• Gelis14

plötslig spädbarnsdöd

hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd?

• Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd
  • McIris

Jag trodde det var 6 månader. Anna Wahlgren menar 11 månader.Puh! Funderar på att köpa andningslarm.

• Lorina

Läste någonstans att de kan dö i det upp tills de är 8 år men vet inte om detta stämmer, men jag har läst om flera barn som dött i psd när de var över 2 år.

• McIris

Det kan ju inte vara många som dör i psd efter 2 år eftersom det är få som drabbas överhuvudtaget. Om man dör vid 8 års ålder är det ju nånting annat!

• Gelis14

usch då...va jobbigt. Jag ahr blvit lite nojig över detta...
    finns det ngn statistik på att det är små, mindre o "klenare" barn som det händer oftare med...dum fråga kanske

• Udda

Jag har oxå haft/har en sån fruktansvärd PSD skräck..... Men så läste jag nånstans att det är 1 av 5000 barn som dör i PSD - så då lugnade jag mig lite....

Risken är ju rätt osannolik att det skulle hända - men samtidigt så finns där ju ändå en viss risk.

Men som en kompis sa: NJUT av tiden du har nu med din bebis istället för att gå omkring å oroa dig..... Så jag har försökt börja göra det nu

• Gelis14

Tack för alla svar. Jag vet det innerst inne..så nu ska jag sluta oroa mig så mycket...

• IochA

Kan väl inte vara plötslig SPÄDBARNSdöd om det är ett barn över 1 år?

• Pyff

Den mest kritiska perioden är mellan 4 och 6 månader, sedan avtar risken avsevärt. Efter 1 år är den minimal även om det inträffat vissa PSD fall runt 2-års åldern.

Pyff på er!
  • Udda

Jag trodde den mest kritiska åldern va mellan 2 å 4 månader???

• Itis

Det finns barn upp till 5-8 årsåldern som dör och det diagnostiseras PSD. Detta är dock OERHÖRT sällsynt och inget man ska gå och oroa sig för.

Nu köper vi faktiskt ett andningslarm imorgon (bebis planeras dyka upp om ca 11 dagar) då både jag och min man kände det som en liten extra trygghetsfaktor om/när bebis ska ligga i eget rum. Men vi är alla olika, har olika åsikter etc.

Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd