammarbeta, de lär sig inte diskutera och ta för sig här i livet" Klart intressant synpumkt! Jag tänker mer att om man får bygga upp en bra självkänsla och kompetens så klarar man även att arbeta i grupp och ta för sig när situationen kräver det, och att fokuseringen på grupparbeten kan missgynna de som inte tar för sig så mycket ("den tysta som bara hänger med").

• deez

Vet ni om man ska vara noga med att förskolorna är certifierade av Montessoriförbundet? Jag kollade på deras hemsida och alla Montessoriförskolor som vi känner till var inte med på den listan.

• deez

Det är verkligen intressant att ta del av era fundringar! Fortsätt gärna berätta!

Svar på tråden Kritik av Montessori