Första gången jag var gravid så upptäckte man en cysta på äggstocken, som då såg ut som ett utomkveds tyckte läkaren. detta var för tio år sen. (jag gjorde abort då)
jag fick mitt första barn för tre månader sen och är idag nyopererad för denna cystan.
jag har tidigare haft problem med cystorna, eller så kallade bristande äggblåsor som brister och fyller buken med vätska. detta känns som mensvärk, eller lite värre och har hållt i sig i ett par dagar.
i söndags fick jag dock extremt ont, och i tisdags blev det ambulansen till sjukhuset. i torsdags opererade dom bort en 10x10cm cysta OCH äggstocken. cystan hade vuxit sig så stor att den snott sig runt sin egen stjälk, vilket hade gjort att även äggledaren snurrat sig runt sin egen stjälk.
hela vänstra sidan var tydligen missfärgad, nästintill svart. så allt är uttömt.
men min graviditet gick smärtfritt och komplikationsfritt och ingen varken såg eller kände cystan under hela tiden. och min vänstra äggstock har förmodligen inte fungerat på flera år.
så det går! bara håll ut!