Inlägg från: Tingeling13 |Visa alla inlägg
  • Tingeling13

Tråden om Cystisk Fibros !

tomcar1 skrev 2007-02-09 20:39:58 följande:
    Tingeling13, har ni fått möjlighet att prata med psykolog på cf-center vid årskontrollerna ? Det brukar vara ganska bra, de vet ju oftast vad de pratar om där.Mvh tomcar1
    Visst men det är 10 mil till det Cf-center vi gör årskontrollen på och att prata med någon en gång om året ger ju inget. Det bygger inte upp något förtroende, särskilt inte när de byts ut kurator hela tiden. Denna kontakt måste ju finnas på hemorten. 
    Vi bryr oss inte om att träffa kurator på årskontrollerna över huvud taget längre. Sist fick vi inte träffa dietisten heller av någon anledning som jag inte vet.

Ingen sjukgymnast, ingen dietist,  ingen kuraror och ingen Cf läkare undrar just var Cf vården på vår hemort tog vägen. Läkaren bytte till Falköpingssjukhus och vi fick snäll följa med (vilket vi gärna gjorde) men vi hade helst sett att hon stannat kvar på vår ort.
    Sjugymn, kurator och dietist finns men inte med inriktining för Cf. 
  • Tingeling13

Puzzel25

Det där med inhalationen kommer att lösa sig när hon förstår att det inte spelar någon roll att hon skriker, det blir inhalatrion ändå.
    Vi fick hålla fast vår son i början och det tog en/ett par veckor sedan insåg han att det bara var  jobbigt att kämpa emot för vi gav oss inte och det tror jag är viktigt att man INTE ger sig. Visst är det ledsamt och gör ont i ens hjärta men tyvärr är det livsviktigt.

När man sätter masken över deras ansiker får de (innan det förstår) en känsla av att de inte kan andas i den. Att de ska kvävas därför tar det till gråten, så upplevde jag det i alla fall. Tala lungt med henne under hela inhalationen, tala hela tiden om vad du gör och kommer att göra (i början tills hon förstått) säg att det är inget farligt men något som måste göras.
    Försök att få henne med på tåget om du förstår vad jag menar. Gör det inte till en kamp (ett krig) utam försök att få det till en myskig stund med mamma.

Under Jonathans första 2 år åt han Heracillin (antibiotika) tre gånger om dagen varje dag.

För att motverka infektioner. Mer infektionskänslig är man väl inte men en infektion som för oss inte ger några större besvär kan för en Cf patient leda till antibiotika (rätta mig om jag har fel).

Och vad det gäller orken så vill jag bara säga att den kommer och går år efter år.
    Om du inte har någon som kan hjälpa och stötta dig vid behov. så som någon sa tidigare kan man söka hjälp via socialtjänsten (kommunen) och det är ingen dum ide särskilt inte om det finns syskon som också behöver ha den uppmärksamhet som de förtjänar.

Vi hade stödfamilj i ca 5 år och det var jättebra.

• Tingeling13
    Puzzel25 skrev 2007-02-10 02:00:33 följande:
                                                             Esmamma! Munstycket?Hur gör man med det?Vart får man tag på ett sånt?Kan man be om det hos läkaren?Går hos Anne Kilström på Hs.Är det nått man typ suger på istället?Ursäkta tusen frågor..Men har aldrig sett en sån!*kramar om*Anna

Ja, munstycket har man i munnen bara. Men problemet då när barnen är små är att de andas genom näsan istället och får inte i sig medicinen. Så jag måste nog tycka att din lilla är för lite för ett munstycke. Men visst kan man testa. Gör det i så fall tillsamman med sjukgymn så att de kan se om hon verkligen få i sig medicinen.

Jonathan började men munstycken när han var ca 5 år om jag inte minns fel. Det är ju så svårt som förälder som oftast sitter bakom eller bredvid att se så barnet andas genom munnen.

EsMamma

Vilken tur att man är olika.

Jag förknippar inte en präst med död och sorg. Denna bit är ju bara en liten del av deras arbete. Bröllop, dop, familjegustjänster, söndagsskola, konfirmation allt detta är ju GLÄDJE och jag tror att en präst oftare har vanliga gudstjänster med glädje, än begravningar och sorg.
    Dessutom är det vår underbara läkare som vi har haft till Jonathan i 12 år som rekommenderat denna man, så jag litar på att hon vet/tror att han kan hantera 12 åriga pojkar.
    Vår läkare har gått igenom många svåra saker (privat) under de sista åren vi haft henne så jag TROR att hon själv gått och pratat med honom och därför vet hon att han är bra.

• Tingeling13

Tack för alla goda råd jag ska se om man kan lära gammla hundar att sitta Flört.
    Ni har ju gett mig något att fundera över i alla fall. tack för det Glad.

• Tingeling13

EsMamma
    "Sjukhuspräst förknippar jag med sorg (och död). Bara därför jag gör en sådan reflektion. Men det kan nog vara som du säger, bra för Jonathan att få prova på att prata med en man. Frågan är hur duktig han är på att hantera 12-åriga pojkar (fast det verkar ju inte era tidigare kurator/psykologkontakter varit heller)."

Jag förstår vad du menar men denna präst har inte alltid varit sjukhuspräst.
    Jag känner att vi måste gen honom en chans i alla fall.

• Tingeling13
    Puzzel25 skrev 2007-02-13 23:35:06 följande:
    Fick Emil en mysig födelsedag?Här har snön verkligen öst ner!Hela dagen!O nu ligger det så fint o tjockt utanför!*myser*Hilma är dunderförkyld.Och har jobbigt mednästäppa o MYCKET slem.Och min mellersta Gustav har magsjuka.och HÖG feber.Så jag njuter inomhus av det lilla!*kramar*Anna
    Det låter inte kul. KRYA PÅ ER.
  • Tingeling13

Får era barn ingen atibiotika när de är sjuka??
    Det hade säkerligen underlättat en del för dem.

• Tingeling13
    EsMamma skrev 2007-02-14 10:53:51 följande:
    Tingeling13:Varken Hilma eller Mio har fått diagnosen CF än, de är under utredning. Så då är man inte så frikostig med antibiotika (med all rätt kanske).
    Jag vet det, men om barnen hela tiden är sjuka så borde de få antibiotika (lite har man ju som förälder rätt att kräva).
    Mina barn har fått det i alla fall. Men det breor säkert på vilken Dr man har/får då.
  • Tingeling13

anna01
    Han har just varit på skidresa med sin pappa (Österike) så just nu är han inte deppig längre, men han tar 0 ansvar för sin medicinering.
    Skull vi inte TJATA så skulle det inte bli gjort.
    Det är så jobbigt med allt jä*l* tjat .

Men han blir 12 år snart och om bara 6 år är han vuxen och få ta ansvar själv. Jag bli ju förvisso inte befriad från oro men hans liv blir trotts allt hans eget ansvar. Och han är ju en förnuftig grabb innerst inne som vet vad som krävs, han skiter bara i det just nu.

Tack för att du frågade.
    Hur länge ska ni behöva vänta på dessa provsvar egentligen??Förvånad
    Det känns som att det är längesedan vi pratade om detta första gången. Borde ni inte få svar NU. Det tycker i alla fall jag Flört.

Vad det gälle att släppa om han inte har CF, ja det är ju en bra fråga.
    Visst han kanske bara är en ofta smycket sjuk kille och då är det ju tråkigt om han behövt genomgå alla dessa prover och utredningar i onödan. men om det senare faktiskt skulle visa sig vara något så blir man ju less på sig själv om man inte stod på sig och gick till botten med det.

Nä jag vet faktiskt inte.

• Tingeling13
    Puzzel25 skrev 2007-02-19 23:56:48 följande:
    Hej vänner!Åter en dålig dag hemma hos mig!Tar det aldrig slut???Hilma blir bara sämre och sämre.Hemsjukvården var och mätte hennes syreupptagningsförmåga på dan.Och då var det bra dock.Men är så nervös för måndag så jag mår fysiskt illa.Hilma hostar o hostar o hostar.Och verkar ha onte i magen när hon ätit.Hon gnyr och åmar sig liksom kvider.Imorgon ska jag ringa läkaren som har hand om vår utredning.Hon kräks kaskader.Och det gör hon bara när hon åkt på nått virus eller nått.Och det trodde Hemsjukvården att det var.Men det är riktigt läskigt.Det kommer i sånna mängder att hon har svårt att få luft emellan.Det fullkommlit sprutar med kraft rakt ur henne!Min lilla lilla skrutta.Min tjeje är dock "stor".Hon följer sin viktkurva hittills.Och har lite hull på armar och ben."Min" hemsjuksköterska sa att därför gör det inget om hon spyr.Hon har ändå att ta av!HUR KAN MAN RESONERA SÅ????Så bara för att hon inte är liten och underviktig så är det lugnt?Hon ser inte mitt barn kräkas gång på gång!Och rädlan i hennes ögon då det händer.Paniken!AH!!!!!!Blir så arg och ledsen.Varför kan dom inte lyssna bara.Och tro på en rädd mamma?Varför hör dom inte att jag är orolig?Är det inte ok att få hjälp om barnet är "sjukt" bara.Inte "döende".????Jag bara frågar!Är helt slut både psykiskt och fysiskt.Hur länge ska en ensam mamma orka?Hur länge?Är så rädd för svaret på onsdag.Säger dom att hon har Cf så bryter jag ihop.Ändå så kan jag inte bara lägga mig ner och dö!Hilma skriker i sovrummet så det ekarMåste ta min lill skrutta nu.Men tack än en gång för att ni lyssnar!*kramar om er allihop!*Anna med Hilma(Maja och Gustav)
    Kära nån.
    Vad jobbigt du har det, finns det inge som kan hjälpa dig så att du kan få andas ut lite?

Jag måste hålla med saltsill, en diagnos i ert fall skulle underlätta väldigt mycket för dig. Får din lilla älskling rätt behandling och du rätt stöd så blir allt mycker bättre/lättare. Naturligtvis så blir det jobbigt också men att få ett svar och att ge rätt
    behandling är A och O. Dessutom kan du få stöd och avlastning, det får du inte utan diagnos.
    Hoppas att det går "bra" idag massor av styrkekramar och ork kommer här. Jag ska tänka på er.
  • Tingeling13
    Puzzel25 skrev 2007-02-21 20:03:17 följande:
    Hej!Tack för alla kramar och att så många tänkt på mig  och Hilma idag!Läkaren sa idag att hon testat det vanligaste sorterna av Cf genom blodprover idag.Och Hilma har INGEN av dom "CF-grupperna".Nu testas vidare på lite mer ovanliga typer av Cf.MEN läkaren trodde inte att hon hade någon av dom heller.Och sa att vi kunde slappna av nu.Jag är jätte glad att min dotter troligtvis inte har sjukdomen.Men känner mig bara helt tom istället.Trodde inte att jag skulle reagera så här.Men jag känner mig tom på grund av att nu står vi på ruta ett igen.FÖR jag vet ju fortfarande inte vad det är för fel på min dotter.Och till alla er medmänniskor som finns med i den här tråden!TACK! för att  ni svarat på alla mina frågor och stöttat mig mer än någon jag känner kunnat göra.Ni är underbara!Kommer titta in ibland för att se hur det går för er alla.Hilma mår ju fortfarande inte bra.Men har fått penicillin.amimox.Så får se om det hjälper lite.Om jag nu lyckas få i henne det.INTE lätt med en kräk-glad liten tjej.Tusen och åter tusen kramar!Ps.SKa få en samtalskontakt på sjukhuset där Hilma fortfarande utreds.DS

Det låter ju jättebra. Skönt att slippa Cf och med lite antibiotika så kanske hon blir lite bättre och piggar på sig allt eftersom hon blir äldre.

Försök att få lite avlastning så att du orkar med att vara mer än mamma.

Kanske du kan få hjälp med detta via sjukhuset eller mor/farföräldrar, syskon, vänner mfl.

Hoppas verkligen att det löser sig för er och att ni snart kan se ljuset i tunneln.
    Massor av kramar från mig. Och tveka inte att kika in i denna tråd eller hos mig om du behöver prata av dig.

• Tingeling13
    anna01 skrev 2007-02-26 14:02:03 följande:
    Hej allesammans.Här händer inte så mycke. Mio lämnade avförings prov förra veckan. Fortfarande ingen kallelse från Akademiska sjukhuset  Vi va ju hos barnläkaren den 17 januari men han glömde ju skicka remissen så den kom ju inte i väg fören den 2/2.De med Cf som har problem med magen, har de alltid ont i magen vid måltider om man inte har medicin? Eller är det bara perioder?Hoppas ni mår bra alla sammans. Nu är barnen friska men jag sjuk igen.Mios hosta gick bort under lovet, men idag började han skolan igen så de ska bli intressant å se om den kommer tillbaka.Kram kram... ........Mio är kungen på dansgolvet nu ..........
    Jonathans störrsta problem är MAGEN, har tar mycke enzymer till VARJE måltid och fika och mellanmål och vad han än stoppar i sig. Han har OFTA ont i magen ändå och bajsar flera gånger om dagen oavsett.
  • Tingeling13

Vi har haft helt vårdbidrag från det att sonen var ca 1 år tills för ett halvår sedan (han är snart 12) då det sänktes till ett halvt.
    Det anses inte att vårdtyngden för oss är så tung nu när han är så stor och tar SÅÅÅÅÅ mycket ansvar SJÄLV. Herre jisses, om de bara visste hur man måste TJATA för att få dem att göra sin behandling och ta sina mediciner.
    Vi bor i västra götaland och har hitils inte behövt överklaga beslutet (vi har alltid fått helt).

Tips på anningsövningar:

Blåsa ballonger, blåsa i ett plaströr i en flaska med vatten, såpbubblor (ute), papperstussar att blåsa över bordet utan att de trillar ner, imma på spegeln mfl som jag inte kommer på just nu.

• Tingeling13
    Sussieb skrev 2007-03-19 22:49:25 följande:
    Då kommer en "dum" fråga till....Hur många av er mammor har haft graviditeter med komplikationer?Jag hade havandeskapsförgiftning båda gångerna och såg att Kathy1också hade det (och hennes son utreds för CF). Kan det påverka att barnet utvecklar CF tex?
    Min graviditet var också okomplicerad och som tidigare nämts Cf genen kom mer redan när spermien mötte ägget.
  • Tingeling13
    tomcar1 skrev 2007-03-19 17:53:09 följande:
    rullgardinsflikkan...vad skönt !Ni andra synd att ni inte tog kort, kunde ha varit kul om man hade fått ett att visa utåt ! Skönt ändå att höra att det gått bra för er idag, sedanm hoppas jag att det blir svar snart och att det inte är CF,Mvh tomcar1
    Vad är det ni vill ha kort på??
    Jag har MASSOR av sjukhus bilder från olika åldrar.
  • Tingeling13
    tomcar1 skrev 2007-03-20 16:00:24 följande:
    Tingeling13 och sussieb...har skickat meddelande till er med mailadressen. Kul att ni vill dela med er. Jättebra ! Har ju egna bilder, men kan vara kul att ha på andra också. Fick ett mail från en tjej som efterlyste andras historia på hemsidan. Någon som känner sig manad och vill berätta lite kortfattat (jag vet, det går knappt ! ) ? Hör av er till mig i så fall, så kan jag lägga ut även detta på sidan.Mvh tomcar1
    Hur lång tid kan man få på sig att skriva denna KOTRFATTADE historia och hur lång är en kortfattad historia?
    Jag delar gärna med mig bara jag vet vad du vill att det ska handla om. Alltså jag menar om den ska vara från den ljusa eller mörka sidan eller kanska lite både och.

Jag börjar fila på en omedelbums, men hör gärna av dig snarast så att jg vet vad du vill ha med.
Svar på tråden Tråden om Cystisk Fibros !