Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Goldfish
    Mmmm jag hade tagetes runt grönsakslandet förra året...så att sniglarna hade dem att äta på tills grönsakerna blev såpass stora så de stod emot slemattackerna.

Prova avslappningsband, finns på apoteket. Många som provat säger att de blir bättre. Själv har jag aldrig låst in mig pga räserbajset, man måste chansa ibland också ...med lite olika resultat...visst har det hänt olyckor och visst kan jag känna som du skriver att när man vet att det inte finns toa så känns det alltid som att man blir nödig... och man får ju kasta alla hämningar överbord och skita bakom en buske om det kniper...vi har nog alla haft akuta situationer som var jobbiga just på, men som man kan skratta åt i efterhand.

Probion är receptfria, finns på hälsokosten, kanske på apoteket också. Laktobaciller på recept har jag aldrig hört talas om, sa din doktor att de kunde skriva ut såna?

Kram på er och hoppas ni får en fin valborg. Själv förgyller jag min förmiddag med ett pass på kärnkraftverket...hmmmm va skoj

• grådis

Här är länk till en sida med info från Tallmogården, mycket intressant:
    www.helhetsdoktorn.se/tipsv19.htm

Här är en annan länk med info om hypnos för att hjälpa tarmsjuka, det görs på Umeå lasarett, Henry Nyhlin är överläkare där (jag har träffat honom när han jobbade en period på KSS i Skövde, mycket sympatisk och duktig. Hans son har crohns btw...)
    www.aftonbladet.se/nyheter/9803/31/telegram/inrikes64.html

Info om Probion från tillverkaren:
    www.wasamedicals.com/Products.aspx

• grådis

Lindis skönt att höra att magen e´ bra. Kram

• grådis

Åhhh vad spännande, undrar hur det gått för Dalkulla

Mumlin...KRAMIS...va kul att du fick ha en riktig svettig jobbardag i trädgården, förstår tillfredsställelsen. Hoppas du snart får må så bra hela tiden

Rebecca, jisses vad du har varit i farten, kul Det är la gott att du har roat dig. Kram

Havsbris, hallå. Hoppas allt är bra med dig.

Lonestar, va trevligt med kombos. I min övernattning som jag har när jag jobbar är vi tre kollegor som bor, ibland samtidigt, men för det mesta 1 el 2. Blir lite kollektiv sådär
    Vad roligt med valpar. Hoppas allt ska gå bra för den lilla.

Provar med gubbarna som Lällas började med;
    :-]

Kram o hej på er! Krya på oss

• grådis

LoneStarState när jag hade myror i en lägenhet jag bodde i så fick jag en rund dosa av fastighetsskötaren. Myrorna gick förbi dosan, blev lockad av det som var i...smakade...och drog med sig giftet hem till boet...kanske finns att köpa i en järnhandel el nåt? eller på lantmännen? sen finns det Myrr, men det är väl mer för utomhusbruk kanske?

• grådis

Fru U...näpp...äter inte gärna mer piller än nödvändigt. Fast när man befinner sig mittuppi krampanfallen hade det nog varit gött att ha nåt att ta till...
    Men sen inbillar jag mig att massa mediciner pajjar magen också. Svår balansgång där.

• grådis

Willow tråkigt att du är så dålig. Skönt att du fått vila upp dig hos mamsen o sluppit sjukhuset.Lycka till med coloskopin, hoppas du snart får nån bra medicin så du blir bättre.

Nalla, låter jobbigt med räserbajs även om man har stomi. Gott att du fick bra hjälp av sköterskan, är ju alltid bra att få lite användbara tips. Kram

Bestla, Välkommen hit. Hur länge har du haft ibs? Hur hanterar du det, får du mediciner, går du på ngn speciell diet eller nåt?

Lindis41, skönt att du är bättre. Endoskopi är att föredra framför gastroskopi, tycker iaf jag.

Zafon, jag har också läst det där om nsaid. Bra att du skriver om det.

Dist, grattis till graviditeten. Hoppas att det ska gå bra nu. Trist dock att skovet blossa upp. Kram

Katastrofkatt, hur har du det?

Dalkulla....GRATTIS GRATTIS Vila up dig nu och njut av er lille nye familjemedlem. Skönt att det gick bra och att ni är hemma igen. Kramis

Fru U , hur är läget? Bra info.

Rebecca, hur har veckan varit?

Jag mår väl ok i magen, mest humöret som svänger, lite deppig över den här j*vla kortisondubbelhakan o valkarna och suget på att äta men den mentala slöheten som gör att man inte orkar träna och bläääää i största allmänhet över att alla mediciner ger skitbiverkningar och att crohns sjukdomen ger lika många skitbiverkningar om den lämnas obehandlad....och att den aldrig liksom läker ut i mina tarmar utan ligger och småpyr hela tiden och därigenom ökar risken för framtida komplikationer...fistlar, abcesser och kanske t o m cancer...men i övrigt så är det rätt så bra

Kram på er allihop. Krya på oss

• grådis

En artikel från UppsalaNyaTidning om nya framsteg i forskningen om Crohns:
    Bit av antikropp effektiv vid Crohns
    Ett läkemedel som består av bara ett fragment av en antikropp mot inflammationsämnet TNF-alfa har god effekt mot den inflammatoriska tarmsjukdomen Crohns sjukdom.
    Det visar resultat från en internationell studie, som i veckan
    redovisades vid en kongress kring mag- och tarmsjukdomar, Svenska gastrodagarna, i Uppsala.
    - Det nya läkemedlet innebär ett stort steg framåt, även om det inte är den långsiktiga lösningen på problemet för mer än cirka en tredjedel av patienterna med Crohns sjukdom, säger doktor Stefan Schreiber vid Christian-Albrecht-universitetet i Kiel, Tyskland.

Han leder en pågående internationell prövning av det nya läkemedlet cetolizumab pegol, som omfattar cirka 1 200 patienter, varav en del från Sverige, med Crohns sjukdom. Studien ska pågå under fem år.
    Enligt ännu opublicerade data från studien, som Stefan Schreiber redovisade vid kongressen, svarar cirka två tredjedelar av patienterna på behandling med cetolizumab pegol. För hälften av dessa kvarstod effekten även på längre sikt.
    - För cirka en tredjedel av patienterna är cetolizumab pegol alltså en lösning, åtminstone under de två år vi hittills följt dem, säger Stefan Schreiber.
    Läkemedel som består av antikroppar mot TNF-alfa har under senare år med framgång använts i behandlingen av bland annat Crohns sjukdom, ledgångsreumatism och psoriasis.

Till skillnad från dessa består cetolizumab pegol av bara en liten bit av en antikropp, vilken kopplats samman med ämnet pegol för att fördröja nedbrytningen i kroppen. Medlet behöver bara ges en gång per månad.
    - Att det kan ges som en injektion under huden, till skillnad från ett antikroppspreparat som måste ges som en infusion i blodet, är en fördel. Att det består bara av en bit av en antikropp gör också att behandlingen kan bkli mer riktad, med färre biverkningar, säger Stefan Schreiber.
    Cetolizumab pegol utvecklades ursprungligen inom den dåvarande Pharmaciakoncernen, men togs i samband med fusionen med Phizer över av läkemedelsföretaget UCB. För närvarande ligger en ansökan inne hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA om att få det godkänt för behandling av Crohns sjukdom.

Kortison, antikroppar mot TNF-alfa och andra läkemedel som används i behandlingen av Crohns sjukdom är avsedda att dämpa immunförsvaret för att få stopp på inflammationen i tunntarmen.
    - Nyare genetiska rön talar dock för att Crohns sjukdom beror på en försvagning av immunförsvaret i tarmslemhinnan. Då borde framtida läkemedel stärka immunförsvaret där för att komma åt grundorsaken till sjukdomen, säger Stefan Schreiber.
    Det lär dock dröja ett eller ett par årtionden innan någon sådan botande behandling finns färdigutvecklad, tror han.
    I Sverige insjuknar årligen cirka 500 personer i Crohns och sammanlagt lever i dag cirka 20 000 svenskar med sjukdomen.

Åke Spross

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7