Ärrbildning??
Hej! va skönt att hitta en tråd där det finns några till som har samma problem som jag!
centurion: hej
Jag känner mig hoppfull inför andra operationen, eftersom jag itne alls trodde på första och den gick så bra!
Hej! va skönt att hitta en tråd där det finns några till som har samma problem som jag!
centurion: hej
Jag känner mig hoppfull inför andra operationen, eftersom jag itne alls trodde på första och den gick så bra!
miss finland: tycker du ska kontakta en spec. fertilitetsläkare. jag tog kontakt med octavia på södermalm. dom skickade en remiss till huddinge där jag fick göra en hysteroskopi. Mins mens hade varit borta i 9 år, och ingen i Umeå där jag bott ialla år visste vad det berodde på. Här hittade läk. på octavia vid spolning att det var tätt. På huddinge så gick dom in med kamera och hyvlade bort sammanväxningarna under narkos. hade sammanväxningar/ärrbildningar på flera ställen ilivmodern, dom trodde nog inte att det skulle gå så bra, men nuförtiden är dom så duktiga på detta. Det gick jätte bra. Nu har jag en spiral för att det inte ska växa igen.. ska på återbesök i slutet av maj, då gör dom samma sak igen, går in och ser om det ser bra ut, isåfall tar dom bort spiralen. annars blir det en till op. inte lika stor.. Om slemhinnorna är fina (mina var visst det) så behövs ingen hormonbehand. annars får du behandling efteråt för att bygga upp slemhinnorna igen. Det finns mycket hjälp att få.. det trodde jag aldrig för några år sedan. kram
Miss Finland: jag fick en tid hos en gynläkare på huddinge. Fick komma in för operation under narkos. Dom gör en hysteroskopi, går in med en en liten kamera genom livmodershalsen, där dom kan se då hur ärrbildningarna sitter och var. Sen har dom en "kniv" i samma lilla anordning där dom kan skrapa, skära bort ärrbildningarna. Slemhinnorna kan bli lite skadade då så därför kan det behövas lite hormonbehandling efteråt för att bygga upp slemhinnorna så att mensen kommer igång ordentligt, att kroppen alltså producerar rätt hormonhalter så att du senare har fina slemhinnor som ägget kan fästa i den dagen du blir befruktad. På mig behövdes ingen hormonbehandling, dom "skar" bort sammanväxningarna och sedan fick det läka av sig själv. min mens kom tillbakas efter två veckor.. hade haft borta mensen i 9 år pga att sammanväxningarna satt just i mynningen av livmodern, mensen kunde inte komma ut den normala vägen. Spiralen fick jag för att det inte skulle växa igen direkt, finns ju en risk för det när dom varit där och tagit bort ärrvävnad. Har haft spiralen nu sedan 19 feb. ska på återbesök i slutet av maj för att se att det inte blivit några fler ärrbildningar. Ser det bra ut så tar dom ut spiralen och då ska det fungera som vanligt, förhoppningsvis kan vi bli gravida på naturligt sätt.. annars blir det väl ivf. Dom var jätte duktiga på att ta bort ärrbildnignen, men dom visste inte hur det skulle gå. Ibland krävs flera opertioner innna dom får bort allt. Tycker iallafall att du ska kontakta en fertilitetsläkare ifall ni försöker få barn så kan du få komma snabbare. kramar
Genom hysteroskopi. Dom går in med en kamera som samtidigt kan skära bort ärrbildningarna och dela på dem.. eller skrapa...
HOppas det går bra för dig miss Finland! kram
Tror det går närsomhelst under cykeln... dom kan kolla innan att om du är gravid självklart. Det planeras ganska länge innan du får komma dit för op.