• Nicolina S

Cysta

Hej!
    Undrar bara om det är någon som har haft en cysta på äggstocken? Om det är vanligt? Min gynekolog såg att jag har det, men säger att det inte är farligt och att det troligtvis beror på mina p-piller, Cerazette. Slutade med dem samma dag jag var hos gynekologen. Oroar mig ändå...

• Svar på tråden Cysta
  • Lanson

Jag blir så rädd när jag läser det här. Jag var hos gyn igår och de sa att jag hade en cysta på vänstra äggstock och att den troligtvis försvinner av sig själv... Men här verkar det som om alla opererat bort dom! :( Usch... är SÅ sjukhusrädd och spruträdd och operations rädd! Rädd för smärta helt enkelt!! :(

• Nicolina S

Avvakta. Den kanske försvinner av sig själv. Min cysta har tydligen försvunnit av sig själv nu enligt läkaren. Så de kan fösvinna av sig själv.
    Kram

• pimpom

VA bra att ni kollar upp era cystor. Tyvärr viste jag inte om att jag hade en cysta för 13 år sedan , denväxte sig stor som en grapefrukt. Jag fick operera bort cysta plus äggstock. tyvärr fick jag göra om samma sak för 3 år sedan på andra sidan. Jag menar inte att skrämmas, men kolla upp så ni inte behöver genomgå samma sak som jag. De flesta cystorna försvinner innan man ens märkt dem.

awakta; din cysta försvinner troligen. men är du orolig be att få göra en gynundersökning/ultraljud och kolla dig om ett tag.

Har precis genomgått ett lyckat Äd och väntar vårt första barn trots av saknad av äggstockar. Kram

• wintersaga

Hur lång tid kan de ta innan de försvinner av sig själv?
    Jag fick veta att jag hade en cysta vid mitt senaste gynbesök. Jag hade då haft ont en tid. Detta var dock över en månad sedan och jag har fortfarande ont.

• pimpom

Wintersaga; jag vet inte hur lång tid det tar för en cysta att försvinna. Men är du orolig och har ont be att få komma på en koll. En månad känns som en lång tid, men som sagt jag har ingen anning hur lång tid det kan ta.

• Aikmans Girl

Jag opererades i måndags för cysta, de tog bort en endometrios cysta och en tvillingcysta. Mina cystor satt på äggstocken, märkte av dem genom att det blödde mer vid mens, smärtor och svullnad.

Först ville inte min läkare operera bort dem men sen såg han att dom växte och ställde mig genast på operationskö.

Min läkare sa att endometrios inte betyder att man inte kan bli gravid men det tar längre tid och är svårare så nu hoppas jag att jag och sambon kan få plussa inom snar framtid.

• PopTop

Jag har också en stor cysta, eventuellt är det två.
    Ska till ferten i slutet på mars igen för att se om de är kvar.
    Har haft dessa sedan i september förra året och börjar bli riktigt trött på att inte få hjälp.
    Är det någon som vet nåt om att ta bort cystor? Görs det med lokalbedövning eller blir man sövd? Gör det ont?
    Tacksam för svar!!!

• Joelssonskan
    Kan inte låta bli att små le lite när jag läser era inlägg och ni skriver hur stora era cystor har varit. I oktober i samband med mitt första ultraljud så upptäckte de en cysta på mig som de trodde var på två liter..men senare så kom de fram till att den var på fem liter (samtidigt som de opererade bort den). De opererade bort den och hela äggstocken...det lustiga är att jag fick tjata till mig en återkoll efter op! Dagens sjukvård säger jag bara!
    stolt mamma till lilla Moa 060411
  • Talullahbell

5 liter! Du måste väl ha kännt av den? Eller man kanske så den utanpå?

Lea & Emma
  • PopTop

Jösses Joel82, den var stor. Förstår att
    det måste varit jobbigt...

Svar på tråden Cysta