Trombyl - Vilken vecka?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Är lite nyfiken på när era läkare sagt åt er att börja med trombylen.
I vilken vecka började ni ta trombyl?
Hur gick det?
Nu hittade jag artikeln. Tror inte att det är biverkningar som kan drabba barnet, utan snarare mamman i så fall. Det här är saxat ur Aftonbladet:
"Antalet personer som drabbas av allvarliga biverkningar av sina mediciner ökar i Sverige.
I fjol rapporterades 3585 fall av biverkningar till Läkemedelsverket. Det är en ökning med 22 procent jämfört med året före, enligt myndigheten.
Majoriteten av patienterna som drabbades av biverkningar av sin medicinering i fjol tillfrisknade sedan utan bestående men, men två procent drabbades för resten av livet och 18 procent hade inte tillfrisknat vid anmälningstillfället. Fyra procent av patienterna, 144 personer, dog.
De flesta rapporterna gällde läkemedel som används för att behandla infektionssjukdomar tätt följda av läkemedel för att behandla nervsjukdomar. På tredje plats kom mediciner för behandling av hjärt- och kärlsjukdomar.
Det blodförtunnande medlet Waran toppar statistiken med flest inrapporterade allvarliga biverkningar, 144 stycken. Därefter följer blodförtunnaren Trombyl och antiinflammatoriska Remicade."
"Trombyl 16 Mot infarkter
Biverkningar: Magbesvär, ökad risk för blödningar. Mindre vanligt är överkänslighetsreaktioner som nässelfeber, allergisk snuva och astma samt blödningar i mag- och tarmkanalen."
Får man vara nyfiken i en strut och fråga varför ni äter Trombyl? Vad jag har förstått så ger man vanligen Fragmin till gravida kvinnor. Inte Trombyl. Har till och med nåt minne av att det står i Fass att man inte ska äta Trombyl vid graviditet. Så jag är lite nyfiken..
Magbesvär hänger främst samman med om man tar trombyl på tom mage. Ta det i samband med måltid så minimerar man den risken. Själv har jag aldrig haft några magbesvär, utan bara lättare att få blåmärken.
Jag fick trombyl efter blodprovstagningar i samband med utredning. Dag 5 efter ÄL påbörjas dosen, avslutas vid mens osv vid nästa cykel.
Solaika: jag ska äta Trombly för att jag haft två MA i v16..hoppas att det ska gå bra den här gången...
jazzy - va tråkigt. Hoppas det går vägen. Vet du varför det har blivit MA av det? Är bara så konfunderad över att man får Trombyl istället för Fragmin som man rekomenderar till kvinnor med stor propprisk i samband med graviditet.
Vi har ingen aning om varför,det är därför vi prövar Trombyl och/eller fragmin...om jag inte minns fel så tror jag att Trombylen är lite mildare för kroppen...
En dos på 75 mg/dag ska tydligen vara ofarligt för barnet i magen...
Högre dos än det är inte att rekomendera....
jazzy - jag har svårt o tro att Trombyl är mildare eftersom man föredrar att ge gravida Fragmin.
Utdrag från FASS: Intag av Trombyl skall undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.
Om fragmin står det såhär: Inga kända risker vid användning under graviditet.
Det är därför jag är lite fundersam.
Ja jag är inte duktig på det här...
vet bara att många har fått Trombyl & det verkar fungera...
Har tyvärr inte hört så många som fått fragmin istället för Trombyl..
Men jag ska till läkaren på tisdag så får jag se vad hon säger...
jazzy - vore kanon om du vill fråga när du ska dit. Så kanske du kan räta ut mina frågetecken sen. Jag hade aldrig hört om gravida som står på Trombyl innan jag snubblade in här. Och då jobbar jag på sjukhuset och graviditeter är ett av mina största "fritidsintressen". Läser allt jag kommer över ang det.