Om någon frågar "Hur mår du egentligen?", hur reagerar du då?
Det är en vanlig dag, du känner dig lagom pigg, och får denna fråga...
Det är en vanlig dag, du känner dig lagom pigg, och får denna fråga...
I bland,nu,så känns det bra om det syns,då jag ofta ÄR ledsen,satt i bilen igår,efter att ha varit till min innerligt älskade unge son´s grav,och tårarna rann,och rann..orkade inte följa med in i affären,men ibland kommer tårarna bara plötsligt (sorg har inte kontorstid och tar heller inte semester) när vi är i en affär eller på stan,och då låter jag dem rinna..kan inte göra något annat när jag är så ledsen,och många tittar,men DÅ skulle det vara skönt om någon FRÅGAR i stället..annars tänker jag.."titta ni,ni har ingen aning om varför jag är så ledsen,hade ni varit i samma situation hade ni nog gråtit själv när som helst,man kan inte stoppa dem"...
Medmänsklighet då värmer..särskilt om man känner de som ger den,men även annars...
Blir glad, det låter ju som att personen frågar för att h*n faktiskt vill veta, och inte bara som en artighetsfras.
Hade nog blivit lite orolig och undrat om jag såg trött ut. Eller sliten och äldre.
Hade nog blivit lite orolig och undrat om jag såg trött ut. Eller sliten och äldre.
Det beror på vem som frågar, och hur jag egentligen mår och varför.
Jag tycker inte att man ställer den frågan om man inte står nära varandra, skulle t ex en kollega ställa frågan så skulle jag bli mycket irriterad men försöka att inte visa det. Skulle svara "jo tack, själv?" oavsett om det var sanning eller lögn.
Är själv en person med stor integritet och lättar inte mitt hjärta för alla och envar. Lättar förresten inte mitt hjärta för någon annan heller. Vet att det kanske inte är en bra taktik, men jag bär min börda själv. Och då blir jag mäkta irriterad om någon petar mig i sidan med den frågan.
Det skulle absolut kunna dra ner en bra dag rejält. Jag har ett naturligt allvarsamt utseende och det är så tröttsamt hur många som känner behovet av att säga åt mig att le. Eller som inte köper "det är bra" som svar på frågan hur det är, utan frågar just en gång till hur det är "egentligen".
Jag skulle bli glad. Väldigt glad.
Efter jag hade försökt hänga mig, så var det en person som frågade mig hur jag verkligen mådde. Jag blev jätteglad. Jag sa givetvis inte sanningen, men det betyder mycket att en person verkligen frågar hur det är.