Hur upplever ni er adoption?
Är en snart 14-årig tjej, adopterad från Vietnam, var då dryga två månader. Har alltid upplevt min adoption väldigt bra och positivt. Har alltid känt mig "hemma" här, liksom alltid känt att jag är uppväxt här och att mina adoptivföräldrar är mina biologiska, har nog aldrig grubblat något större på hur livet skulle sett ut ifall jag inte skulle blivit adopterad, etc...
I skolan har jag alltid blivit väldigt positivt och snällt bemött, även fast jag är adopterad. Dock har mina vänner funderat och frågat mer, om varför jag är adopterad, hur det känns, om jag inte saknar mina biologiska föräldar, osv... Men nej, jag har nästan aldrig funderat över det. Visst någon liten stund kanske, men inte någon större del.
Nu på senare tider, nu när jag börjar högstadiet, så har lite mer tankar dykt upp. Jag kan önska liksom att man respekteras mera "likvärdigt" lika väl utseende, som "ursprång". Jag är ju helt svensk, men som utseende mässigt. Ja, jag är en asiat. Och att nu ha börjar blivit kallad: "Kines" av en tjej i klassen, och vidare som "Kines-syster", då hon försöker uttala det med kinesiskt uttal, det känns inte sådär j-ä-t-t-ekul. Grejen är ju även det att jag faktiskt är VIETNAMES(!!) Rent utav ganske tråkigt. Inte för att jag tar det väldigt illa upp, blir ledsen och arg. Nej, utan mera irreterad.
Dock har jag alltid upplevt min adoption med ro och lung. Det känns så sjävklart, allt. Klart att jag är adopterad och bor här.
Min lillebror är adopterad från Sydkorea, i övrigt...
Undrar hur ni upplevt er adoption, hur skoltiden var, osv..? Vore spännande att veta! Dela gärna med er av era åskiter av er adoption. Jag skulle verkligen uppskatta det!
Tack på förhand!