Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

68:an, det är det som är grejen alltså? sitta här och smyga på natten och skriva ikapp
    Ang supphistorien: det gick bra, lite svår att skala och sen kände jag mig något skitenödig en stund men det gick över...är ju bra på att knipa..hehe...
    Men det där med trubbiga änden först...que???...vart står det ? Inte i min bipacksedel iaf Och varför ska man det?

jajjaB, förut, när jag hade mycket mer diarreer, slarvade med maten och var allmänt sjukare så hade jag ofta yrselanfall, frossa, feber fast det inte var feber osv (alltså det kändes som 40 graders feber men var inte det på termometern)
    Och du e´för rolig, citerar:
    "ang suppar, så är de ju som ett skänk från ovan *halleluja*
    jag klarade inte av klysman alls, och sambon ville inte hjälpa till han har lite bajsfobi... lyllos honom som hamnat med största skitaren i kommunen! haha!"
    Tråkigt med hans fobi men bra att du kan skratta åt det. Ja det underlättar med humor helt klart, jag har haft tur, har en halvbror som är bajshumorist av stora mått. Han hjälpte mig igenom många svåra stunder på sjukhus när jag var yngre.
    Har jag berättat om när jag var 17 eller nåt och var inlagd...så skulle jag föra protokoll...fick ett papper och två el tre olika pennor...sen var det röd penna om det var blod i avföringen, blå om det inte var det och svart om det var slem typ. Sen var det krokiga eller raka streck...hmmm..diarre då var det zickzackstreck, om det var fast skulle det vara raka streck...När jag visade det för honom höll han på att dö av skratt...då skrattade jag med, men först vart man ju lite fundersam...undrade om det var ngn som stod med dolda kameran nånstans o filma o skratta åt en....

• grådis

ok trubbiga änden först alltså....

Fast tycker ju att införandet måste gå bättre med spetsen inåt samt att det är väl svårare att de trillar ur om platta änden är nedåt? Och varför göra dem spetsiga om man nu trycker in dem med spetsen neråt så plattas väl spetsen till och då är den ju meningslös...eller det kanske är maskinen som är sådan, gick inte att få i annan modell? Djupa funderingar såhär på fredag förmiddag...

jajjab, jag ska ta två om dan...så en blir ju på dagtid..hmm ska snart gå o göra det ....ska bara...

Jaså Nalla, läxläsning på vvs tråden Jag har varit inne o betalat räkningar...och sen var man ju tvungen att kolla in om ni var här...och sen letar jag faktiskt efter grejer till min motorcykel...så lite alibi för att hänga här har jag ...sen är det ju så förbaskat tråkigt att gå ner i köket och rensa ur alla gamla burkar o flaskor som stått o blivit för gamla i kylskåpet...skulle vara redig o gå till återvinningen tänkte jag...men det är ju så äckligt att rensa ur o diska alla burkar osv...varför äter man inte upp saker i tid?

• grådis

ok...om man har spetsen neråt...då kilar den ju fast sig om den försöker trilla ur...förutsatt att man inte är alltför slapp i brunögat...är det så de tänker?

• grådis

jajjaB...jamen det är ju just glasburkar jag tänker på...sorterar plåt, glas och hårda plastförpackningar...men man vill ju inte slänga burkar fulla med gammel sill eller senap eller så... och en gammal chutneyburk hittades längst in i kylen...luktade inte så gott...nä, jag försöker skopa ur det o sen skölja lite med kallt vatten...spara på varmvattnet...bor ju i hus bara så det värsta försvinner...

Fru U, visst kan man hitta mycket på nätet. Hur gick samtalet, fick du tag på nån öht?

Nä, ska slita mig....det är svårt...går o grejar lite från o till...bredband är bra ...ska iväg på tjejmiddag ikväll..fast de har en benägenhet att prata mycket barn...och det är ju kul...not ... man har väl ett liv och är en person även fast man är mamma och kan prata om annat än telningarnas små framsteg? ...och man kan vara lycklig och leva ett intressant liv utan att bidra till jordens överbefolkning ...ikväll blir det väl extra mycket, för en tjej ringde häromdan o berätta att hon är gravid, hon ville förbereda mig lite, hon skulle berätta för de andra idag, hon vet att det inte funkat så bra med min kropp, och hon har haft problem oxå så jag är ju jätteglad för hennes skull. Jaja, det blir nog bra, de flesta är ok det är väl mest en tjej som är lite viktigpetter bara

Kram på er och ha en trevlig fortsatt dag/kväll

• grådis

Åhh har Knase fått nu. Jag pratade med henne förra veckan när slemproppen gått men nu har hon fått alltså. va kul

Fastna här är inte svårt alls...men det är ju terapi som inte kostar så mycket tänk om man skulle gått hos en hjärnskrynklare alla dessa timmar man bearbetat här med er ist?

jajjab ja jag har läst om det där med renheten så jag försöker ju...sambon är inte så noga, riktig slarver när det gäller det, så jag brukar skälla på honom Man får ju försöka för barnen lär ju sig i skolan och man får ju alla hjälpas åt att rädda vår planet på ett eller annat sätt Och kör man mycket bil o mc som skitar ner så kan man ju försöka göra rätt på andra områden

• grådis

Järnsackaros är nog venofer som de ger iv, tror jag

• grådis

Venofer®, intravenöst järnsackaros, är ett av världens mest sålda läkemedel. Det används ensamt eller i kombination med andra läkemedel vid behandling av anemi i olika former. Under de senaste tio åren har mer än 100 miljoner ampuller givits med säkerhetsuppföljningar som visar mycket goda resultat och få biverkningar.

Intravenöst järn har visat en tillgänglighet på 90% till skillnad mot järn i tablettform, där tillgängligheten är varierande och starkt begränsad. Ett annat problem är det hormon som förhindrar upptag av järn ur tarmen eller från kroppens järndepåer, vid vissa sjukdomstillstånd. Även där kan tabletter visa sig verkningslösa.

Venofer® kan undanröja immunologiska risker, som kan förknippas med blodtransfusion i samband med förlossningar eller kirurgi. Intravenöst järn är en väg att ersätta eller komplettera behandlingar som idag har oönskade biverkningar och öka livskvaliteten för patienter inom många områden.

• grådis

Ja Nio, lite sånt kanske piggar upp dig? Det är ju skit och gå omkring och vara trött, frusen, hängig och allmänt dålig.

• grådis

Urklipp från nätet:

Som tur är finns det flera livsmedel i växtriket som innehåller rikligt med både järn och zink. Fullkornssäd, i form av grova brödsorter, gryn och flingor, torkade baljväxter samt nötter och frön är de viktigaste exemplen.

Men det kvarstår ett problem. Upptaget av järn och zink hämmas av ett ämne som kallas fytinsyra och som dessutom finns i samma livsmedel. Om måltiden innehåller fisk, mycket vitamin C och/eller mjölksyrade grönsaker blir upptaget av järn ganska bra ändå. Zinkupptaget förbättras med hjälp av proteiner från fisk och ägg. Ytterligare ett sätt att förbättra upptaget är att frigöra järn och zink från fytinsyran. Det kan man göra genom att baka bröd med hjälp av surdeg och att grodda baljväxterna.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7