• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • Spirre

I princip allt från Islay halkar lätt ner i min strupe, riktigt rökigt och gott!

• egil

Gillar också rökig islay, helst med en skvätt vatten framför tv:n.
    Jag tycker också om att dricka bourbon, fast då på krogen och som en shot...

• GAMMD m 6 barn

Gillar en single malt, helst med en schysst cigarr, har dock aldrig en timme när jag kan sitta ensam och njuta.......

Lassemannen m, 6 ungar
  • Dad

Jag gillar olika sorters whisky (whiskey är amerikanska stavningen ) vid olika tillfällen. En rökig Laphroaig eller Bowmore, alltid med några droppar vatten, när man ska njuta efter en middag eller hård dags slit...

Sen är inte The Macallan eller Isle of Jura fel, även det med några droppar vatten, men jag gillar de rökiga sorterna bättre.

Billig blended skräp-whisky kan man dircka med is för att bedöva den hemska spritsmaken, is bedövar smaken medans vatten tar fram FLER smaker eftersom det dämpar alkoholhalten. Detta är varför man inte ska ha is tlll finare sorter men gärna vatten som framhäver aromerna.

Som avec är det cognac, calvados eller någon annan lite sötare spritdryck som gäller, rökig whisky och kaffe är hemskt obehagligt ihop...

• Henrik556

Vi var til Scottland och Irland på vår smekmånad, hann uppsöka 3 dest Macallan, Glenfidich och Glefarcland. Sorgligt nog hade vi inte tid att åka till Islay. Dricker lite olika Whisky beroende på vad det är för tillfälle...

• Zigenare

En fråga till egil.

Varför skall jag ha en "..skvätt vatten framför tv:n..." ? Vad har jag missat?

• DrKejs

Single malt, olika beroende på humör och tillfälle.

Rekommenderar att ha en liten kanna vatten i kylen för vattenskvätten, inte vatten direkt från kran. Beroende på vilken styrka whiskyn har, så skvätter jag i mer eller mindre vatten.

Ta fram valfri single malt. Ta fram två glas. Häll en liten skvätt whisky i varje glas, och några droppar vatten i ett av glasen. Provsmaka sedan och se om du upptäcker någon skillnad; doft, smak, känsla.

Några sorter som jag gärna tar en smutt av är Tallisker, Glenfiddich Solera, Macallan Elegancia, Bowmore 15, m.fl.

• Älgpappa

Tjenis killar! Om ni tycker om en rökig rackare så kan jag rekomendera en. Lagavulin 18-årig, den e riktigt fin.

• davidian

Alltid en liten skvätt vatten i ca 10-20%
    Det lyfter fram smakerna mer

Svar på tråden Whiskey...