Trombyl - Vilken vecka?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Har själv inte ätit Trombyl eller Fragmin men en sort som heter Primaspan (finns i Finland) som också är blodförtunnande. Jag fick den efter mitt 4:e mf, följande gång jag plussade. Min gyn sa att en orsak till mina mf kunde vara att blodet "klumpade" sig och orsakade en propp eller en stockning till embryot och utan blod dog det och blev till mf.... Jag åt alltså tabletterna till v 36 och hade inga biverkningar. Jag födde en frisk tjej som idag är 3 år!
Har flera vänner/bekanta som har ätit/äter Trombyl,dom /deras bebisar verkar må bra!!!
Så det varkar inte vara nån fara,ska till läkaren på tisdag.....*nervös*
Jazzy: Lycka till med läkarbesöket! Berätta gärna här vad läkaren sa om Trombylen. /Eva
Nej eftersom det verkar vara så många som äter det så är det säkert inget konstigt med det. Jag blev bara så förvånad eftersom jag lärt mig att man ger fragmin till gravida kvinnor. Men men..
Läkarbesöket kommer säkert gå jättebra jazzy. Lycka till!
Efter flera upprepade mf ville min läkare att jag skulle börja med trombyl före vi började försöka nästkommande gång (inte för att de hittat nåt fel varken på mig eller sambon, men som en sista utväg). Jag gjorde så och fortsatte att ta trombyl fram till 12:e graviditetsveckan, tog även progesteron som understöd fr.o.m. pluset fram till 12:e veckanl. Är nu gravid i v.37
Jag tror sjäv att trombylen och progesteronet hjälpte denna gång...
Lycka till!!
Hej...läkarbesöket gick bra...fick både Trombyl & fragmin (sprutor)...tydligen så funkar dom bra tillsammans!!!
Fick inte veta så mycket mer....tyvärr!!! Men vi får väl se hur allt går under denna grav!!! Håller tummarna att ALLT går bra!!!
Kommer få göra fler UL mm
Trombyl kan ge ökad risk för missfall hos en stor grupp av kvinnor som har benägenhet att blöda lätt. Man bör börja med det först vid en graviditet så att den första fosterutvecklingen får ske i fred och ej längre än vecka 20. Detta då man har sett att det kan ge fosterskador så som fel på förslutningen i ett av kärlen som för blodet tillbaks. Då är det mer korrekt att ta ett tidigt missfall än att orsaka skador som bara ger mer sorg.
Jag kommer äta Trombyl hela min grav...eftersom man tar en sån liten dos så är det ingen fara för barnet.....Många har ätit Trombyl & det har gått bra!!!!
Det var det lamaste argumentet jag hört fakta säger att det kan vara farligt och jag skulle åtminstonde göra allt jag kunde för att skydda mitt barn.