• Dad

Whiskey...

Jag gillar olika sorters whisky (whiskey är amerikanska stavningen ) vid olika tillfällen. En rökig Laphroaig eller Bowmore, alltid med några droppar vatten, när man ska njuta efter en middag eller hård dags slit...

Sen är inte The Macallan eller Isle of Jura fel, även det med några droppar vatten, men jag gillar de rökiga sorterna bättre.

Billig blended skräp-whisky kan man dircka med is för att bedöva den hemska spritsmaken, is bedövar smaken medans vatten tar fram FLER smaker eftersom det dämpar alkoholhalten. Detta är varför man inte ska ha is tlll finare sorter men gärna vatten som framhäver aromerna.

Som avec är det cognac, calvados eller någon annan lite sötare spritdryck som gäller, rökig whisky och kaffe är hemskt obehagligt ihop...

• Dad

Kul vet jag inte om den är men en Whisky historia i alla fall:

Jag pluggade ekonomi på högskola för några år sedan.
    Vi gjorde ett arbete om Macmyra svensk whisky. En av killarna i vår grupp är bror till en av grundarna och eldsjälarna... Man hörde lite för mycket för att våga tro på märket som andra vågade göra... Men nu rullar det visst på riktigt bra. Men för er upplysnings skull så:
    Görs denna fina whisky på exakt samma skotska sätt som den ska göra.
    Det är skottar som provsmakar "rå-whiskyn".
    Det är svenska grödor som används för att framställa produkten.
    Det har ännu inte lagrats någon Macmyra whisky tillräckligt länge för att kunna jämföras med "fingänget" i whisky.

/David

• Dad

Köpte en billig "vardagswhisky" för att kunna bjuda mina icke rökigwhiskyälskande vänner och för att kunna smutta själv lite oftare (flaskorna går åt alldeles för snabbt ). En liter Grants för 180:- på finlandsbåten (systemetpris: 350:- litern)!

• Dad

Mackmyra är ofärdig så lita på dina smaklökar. Kommer om några år.

• Dad

Mackmyra är slutsåld sedan länge. Man får snällt vänta till nästa gång den släpps (förra gången c:a 9000 flaskor). Priset ligger runt 400-450:- för har jag för mig för en halvliter. Till sommaren ska de öppna ett lager i Smögen så kanske det går att provsmaka där för er västkustbor? Kolla på www.mackmyra.se för uppdatering om detta.

Svar på tråden Whiskey...