• Minnisen

Napp utan uppsikt under natten?

Hej!

Har en 10 månader som använder napp! Hon sover i eget rum mitt emot vårat! Hon somnar ibland på kvällen med napp men jag tar ut den när hon somnat! Hon kan ibland vakna på natten och då hjälper nappen henne att somna om. Men jag kan inte ta ut nappen för tidigt för då vaknar hon och skriker och kan inte somna om! Jag e rädd att om jag går in till min säng och somnar ifrån henne med nappen att hon ska kvävas, att nappen lossnar och hon sätter i halsen! För det kan den väl?! Nyfiken på hur ni andra nappbarns föräldrar löser detta!!
  • Svar på tråden Napp utan uppsikt under natten?
  • gnagaren
    Nappen är ju testad för att hålla, sen brukar den åka ut när barnet somnar.  Du måste även kolla nappen efter sprickor, samt provdra och byta med jämna mellanrum. 

Visst. Varför inte röstar jag
  • linedja

Våran son har napp och sover i eget rum. Har aldrig ens reflekterat över att det skulle va farligt... Tror inte att det är så stor risk att nappen lossnar, och finns den risken, så skulle det ju lika gärna kunna hända på dagen.

Tror inte du behöver va orolig. Det tänker inte jag vara iallafall!

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • linda b a

Vår 6-månaders sover med napp, fast han sover i vårat rum fortfarande. Jag har läst att napp minskar risken för psd så då borde det ju inte vara farligt att sova med napp??
    Om nappen inte är gammal så ska den nog inte kunna lossna. Det brukar stå att nappen inte ska användes mer än 1-2 månad efter att man öppnad förpackningen.

• bebben Elias mamma

Ja, han får sova med nappen på nätterna.
    Jag har hört att nappen gör så att de andas bättre och minskar risken för spädbarnsdöd om de sover med den, särskillt om de är förkylda.

• Vombell

Oj, ska man oro sig för det? Har jag aldrig ens tänkt på och jag har 4 barn som alla sovit med napp sedan de var på BB tills de var 3 år gamla.

• smulan 75

Min son 4 månader har nappen när han ska somna men spottar ut den sen själv

• Sundström
    Minna med magen skrev 2007-02-09 11:12:48 följande:
    Hej!Har en 10 månader som använder napp! Hon sover i eget rum mitt emot vårat! Hon somnar ibland på kvällen med napp men jag tar ut den när hon somnat! Hon kan ibland vakna på natten och då hjälper nappen henne att somna om. Men jag kan inte ta ut nappen för tidigt för då vaknar hon och skriker och kan inte somna om! Jag e rädd att om jag går in till min säng och somnar ifrån henne med nappen att hon ska kvävas, att nappen lossnar och hon sätter i halsen! För det kan den väl?! Nyfiken på hur ni andra nappbarns föräldrar löser detta!!
    Våran son brukar få nappen som hjälp på natten då han vaknar. Han blir lugn och somnar efter en kortare stund. Jag är orolig att han har nappen men den ska ju som sagt hålla. Jag kollar nappen varje dag så det inte finns några sprickor. Sedan köper jag nya nappar varje månad. Men jag brukar ta ut nappen om jag är vaken. Den faller ju ut av sig själv annars efter en stund.
  • malanch

Skulle skriva exakt samma som "bebben Elias mamma".
    Blev så glad när dottern tog nappen. Då sov hon hela natten... Ibland vaknar hon, men då stoppar hon in nappen själv och somnar om.

• Stolla

Jag drar i sonens nappar med jämna mellanrum, bara för att försäkra mej om att de fortfarande är hela. Men sålänge barnet inte har en lastgammal napp så är det ju ingen fara.
    Och varför skulle den lossna just på natten?? Den är ju lika farlig alla dygnets timmar om den är sönder.

• Aprilia

I början när dottern var bebis tyckte jag det var lite läskigt, nu tänker jag inte alls på det, hon är 3 år och sover alltid med napp och har gjort det i 2,5 år nu. Men nu är det snart dags att sluta!

Svar på tråden Napp utan uppsikt under natten?