• Nicolina S

    Cysta

    Hej!
    Undrar bara om det är någon som har haft en cysta på äggstocken? Om det är vanligt? Min gynekolog såg att jag har det, men säger att det inte är farligt och att det troligtvis beror på mina p-piller, Cerazette. Slutade med dem samma dag jag var hos gynekologen. Oroar mig ändå...

  • Svar på tråden Cysta
  • LouiseL

    jag har det,, hade det även i september, men opererade bort dem då..
    jag har endometrios cystor. Dom uppkommer mär jag har mens, och sätter sig på äggstockarna..
    Sa din gyn hur stor den va??? och av vilken sort??

  • Nicolina S

    Nej, han sa inget om vilken sort det var. Sa bara att den var liten och troligtvis försvinner av sig själv. Fick en dotter i juni 06. Började då med Cerazette och blödde varje dag fram till nyår- Därefter började jag få ont. Slutade med pillren p g a detta 11/1 vid gynbesöket. Började då blöda igen i samband med att sluta med pillren, dock bara tre dagar. Sedan dess har jag inte fått mens. Tror den borde kommit 10/2 eftersom jag blödde sist 11/1. Känns som om jag inte har koll på något längre. Förra veckan hade jag ont i cystan. Nu har jag typ mensvärk. Ringde idag och bad om ett återbesök.

    Får du cystor ofta? Hur har du känt av dem när du haft dem?

  • LouiseL

    det känns som mensvärk.. och jag har inte haft dom innan jag fick Sebastian.
    jag har bara haft det en gång innan vad vi vet. men dom kan också försvinna av sig själv. men m,ina nu är så stora så att de måste opereras bort..
    Så jag håller tummarna nu så att jag blir gravid snarast. så att jag sen när bebbe nr 2 har kommit ut kan sätta i n en hormon spiral.

    Men mina cystor e helt ofarliga och består bara av blod. dom kallas även för chokladcystor..

    Kram Louise

  • LouiseL

    Om det var svårt att förstå så menade jag att innan jag blev gravid hadde jag dom inte... och efter så har jag bara haft dom en gång innan och det var nu i september.

  • Nicolina S

    Tack för ditt svar! Det stämmer med hur jag känner. Mensvärk, men ibland smärtar det just kring äggstocken och jag känner mig spänd och uppsvullen om magen. Chokladcystor. Kanske det jag har med då. Ska till gyn igen nu på torsdag. Ska höra vilken typ det är då och fråga om chokladcystor. Har en dotter på 8 mån och har inte heller (vad jag vet) haft cystor innan.

    Man blöder alltså ut cystan om den försvinner av sig själv? Har nämligen inte blött sedan jag slutade med pillren. Blödde dock konstant i 6 månader innan.

  • hankypanky

    Första gången jag var gravid så upptäckte man en cysta på äggstocken, som då såg ut som ett utomkveds tyckte läkaren. detta var för tio år sen. (jag gjorde abort då)

    jag fick mitt första barn för tre månader sen och är idag nyopererad för denna cystan.

    jag har tidigare haft problem med cystorna, eller så kallade bristande äggblåsor som brister och fyller buken med vätska. detta känns som mensvärk, eller lite värre och har hållt i sig i ett par dagar.

    i söndags fick jag dock extremt ont, och i tisdags blev det ambulansen till sjukhuset. i torsdags opererade dom bort en 10x10cm cysta OCH äggstocken. cystan hade vuxit sig så stor att den snott sig runt sin egen stjälk, vilket hade gjort att även äggledaren snurrat sig runt sin egen stjälk.
    hela vänstra sidan var tydligen missfärgad, nästintill svart. så allt är uttömt.

    men min graviditet gick smärtfritt och komplikationsfritt och ingen varken såg eller kände cystan under hela tiden. och min vänstra äggstock har förmodligen inte fungerat på flera år.

    så det går! bara håll ut!

  • Aicilef

    Jag hade en tvillingcysta som jag opererade bort i augusti. Lika stor som en apelsin. Titthalsoperation. De gick bra! Nu forsoker vi med baby men de ska inte vara nagra problem sa lakaren.

  • MissCat

    Jag fick åka in akut till KK för sån j-a magvärk. Blev inlagd..visade sig att det var en cysta som brustit, blev vätska kvar i äggstocken som skulle försvinna av sig själv. Har också cystor vid mens annars. Men har aldrig haft besvär av dom.

  • SandraLi

    Hej. Jag har just opererat bort en cysta på ena äggstocken. Det visade sig vara en så kallad tillfällig cysta och jag har även haft några till och från på den andra äggstocken (som försvunnit av sig själv). Min läkare tycker att jag ska börja äta cerazette för att förhindra nya cystor. Är dock lite tveksam eftersom det står att man kan FÅ cystor av att äta dessa. Har för ett par år sedan ätit cerazette och mådde inte särskilt bra. Mycket humörsvängningar och oregelbundna blödningar.

    Är det någon som har varit med om samma sak? Har ni börjat med cerazette efter att opererat bort en cysta? Har det hjälpt? Läkaren sa för övrigt att det inte hjälper mot "äkta cystor" utan endast mot tillfälliga, så då funderar man ju om det är någon vits att ta dem.

  • Mari 74

    Har funderingar angående cystor. Hur opereras man, via titthål eller vaginalt? Hur länge blir man sjukskriven efter operationen?

Svar på tråden Cysta