• Miss Finland

Ärrbildning??

Finns det någon mer än jag som har ärrbildning i livmodern?
    *suckar*

• Svar på tråden Ärrbildning??
  • Miss Finland

Ok,fast det är så himla dyrt...

• LiselottePCOS

Jag hade ingen mens alls under 3 år före vi sökte för sekundärbarnlöshet (tre år efter sonen var född).

Trodde probelemet med utebliven mens var hormonelt (har PCOS) började IVF  (sprutor) då livmoderslemhinnan inte växte till, fick göra hysteroskopi och då såg de att äggledarna var igenväxta och slemmhinna skadad i hela livmodern...i mitt fall fanns inget att göra...det var så gravt fall.

Efter några år med p-piller mm  så har lite slemhinna bildats igen men bara så lite att det blir några droppar blod vid mens...

Hoppas det slutar mycket bättre för er. Vi hann i vartfall få en son som nu blir 18 år.

• Centurion

Liselotte: Jag hoppas även att tekniken har utveckats för det måste vara några år sedan du gjorde dina ingrepp? Ungefär halva min livmoder är igenväxt och på den öppna delen saknar jag slemhinna delvis. Jag har väldigt lite mens nu för tiden, det räcker med trosskydd faktiskt.

• teha

Ursäkta om jag lägger mig i den här diskussionen. Men jag undrar lite, kände ni av era ärrbildningar och sammanväxningar på nåt sätt? Hade ni smärtor? Hur var eran mens?

Jag ska in på fredag för en hysteroskopi där de ska tänja ut livmoderhalsen, de tror att det kan ha blivit för trångt där. Kanske pga sammanväxningar. Jag gjorde min andra skrapning i oktober och efter det har jag inte haft någon mens trots att jag har ätit hormontabletter och haft ägglossning. De tror att det är något som hindrar mensblodet att komma ut, jag har fruktansvärda smärtor vid tidpunkten för när mensen egentligen ska komma.

Jag är väldigt oroligt för vad de kommer att hitta vid operationen! För ca 3 veckor sedan när jag var in till gyn när det beslutades om operation så sa läkaren att slemhinnan såg tunn och fin ut fast han såg lite vätska, någon som vet vad vätskan kan bero på? Gången innan jag var där (4 veckor innan) så var slemhinnan väldigt tjock och mensen borde ha kommit sa dom, men de sa inget om någon vätska då (var där då vid beräknad mens så det stämde väl bra in med slemhinnan)

• LiselottePCOS

Centurion: Jag anvädner endast troskydd jag med...hoppas att du har mer frisk slemhinnana är vad jag har. Jag har tydligen en spalt av  vätska i livmodern  och mindre än 3 milimter tjock slemhinna (normal är 8-9 milimeter) på VUL.
    Hysteroskopi gjorde jag  1993.

Terre: Nej jag kände inget och känner inget av mina skador i livmodern.

• Centurion

Terre: Jag känner av ena äggledaren (vätskefylld) samt att det stramar och drar i buken. Precis innan mens får jag lite värk i livmodern. Mensen är typ brunaktig och så liten att det räcker med vanligt trosskydd.

Liselotte: Det de såg sist var att jag har en vägg mitt i livmodern samt att vissa ställen saknar slemhinna helt och andra ställen är helt normala. Dock sa dom att det fixar sig med hormoner.

• Miss Finland

Vad kan man göra åt saken om mn har ärrbildningar???

• Tualisa

Hej! va skönt att hitta en tråd där det finns några till som har samma problem som jag!
    centurion: hej

Jag känner mig hoppfull inför andra operationen, eftersom jag itne alls trodde på första och den gick så bra!

• Coockie

Hej får jag bara fråga...Centurion -har du endo??? jag gjorde sex insätt med ivf men äggen fäste inte.senare gjordes en hysteroskopi då man hittade polyp och sammanväxtn. i livmodern OCH då konstaterar gyn helt lugnt att detta ant. var anl. till att ivf inte funkade.

Så det är ju jätte bra att du får detta gjort.Hade även som du en vätskefylld äggl. som de tog bort.tänkte bara i fall att det beror på just endon att du har dessa sammanväxtningar
    lycka till iaf.

sanne

Svar på tråden Ärrbildning??