Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hallå
    Tack för de snälla orden

Dalkulla, jisses vilken sketkäring Men grattis till snittet, för jäkligt bara att det skulle behöva ta så mycket på dig. Suck. Kram på dig och hoppas du får må bra tills bebisen kommer nu (givetvis efter bebisen kommit också )

Lällas, vilket gott jobb du har. Resa, *suckar avundsjukt*, jag o sambon var i Kroatien i höstas. Slutet på säsongen men det var skönt och maten var supergod.

Idag har jag haft en riktig slappardag (igen), käkat lunch med en kompis, vi satt kvar o pratade tills de stängde lunchen, sen åkte vi till ett naturreservat och promenerade i en bäckravin smockad med vitsippor och satt o pratade på en bro över bäcken medan solljuset strilade ner genom träden, bäcken porlade och fåglarna sjöng. Underbart

• grådis

Lällas, har tyvärr inget tips på hotell i Barcelona, skulle själv gärna åka dit. Lycka till på löneförhandlingen. Om du ska säga att du är "fast" hos henne iom att du tackat nej till det andra? Hmmm, både ja o nej Nej, om hon tror att du är sugen på det andra kanske hon lockar "tillbaka" dig med en fet lön? Ja, om hon vet att du är lojal och stannar så kanske hon belönar dig med en fet lön? Svårt...Lycka till hursom. Kramis

Dalkulla, gott att du har mindre ont nu iaf. Jag var hos min kurator idag och fick med mig en avslappningsskiva hem. Ska prova det lite mer. Jag har lätt att ryckas med o stressa när jag "mår bra" o är pigg...men då förtar jag mig ofta o får ont imagen... Önskar så att du hade fått lov att bli bra så att du hade kunnat koncentrera dig på "mammalyckan". Kram på dig

Lindis41, gött att bränningarna avtagit. Samma här...när jag väl varva ner... Hmmm tja bryta fastan med spaghetti o köttfärssås är väl kanske inte det allra bästa Hoppas det ordnar sig och att du inte springer så ofta så du får "babianröv" kram

tessi, you go girl Vad sund du e´. Härligt att du mår bra och vilken bra start på dagen. Jag ska ta upp mitt havregrynsätande igen också, tycker man mår bra av det. Polishögskolan alltså...vart då, Växjö eller finns det nåt närmare? Hur gammal är du? Det kan ju ta ett tag ibland att bli gravid...så ni kan kanske starta ändå...fast det är ju inget kul om han ska vara borta sen...mmm dilemma Ha det så bra tjejen, kram

Imorgon ska jag börja jobba igen...hade gärna varit ledig ett tag till känns det som. Ovanligt?

Må så gott kära prutt vänner Tycker så mycket om er

• grådis

Hallåsan!
    Har jobbat några dar nu och inte hunnit kika in...massa sidor att läsa ikapp Kul

Rebecca93...Hallååå, kul att du hittat in. Välkommen Jag blev sjuk nångång mellan 7:an o 8:an i Crohns, visst suger det men man tar sig igenom det och som Lonestarstate skriver...allt som inte dödar en- härdar en Sjukdomen går upp o ner och det gör livet med. Kram på dig och hoppas att du ska bli piggare. Illamåendet du skriver om kan jag känna igen..har det inte alltid så, men ofta i samband med "krampanfall"/stopp i magen...blir då illamående och får "svälja" flera ggr och det vattnar sig änna i munnen, ibland spyr jag. Sen är det en rätt vanlig biverkning på mediciner. Ibland hjälper det att ta vissa mediciner ihop med att man äter. Ha de gott

Goldfish, hej o välkommen! Du undrar hur man fick nån att lyssna och hur man märkte att ngt var fel?
    För min del märkte jag det när magen började svälla och blev allmänt bubblig o gasig o såg gravid ut...var sådär kul när man skulle fylla 14...sen efter några månader byttes det ut mot ständiga diarreer, feber och ont i magen, svimningsanfall, gick ner i vikt...från 52kg till 38kg...var på vc, sen på cityakuten och fick skita på en tops de stoppa i ett rör för prov...men sen blev det såpass akut och jag svimmade o trillade nerför trappan hemma, då körde pappa in mig till akuten på Östra...blev inlagd och utredd från sportlov till påsklov vårterminen i 8:an....sen dess har jag gått på medicinmottagningar hos mag&tarm, först Östra i Göteborg, sen KSS i Skövde och nu Näl i Trollhättan.
    Det är nog kämpigare när man har det som du att man kastas runt och bara får göra ngn undersökning och sen skiter de i det. Trist. Men om du varit på gastroskopi och de inte hittar ngt så borde de väl kunna skicka dig vidare för en endoskopi eller coloskopi? Man får tjata, ringa, vara noggrann när man berättar om sina symptom och hur det påverkar ens vardag osv
    Hoppas du får hjälp att utreda det, hemskt att gå utan att få svar. Under tiden kan man prova lite själv med kost och livsstil osv. Lycka till

Molle Grattis till de 18 åren

LoneStar; rocka för mig med ikväll då

Lällas, vad härligt med lite party, det var du värd

Prommis, hoppas du får roligt ikväll.

Lindis41 hoppas det gick bra med godiset, vet inte hur det funkar för gallan. Mår du ok annars nu när du fått kramplösande?

• grådis

Katastrofkatt; välkommen hit Klart att du ska skriva och vara med.

Mumlin, måste det vara typ prednisolon du ska äta? Jag har käkat Entocort i långa perioder, kapslar på 3mg kortison, mellan 2-4 st/dag, då har man inte blivit så hysteriskt rund o svullen som med hästekurerna med Prednisolonet...
    Fast det är klart...kapslarna är ju just kapslar för att de ska lösa upp sig i tarmen o verka lokalt där...hjälper kanske inte mot transplanterade organ då?Kramis på dig

• grådis

Mumlin...hmmm varför kan de inte komma på ngt annat än Prednisolon? Det är ju inge´kul
    Men men: allt går, utom riktigt små barn, eller hur lyder talesättet?

En lista på biverkningar, skriv ner dina biverkningar av Prednisolon, man börjar ju ofta med 40mg sen nedtrappning 5mg/vecka:

Snabb viktuppgång
    Dubbelhaka
    Efter många ggr/kurer: "degig" mage (kan ju bero på godisråttan i mig o brist på träning oxå )
    Speedad: pigg, sover jättelite, iaf i början av en kur
    Matfixering...låg på sjukhus med tarmvila, fick bara dropp (3literspåsen via cvk varje natt), drömde om mat, fantiserade vad jag skulle äta, gick på bibblan o skrev ner recept från böcker o tidningar
    Ökad aptit
    Deppig
    Kissar oftare

• grådis

Glömde skriva: brist på tålamod samt en släng av panikångest och lite sånt smått o gott har oxå uppträtt i samband med kortisonbehandling...

• grådis

ohh ja, det tappade håret...glömde det, det gör ju jag oxå...

• grådis

Hej hopp godmorgon

Prommis, gott att du hade kul. Ja, ibland känns det som tiden stått still när man träffar gamla kompisar från förr. Är det för att folk är lika eller för att man tar på sig/faller in i samma roll man hade då?
    din stackare, inte roligt när man kämpar med vikten och får käka kortison, det är ju liksom en kamp man aldrig kan vinna Men du kanske blir piggare av kortisonet och då kanske du orkar träna eller nåt? Jag vet att det är görsvårt, min doktor säger alltid : du får la röra lite på dig o tänka på vad du äter...hmmm tjena ...det är ju lätt när man blir maniskt fixerad vid mat....mitt tips är att se till att det inte finns kex, godis, bullar o choklad mm hemma, ladda med gurka o morötter i kylen ist...iaf jag är i regel för lat för att bege mig till affären/kiosken så då får man hålla tillgodo med det som finns

• grådis

Tessi81: Nu sitter jag o äter havregrynsgröt med psylliumfrön (loppfrön) i och med papaya uppepå. Visst är jag duktig?
    Igår blev det inte riktigt lika nyttigt....smörgåstårta till både frukost o lunch samt massa kladdkaka o dajmtårta....på jobbet....sen snek jag till mig en middag hos syrran på hemvägen, tacopaj sen glass till efterrätt...hehe
    Gott att höra att du fortfarande mår så bra. Härligt

KatastrofKatt; bli inte rädd för allt vi skriver här. Det går upp o ner och som Tessi skriver, man kan leva som vanligt fast man har dessa sjukdomar. Men ibland sjunker man ner i en svacka och då kan man lätta på trycket genom att skriva av sig här, då blir det lätt lite hemska bilder.
    Jag har jobbat heltid sen jag var 18år, hängde på Hultsfred o Roskilde som "vanliga" ungdomar, har bilat o åkt mc i europa, ryggsäcksluffat i Asien 4ggr och fotvandrat o hoppat fallskärm på NyaZeeland så jag anser väl att sjukdomen inte hindrat mig i det avseendet. Sen har jag tillbringat en del tid av mitt liv på sjukhus o i väntrum och tagit mig igenom ett gäng coloskopier, tarmröntgen, kortisonkurer mm och legat hemma med kramp o ont i magen också, men det har inte fått "ta över" mitt liv.
    Tvärtom har jag väl problem med att jag inte riktigt accepterat att jag är sjuk och tillåtit mig att ta det lugnt.

itmorsan, ja humöret är ju inte att leka med Hoppas du mår bättre i magen nu

• grådis

KatastrofKatt; vad käkar du för medicin? Jag har för mig att om man äter Salazopyrin så kan man få problem med huden. Sen om man äter Imurel/Azatioprin så ska man inte utsätta sig för alltför mycket sol...har jag för mig..men det står väl i bipacksedeln isf.
    Flagyl kan nog oxå ge hudreaktioner i samband med sol...är lite osäker på detta.
    Hudprobelm i sig kan man nog oxå få av sjukdomen.
    Jag gillar också sol o värme, märker inget med magen. Däremot har jag soleksem på våren innan jag fått upp färgen.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7