Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

hej jajja
    Klippte ut detta på fråga dokton på crohns.se, där står både antibiotika och nsaid omnämnt:
    Hej

Jag är en man på 47år som har fått ulcerös kolit.
    Så jag har en fråga som jag hoppas att det är någon som kan svara på.
    Jag vet att jag kan ha haft sjukdomen i flera år och att den har brytit ut nu. Men det är orsaken till att den har brytit ut som jag undrar över.
    Kan det ha att göra med inre stress/oro, för lite sömn, ständigt värk?
    Mår allmänt psykiskt dåligt på grund av en arbetsskada för en tid sedan.

M.V.H
    Uffe

Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
    Hej,

Man vet inte säkert vad som utlöser ett skov av ulcerös colit, men det finns vissa omständigheter som återkommer och som i vissa fall kan misstänkas:
    En akut tarminfektion, t.ex Salmonella eller Campylobacter jejuni (dåligt tillagat kött etc). Vissa virus, såsom Cytomegalovirus. Överväxt av Clostridie-bakterier i tjocktarmen.
    Starka antibiotikakurer, möjligen pga rubbning av den normala skyddande bakteriefloran i tarmen.
    Antiinflammatoriska mediciner, sk NSAID, mot ledvärk etc (t.ex diklofenak = Voltaren) kan orsaka såväl tarmblödning som tarmsår och möjligen även utlösa inflammation i tarmen.
    Vissa kvinnor drabbas av skov i samband med graviditet (medan andra snarast mår som bäst just då!).
    Stress i sig har ej vetenskapligt kunnat kopplas till ökad risk för inflammatorisk tarmsjukdom - även om många patienter subjektivt upplever att de mår sämre av stress. Däremot finns studier som antyder att svår negativ stress är förknippat med mer långvariga och mer svårbehandlade skov (det kan i och för sig även vara tvärtom - att ett svårt skov leder till ökat stresspåslag...).

MVH
    Dag Risberg

• grådis

jajjaB nä skolmedicin doktorerna pratar inte så mycket om helheten och livsstil, kost osv...i alla år har jag gått på medicin mottagning mag&tarm, de har däremot varit flitig med receptblocket...vaddå sponsrade av läkemedelsföretagen ...
    Men nu...yippiee...har jag en läkare som tänker på hela mig, som är den förste som sett bortom skrattet och fasaden, skickat mig till kurator, och som tagit tag i min något negativa inställning till mediciner ..han är bra, jag har mailat honom o fått svar, nu har han ringt tre ggr i år bara för att fråga hur jag mår och bokade in tid för besök, med mig via telefon osv..har skickat mig till dietist..iofs ganska tamt möte..."ät varierad kost" ...bl bla bla...aha?-)liksom..
    Men han är bättre än alla de andra jag haft...lite speciell är han ju och många har synpunkter på honom, men jag tycker han bra.
    jag är övertygad om att det är vad man stoppar i sig som påverkar, hallå..det är ju det enda bränslet till vår kemiska fabrik...kroppen
    Sen orsaker till varför man får det... kan nog variera som de skriver...själv käkade jag mycket antibiotika när jag var liten, var den ende av barnen som fick mjölkersättning istf bröstmjölk, började röka skittidigt...

• grådis

hej
    Rebecca, håller tummarna för att tarmen håller sig nu då Skönt att du varit lite i skolan, måste väl vara gott att träffa kompisarna lite.

Välkommen mimsan

Prommis, vad tråkigt med dina utslag. Är det såna hudproblem som man kan få av tarmsjukdomar eller har du fått reda på om det är ngt annat? Kramis på dig

jajjaB, jag tjuvrökte mest, med tjejerna i stallet...och min astma kändes ju sådär...hö, halm o boss och stövet från hästarna och sen ut i hagen eller till kiosken och röka...höll på från 10årsåldern(!!!!jag vet..men de andra var äldre så man rycktes med...)sen rökte jag väl till o från i tonåren o sen feströkte jag tills jag var kanske 25 el nåt...men som sagt...jag hade ju lite svårt att andas...

mamma brander , trist , men läs vad de andra tjejerna skriver som ätit medicinen, så känns det kanske bättre. Hoppas du blir pigg snart.

Fru U, mmmm det receptet lät smaskigt

Mitt inlägg i grav debatten;
    alla operationer i buken ( blindtarm, kejsarsnitt, tarmop, osv) ökar risk för sammanväxningar, så det är ju inte exklusivt förbehållt oss tarmsjuka
    Sedan om man har crohns så är läkeförmågan lite sämre (?), t ex om man får bristningar/spricker därbak vid förlossning, crohns engagerar ofta ändtarm, anus och kan vara lite aggressiv i det området o på så sätt försämra läkningen, alt bryta ut i det området oxå...
    Har man problem med endometrios så kan det oxå försvåra att bli med barn.
    Efter kvinnan fyller 35 "rasar" fertiliteten
    Om kroppen är inne i ett skov, obalans råder, kan det vara svårare att bli gravid än om man är helt frisk.
    En del blir sjuka under grav
    Andra mår bättre än de nånsin gjort
    En del får sitt första utbrott av sjukdomen strax efter förlossning (undrar varför det är så många som blir sjuka i just uc, och just i samband med/efter grav???)
    Det finns ju bevisligen fera tjejer härinne som både varit gravida och fött barn under tiden de haft stomi, det finns även rätt många härinne som käkat kortison och imurel/azatioprin under grav och som fått helt normala barn.
    En del av de uc/crohnssjuka härinne har fött barn vaginalt och det har gått bra.
    Andra har fått snitt pga sin sjukdom
    En del har gått på vanlig mvc medan andra fått gå på spec mvc
    Vad de flesta doktorer verkar vara överens om är att det är bättre att behandla med mediciner under grav än att gå med ett okontrollerat skov så att man är jättedålig

Det man kan konstatera är väl som nån skrev att det skiljer rätt mycket på behandlingar och inställningar beroende på vilken läkare, mottagning, sjukhus, landsting man går hos. Det är tur man kan ha erfarenhetsutbyte i en tråd som detta.
    Känns bra att samla info från flera ställen, speciellt eftersom det ofta står så hemska saker i fass, men läkarna säger att det inte är ngn fara.

Nä ska lägga mig på soffan med "lånekatterna" o zappa på dumburken

kram kram

• grådis

Nalla, vad skönt att det såg bra ut på röntgen. Lycka till med matten . Kram

Dist, hur går det med tarmarna och grav.magen?

Goldfish, din stackare Kramis kramis

68:an, vad gott ändå att de följer upp det. Hur är det annars i sundsvall, har ni nån vår däruppe? Ska dit i trakterna om nån månad. Kramis på dig

LoneStar, hur är det med dig? Du är så tyst?
    Hoppas du mår bra och att det funkar med ert kombo-boende.

Lindis, hur går det med dina anfall? Är de helt borta nu? Jobbar du eller är du hemma?

Lällas, vad gott det lät att du tar en sån dag och bara kopplar av, det behöver du. Prata med din läkare och din chef, tycker det låter som om det är mycket så det kan de säkert förlänga så att du får fortsätta på 75%, du ska ju inte vara helt slut när du ska operera dig och jobba på att få barn. Vilken gullig kille du har, suck, blommor...det var ju ett tag sen man fick...fast han tvättade min motorcykel sist jag var hemma..det var ju rätt gulligt för att vara han

Nio, tack för länk, ska gå in o kika. Kram o hej

• grådis

Här är ett urklipp från länken som Nio skickade, står om skov i samband med o efter grav, så träna på engelskan eller plocka fram lexikonet
    Hi there,
    I'm 16 weeks and have Crohn's as well. The disease had been inactive for a while before I got pregnant and it's been smooth sailing so far.

I'm in the same boat as you, trying to decide if I want to go for a C-section or a vaginal birth. I haven't discussed it with my OB yet, and I haven't seen a GI since getting pregnant. I go to my OB tomorrow, though, and this is the #1 item on my list. I'm leaning towards C-section... I just can't imagine having a new baby and a roaring rectovaginal flare-up at the same time.

Someone else mentioned that flaring after pregnancy is common due to stress and lack of sleep... but my understanding is that it's due to the immune system returning to "normal" (no Crohnies have "normal" immune systems, obviously) after pregnancy. During pregnancy, the immune system is naturally suppressed to prevent rejection of the fetus. Once the baby is born, that suppression stops, which can lead to flare-ups. I'm sure the stress and lack of sleep don't help either, though!

Good luck! Keep us posted on what you choose and what your doctors say, etc.

Nä, nu ska jag gå o lägga mig med kissekatterna, jag lovar
    Kramis till er alla goa människor, tack för att ni finns

• grådis

Lilltrulsa, heeeej Kul att se dig. Mycket jobb att renovera kök va? Skulle också vilja ....men vi kanske ska bli klara med alla andra projekt som är påbörjade... Sköt om dig. Kram Kram

Lonestarstate...shopoholic alltså....jag har lite drag av det också...men lovat mig själv att nu ska det inte bli så för jag vill spara pengar och ha roligt i sommar ist. Gött att kombolivet går bra. Kram på dig, gott att du verkar piggare

68:an gott med våren Vi brukar bo lite varstans när vi är där...kompisar uppe på Haga...ute i Lucksta...på regementet...Gillar turen upp...det blir liksom vår en andra gång på nåt sätt...fast nuförtiden är ju våren så tidig överallt och sen blir det kallt. Men det blir ju nästan som en tradition, har åkt upp varje sommar sen -98.

• grådis

Fru U...hjälp vilken morgon...gött att det löste sig iaf
    Magnetröntgen är lugnt...eller det finns två varianter kanske...jag har gjort en där man åker in genom en ring sen finns det ju en där man åker in i som ett rör. Ringen har jag gjort iaf, man får kontrast/nån isotop el nåt insprutat, det blir varmt i hela kroppen och det känns som om man kissar på sig, det tar inte så lång tid. Helt ok.
    Ska du åka på kryssning? Eller jobbar du oxå med resor?
    Kram

• grådis

Välkommen hit Malvas mam, jobbigt när barnen blir sjuka. Hoppas hon snart blir bättre och att ni får bra hjälp. Det är inte alla som får ont i magen, det kan ofta komma senare om man varit inflammerad massa gånger. Kom ihåg att en del får ett skov och klarar sig med underhållsbehandling och är besvärsfria resten av livet, en del blir sjuka till o från,en del blir sjuka och får opereras och blir bra, en del äter mycket medicin, en del klarar sig utan..symptom o besvär och graden av "sjukhet" kan variera, så vi hoppas att din dotter är av den lyckosamma sorten med ett enstaka skov och sen kan leva bekymmersfritt Hoppas det ordnar sig.

Lindis, ok, mammaledig hela sommaren alltså, lyckost. Min mage är oxå lite konstig idag..mest hela veckan faktiskt...kan det ha att göra med kaffedrickandet denna vecka
    Skönt att du klarar dig med en tablett mot anfallen. Ha en bra helg

jajjaB, jag har också börjat med probiotika, gjorde ett försök för massa år sen och blev skitdålig...sket tarmarna ur mig...men nu har jag provat igen, första dagarna blev det ett jäkla liv och gasproduktion o knip, men när de goda bakterierna vunnit kriget (det måste ju varit ett sjöslag) kändes det bättre.
    Sen kan man prova omega-3 kapslar, det finns ju nåt som heter tnf alpha som finns mycket av i blodet när man har autoimmunsjukdom, t ex tarmsjukdom eller reumatoid artrit, om man käkar omega-3 kan man minska halten i blodet och därmed få bukt med inflammationen, på nåt sätt..håller på att läsa in mig på detta. Finns en del info om man googlar på det. Remicade mfl sänker ju oxå tnf på nåt sätt, men tydligen ska omega-3 oxå fixa det, samt att det hjälper mot depression osv. Vill du inte käka kapslar så sikta in dig på makrill och lax osv
    Om du har problem med diarrer så kan spc-flakes hjälpa för att dämpa flödet, det är specialprocessad havre som man kan koka gröt på och ha i musli, osv, kan köpas på hälsokosten samt apoteket. I det finns nåt som kallas antisekretorisk faktor...kommer inte ihåg alla fakta nu, men sök på spc flakes på nätet så står det mer.
    Aloe vera är det flera härinne som rekommenderat att dricka, Dr Donsbach, smakar inte så gott kanske men har förstått att det är bara nån matsked om dagen el dyl
    Lycka till på rektoskopin...vissa vet hur man förgyller en fredag ...

Fru U. ok, telefonköer är ALDRIG inspirerande o kul ...Lycka till o hoppas det går bra. KLart att du grejar röntgen, you go girl Ska tänak på dig. Kram

• grådis

Malvas mam, nu skriver fru U att alla har ont och jag skriver att det behöver man inte ha...ok, nu börjar förvirringen sorry...
    Men Lite konstigt är det ju kanske, att hon inte känner nåt..., + det faktum med diarrer på dagtid only...det kanske ändå är nåt med gluten? eller laktos?

• grådis

Malvas mam vi har haft folk härinne med spädbarn som fått crohns uc...kan drabba alla, vanligast är dock att folk insjuknar i ålern 15-30.
    Rebecca härinne fick sjukdomen när hon var 7år, hon har nick Rebecca93..hon kan säkert berätta mer.
    Sen är det flera härinne som fått det i lågstadiet, jag fick det i högstadiet.
    Vi får väl hoppas att det inte är nåt kroniskt. Tills ni får svar kan ni köra med skonkost, kokt mat och se till att hon får i sig riktigt o tillräckligt med näring o vätska. Många får problem med att de rasar i vikt vid insjuknandet...tar lite längre tid att återhämta sig då.
    Men hon har inte haft feber och rasat i vikt eller? Då kanske ni ändå lyckas få hjälp hyfsat tidigt.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7