plötslig spädbarnsdöd
hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd?
hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd?
Jag var skit noppri i början gick å kände på bebis hela tiden å gör det fortfarande å han är fem mån. Vi hade allvarlig snack om att köpa ett andnings larm men då kom vi fram till följande.
Om man köper ett larm
- ska man ha det varje gång barnet sover?
-om man väljer att enbart ha larmet på natten får man världs ångets om det skulle hända någe under dagen?
- skulle man verkligen använda larmet varje gång barnet slummra in?? tänk om det händer någe då hur mycket klandrar man inte sig själv resten av livet???
- ska man alltid ha med sig larmet vart man än är??
Så vi kom fram till att vi kör utan larm, tänk om det verkligen skulle hända någe den enda gången han sover utan. MAn skulle aldrig förlåta sig själv, kan va livs avgörande alla andra gånger den används men vi tordes inte om vi skulle slarva. Så tänkte vi i alla fall.
Man säger att risken är högst mellan 1-6 månader.
Men månade 3-4 är de "värsta" månaderna. PSD kan hända upp till 1½ år om jag fattat rätt men det är jätte jätte jätteovanligt.
En fråga om andningslarm? om barnet nu slutar andas för PSD kan man återuppliva dem då? Jag trodde inte att det fanns något man kunde göra.... eller är det att man märker att de har andningsuppehåll för att de sover för djupt så att man väcker dem? Jag undrar lite hur jag skulle reagera om andningslarmet satte igång? Panik!!! Om man googlar på PSD så hittar man ganska bra information. Har också varit nojjig över detta, men nu har jag två barn och det finns ju hela tiden saker som kan hända dem. När nu väl den äldsta blivit 3 så kan hon ju råka ut för en olycka eller bli sjuk....ja, det finns alltid något...
Samtidigt som man oroar sig så kan man ju aldrig vara förberedd på den dagen det kanske händer något frukatansvärt,(alltså ju mer orolig jag varit innan desto bättre klarar jag av sorgen), så det är bättre att föröska slå bort de tankarna och leva för varje dag man får vara med sina underbara barn!
andningslarm gör nog bara en förälder ännu mer nojjig.
varför ska man ha andningslarm hemma?! de släpper ju inte ens hem bebisar från neo med andningslarm, just för att det inte ska behövas.
Fia7
Nja, alltså. Barn kan ha andra dolda "fel" som kan leda till PSD om man inte blir varnad. Man kan få andningsstopp pga RS, kikhosta och tom feberkramper. Alltså....vet man inte om att andningsstoppet pågår och barnet dör så KAN barnet få diagnosen PSD. Min son hade apnéer, det är andningsuppehåll med pulsfall, en omognad i andningscentrum vilket KAN leda till PSD OM man inte avbryter uppehållet. Han fick tom ligga i respirator innan han blev bättre.
Ett andningslarm fungerar som ett brandlarm, den varnar sen är det upp till föräldrarna. JAG har aldrig känt mig orolig när vi haft larmet, tvärtom det räddade livet på honom massor av gånger.
PSD är ett samlingsnamn på olika dödsorsaker som är utan namn. Vissa kan man säkert rädda barn ifrån....andra inte . Men man kan defenetivt rädda barn med kikhosta, feberkramp, RS mm OM man vet om att ett andningsuppehåll pågår.
Behöver man verkligen oroa sig. Jag tror att man gör bättre i att låta bli. Bara följa de råd som rekomenderas.
Isabolla, ja. visst vore det det bästa
Jag tror ärligt talat att det är större risk att man blir påkörd av en bil och dör när man går över gatan än att ens barn dör i PSD. Risken är så otroligt liten. Har man dessutom inte rökt, låtit barnet sova på rygg och inte bli för varmt så har man nästintill eliminerat risken.
Och Plötslig spädbarnsdöd drabbar barn upp till ett år väl? För sedan är de inte spädbarn längre. "Risken" är iallafall som störst mellan 2 och 4 månader.
Har inte haft andningslarm till nått av barnen. Visst har tanken funnits men risken är minimal att det inträffar. Har inte nojjat så mkt över det faktiskt. Kan jag som är onormal. Har vart orolig för andra saker.
Ett andningslarm hade gjort mig mer nojjig faktiskt
"Plötslig spädbarnsdöd, SIDS (Sudden Infant Death Syndrome), utgör den största enskilda dödsorsaken hos tidigare friska barn i Sverige. SIDS inträffar vanligen under det första levnadsåret men antalet fall är ändå fler än antalet dödsfall i trafikolycksfall eller cancersjukdom upp till 15 års ålder. Emellertid ska det understrykas att risken är mycket för SIDS är mycket låg."
Kommer från andningslarm.se
Eftersom vi drar upp just trafiken tänkte jag...