Inlägg från: Löööv |Visa alla inlägg
  • Löööv

plötslig spädbarnsdöd

Man säger att risken är högst mellan 1-6 månader.

Men månade 3-4 är de "värsta" månaderna. PSD kan hända upp till 1½ år om jag fattat rätt men det är jätte jätte jätteovanligt.

• Löööv

Fia7

Nja, alltså. Barn kan ha andra dolda "fel" som kan leda till PSD om man inte blir varnad. Man kan få andningsstopp pga RS, kikhosta och tom feberkramper. Alltså....vet man inte om att andningsstoppet pågår och barnet dör så KAN barnet få diagnosen PSD. Min son hade apnéer, det är andningsuppehåll med pulsfall, en omognad i andningscentrum vilket KAN leda till PSD OM man inte avbryter uppehållet. Han fick tom ligga i respirator innan han blev bättre.

Ett andningslarm fungerar som ett brandlarm, den varnar sen är det upp till föräldrarna. JAG har aldrig känt mig orolig när vi haft larmet, tvärtom det räddade livet på honom massor av gånger.

PSD är ett samlingsnamn på olika dödsorsaker som är utan namn. Vissa kan man säkert rädda barn ifrån....andra inte . Men man kan defenetivt rädda barn med kikhosta, feberkramp, RS mm OM man vet om att ett andningsuppehåll pågår.

• Löööv

Isabolla, ja. visst vore det det bästa

• Löööv

"Plötslig spädbarnsdöd, SIDS (Sudden Infant Death Syndrome), utgör den största enskilda dödsorsaken hos tidigare friska barn i Sverige. SIDS inträffar vanligen under det första levnadsåret men antalet fall är ändå fler än antalet dödsfall i trafikolycksfall eller cancersjukdom upp till 15 års ålder. Emellertid ska det understrykas att risken är mycket för SIDS är mycket låg."

Kommer från andningslarm.se

Eftersom vi drar upp just trafiken tänkte jag...

• Löööv

Fia7.

Visst är det tokigt.....hoppas dom löser den stora gåtan snart. Det är ju så tråkigt at det händer.

Man kan få apnéer även som vuxen men då heter det inte PSD om dom dör( ). Då sover man med Cpap.

• Löööv

Fia7.
    Det var en hemsk tid men idag är han helt ok. Han är bara 1 år men vi tror han sluppit men MR var bra iaf .
    Värst under denna tid var alla test, dom tog så mycket test på killen att han behövde mer blod .

ShootingStar.
    Jag tror också det är dom största riskfaktorerna, magläget och rökningen. Forskarna pratar lite löst om att vissa barn inte känner att dom andas in för mycket koldioxid (utandningsluft). En del barn har för stel hjärtrytm, vilket kan leda till syrebrist och död. En annan teori är ju avsaknaden av den där substansen i hjärnan, som du säkert hört om.

Min son slutade andas hur som, ungefär som om hans bäst-föredatum var passerat. Han slutade nu och då. Mitt i maten. När han sov. När vi lekte...spelade ingen roll. Han blev en blå blytung spagetti bara.

• Löööv

Har man frekventa apnéer behövs Teovent. Det är typ bara koffein men det piggar på andningscentrum

• Löööv

Stjärnstopp, det är lätt att vi här på FL är rätt duktiga på att skrämma upp varandra också. Förlåt, för jag är nog en av dom ....ledsen!.

Jag känner bara att jag vill ta död på myten "händer det så händer det, man kan inte göra något åt det". För den lilla myten behöver inte stämma. Sonen är ett levande bevis på det .

Jag vill att du ska veta att det är JÄTTEOVANLIGT med PSD även om det inte verkar så här på FL. Här dör var och varannan kan det kännas som. MEN så är det inte.

Jag rekomenderar iaf andningslarm, ett enkelt sketet larm . Och räkna med att du kommer få höra ett falsklarm, även om det också är ovanligt .

Jag hoppas det blir ditt onödigaste köp .

• Löööv

Tilia "Varför inte ha larm? Dyrt? För att man inte är orolig? Det senare kan jag köpa isåfall, är man inte orolig så är man inte. Är man det minsta oroad för PSD, så tycker jag man ska ha larm, precis som brandlarm, bilstol etc - faktiskt! Det har skänkt mig så många nätters skön sömn."

Precis så tänker jag också . Det är ju bara BRA om det blir vårta onödigaste köp .

Pattisza, det beror ju på orsaken till PDS. Kanske har fler börjat använda andningslarm?. Att folk slutat röka vet vi ju. På 80-talet ammade man och rökte samtidigt många gånger!. Finns fler förändringar, vi är mer medvetna om maten vi äter....mediciner vi tar. Kanske har detta även en inverkan?. Kanske kan det ha med att göra att mammorna blir äldre och skaffar färre barn?. Jag vet inte.

Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd