Trombyl - Vilken vecka?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Ja det får ju stå för dig....
Här verkar ju faktiskt fakta stå mot fakta. Det finns läkare som säger att det är ok att äta en liten dos hela graviditeten. Att många har ätit och att det gått bra är väl inget lamt argument - det är ju just så även vetenskapliga slutsatser dras efter en tillräckligt stor urvalsgrupp.
Men det är svårt förstås. Inte minst just för att det aldrig verkar finnas tillräckligt stora urvalsgrupper, forskningen på missfall och fosterskador lämnar i dagsläget MYCKET att önska. Tyvärr handlar det ofta om att väga risker mot risker, för både mamma och barn. Ofta handlar det om läkarbedömningar som bara kan göras på individnivå. Att tala om att det skulle vara mer "korrekt" att "ta ett tidigt missfall" låter lite enkelspårigt. Det kan väl bara Jazzy avgöra i samråd med de läkare som hon har kontakt med. "Att ta ett tidigt missfall" är väl inte heller så enkelt, allra minst när det kanske handlar om ett friskt foster som med största sannolikhet har möjlighet att överleva om mamman äter Trombyl. Efter vecka 20, som Angla skriver, talar man ju inte heller om ett tidigt missfall, så om läkaren tror att det redan 20 veckor gamla barnet överlever om man äter Trombyl även i fortsättningen så kan jag inte se det som mindre "korrekt". Eller missuppfattade jag något i resonemanget?
Men jag har knappast alla svaren, inte heller all fakta om hur ni andra fattar era beslut, utan behövde nog bara skriva av mig.
Bra skrivet Eva x!!!!!!!
Eva X: Bra skrivet och välformulerat. Även jag har inte alla svaren eller kan allt men....
Angla: Jag har själv 7 missfall bakom mig utan att jag då tog Trombyl. Min sista och åttonde graviditet slutade i att jag fick en son för ett år sen i morgon.
Både jag och läkarna tror att det är pga Trombylen som han klarade sig. Har lite svårt att förstå när du skriver "ta ett tidigt missfall".
Är väl också så att man skall lita på att läkarna faktiskt vet vad de gör när de ordinerar en medicin annars är det ju inte klokt. Vet också att man ibland kan undra...
Kanske har jag missat något i denna fråga men jag tycker att du skall uppleva det jag gjort och sen säga om Trombyls vara eller icke vara....
Citat av Angla: Trombyl kan ge ökad risk för missfall hos en stor grupp av kvinnor som har benägenhet att blöda lätt.
Svaret kan också vara: Det kan underlätta då det kan bildas små små "proppar" i de små kärlen till fostret. Detta utan att man själv har någon känd "propprisk".
En glad Trombylmamma
Det jag menade var att man de absolut första veckorna ej ska äta Trombyl för då sker en sån stor fosterutveckling och i det skedet är ett tidigt MF mer etiskt korrekt än att åsamka fostret skador.
Om man motiverar sitt val med läkarstudier utifrån en grupp som använt preparatet så kan jag köpa det men inte om man grundar sina beslut på hur andra har fått göra i största allmänhet vilket var så jag tolkade det här ovan. Men själv klart handlar läkarvård ofta om individuella chansningar. Tyvärr ser man ofta på nätet i IVF sammanhang en tendens att vilja kliva över lik för att uppnå en graviditet - det anser jag vara fel!
Jazzy: Glömde att skriva att jag och min man önskar dig/er all lycka. Håller tummarna för er.
//Maria
Angla; Kan hålla med om att några "lik" skall man inte kliva över för att få barn men mig veteligen så får man inte Trombyl föräns ca v9-10.
Kanske har andra fått det tidigare men det var vad läkarna sa till oss.
Vill också tillägga att jag åt Trombyl t.o.m v28 då de ansåg att det inte längre gjorde någon verkan.
//Maria "Trombylmamman"
Collievän - Ja du vad vet du om vilka upplevelser jag har? Kanske förklarar mitt senaste inlägg lite mer.
Ang citatet du skrev så anser jag fullt ut att man vid all läkarvård bör väga in det etiska också. Och jag anser det fel att utsätta ett foster för risken att få hjärtfel bara för att undvika ett tidigt MF. Och det är en diskussion jag haft med många läkare inom området. Ja Trombyl är bra för de kvinnor där man funnit fakta som tyder på att det behövs men det skall ej ges hur som och när som eller till vem som helst.
Men Collievän då är det ju precis så som jag "säger" utifrån det "mina" läkare förklarat. Trombyl skall ej ges förtidigt pga missbildningsrisken och ej för länge då det är verkningslöst men från vilken vecka kan säkert vara lite varierande.
Inom IVF så förekommer mycket som kanske inte alltid är det mest korrekta!