• Nicolina S

Cysta

Hej!
    Undrar bara om det är någon som har haft en cysta på äggstocken? Om det är vanligt? Min gynekolog såg att jag har det, men säger att det inte är farligt och att det troligtvis beror på mina p-piller, Cerazette. Slutade med dem samma dag jag var hos gynekologen. Oroar mig ändå...

• Svar på tråden Cysta
  • Joelssonskan
    har troligtvis haft den sen jag var 16-17 år....har alltid haft en liten "bebismage" men inget man har tänkt på....
    stolt mamma till lilla Moa 060411
  • Lanson

När läkaren upptäckte min cysta så sa han att det kan ta från 1 vecka och kanske lite mera än 10 veckor innan den försvinner av sig själv (om det nu är en så cysta som kommer att försvinna av sig själv) Nu är jag orolig för att behöva operera, har haft min en vecka snart så det är väl igentligen ingenting men man har oron och stenen i magen :S

• goodcilla

Hej tjejer
    jag har oxå en cysta men tydligen inte så stor ca 3x3 cm vart hos gyn i veckan för jag gick igenom en kontrast rtg för de trodde jag hade njursten . de upptäcker då en cysta på min vä äggstock och något på min lever (förändring) de tog ett hormon prov på mig och de ville ha en magnetrtg på lilla bäckenet. och beroende på vad provet och rtg visar skulle de gå vidare . någon som haft liknande och vet på ett ungefärvad som kan ska hända efter provsvaren

• Tessen76

Opererade bort en cysta för ett år sedan, stor som en fotboll och vägde 1.7 kilo. Förlorade tyvärr ena äggstocken pga cystan. Hade en på samma ställe för 5 år sedan, stor som en apelsin, den stack dom hål på. Det lustiga är att den första hade jag hemska smärtor av, och "fotbollen" kände jag inte av alls.
    Så det är jätte bra att ni kollar upp era cystor, oftast försvinner dom av sig själv, men man vet aldrig...

• Mrs Firren

Cystor kan absolut skapa oro. Jag har också varit där. I somras hade jag flera grav-symptom men testerna visade neg. Gjorde VUL som visade på en cysta som var 5 cm i diameter. Min läkare berättade att de allra flesta cystor försvinner av sig själva, de skrumpnar ihop. Efter sex månader hade min cysta försvunnit av sig själv vilket kändes väldigt bra.

När jag fick beskedet om cystan betonade läkaren flera gånger att just den sorten jag hade var helt ofarlig (vet ej vilken sort det var) och väldigt vanlig. Bara för att man får en cysta behöver det alltså inte betyda operationer och annat jobbigt. Jag sökte på nätet för att få svar på mina frågor och kände mej väldigt lugnad efter att ha läst på lite. Det kan jag rekommendera.

Nicolina S, hoppas att läkarens lugnande ord sjunker in till slut och att du inte går omkring och är orolig i onödan. Se bara till att du blir kallad på återkoll om ett par månader så att läkaren håller koll på cystan ifall den skulle växa.

• Amlin

Jag har inte läst alla svar så ursäkta om jag upprepar samma som någon redan sagt.

Jag fick en cysta av cerazette. Fattade inte vad det var till en början utan bytte glatt till p-stav med liknande hormoner. Jag hade under hela den här perioden otroliga smärtor under den tid som jag normalt skulle ha haft ägglossning. Jag vaknade på nätterna och bara skrek för det gjorde så ont. I efterhand har jag fått veta att cystan kan ha vridit sig runt äggledaren vilket orsakat smärta.

Den cystan jag fick av cerazett/p-stav var en sk. vattencysta eller follikercysta. Det är en äggblåsa som i normala fall spricker i samband med äddlossning, men med den här typen av hormon så har man inte vanlig ägglossning och det kan i stället bli så att den fortsätter att fyllas med vatten vilket kan göra ont. Det är helt ofarligt och för mig försvann den snabbt efter det att hormonerna var borta. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog men inte mer än nån månad.

Den försklaringen har iaf jag fått. Hoppas det går bra för dig och att det snabbt går över!

• Aikmans Girl

Poptop: Jag blev sövd och när jag vaknade gjorde det fruktansvärt ont men fick smärtstillande hela tiden. Nu snart en vecka efter operationen känner jag av smärta i magen till och från men det börjar bli bättre.

• PopTop

Aikmans girl: Tack snälla för svar! Känner mig lite orolig men det ska nog gå bra.

Vet någon av er hur mycket en cysta påverkar möjligheten att bli med barn?

• virre80

Jag opererade bort en tvillingcysta och höger äggstock 04, jag har även en cysta på vänster äggstock, sonen fyller 1 år nu den 29 mars, så vad läkaren sa till mig är att fertiliteten inte behöver påverkas så mycket, särskilt inte om den andra äggstocken är "frisk"...

• Mrs Firren

Jag som hade en ofarlig cysta fick beskedet att det inte skulle vara nån fara med bebisproduktionen. Under tiden som cystan var kvar skulle den andra äggstocken funka som vanligt så det bara att fortsätta som vanligt.

I efterhand är jag dock ganska övertygad om att jag förmodligen inte hade ÄL under tiden som cystan fanns. Noll känningar av nåt runt ÄL, ingen temp.höjning, mycket mindre mens (vilket jag läste kunde vara ett tecken på utebliven ÄL).

Svar på tråden Cysta