• Paprikan

Idag fick vi domen :-(

Idag fick vi domen, det blir inga biologiska barn

Vi var på HS och träffade den läkaren jag gillar bäst. Han var väldigt rak och ärlig och sa att vi hade som bäst 5% chans att få barn med IVF. Det var väldigt hårt att höra, men ändå vad jag var beredd på. Vi gick igenom tidigare behandlingar och ev metoder för att förbättra chanserna, men ingenting var värt att pröva. Mina ägg har uppenbart väldigt dålig kvalitet, eftersom så få blir befruktade och delar sig rätt. Antagligen kan min endometrios vara en bidragande orsak till detta.

Jag blev glad när läkaren själv föreslog äggdonation, vi kan få två försök gratis på HS om vi vill pröva det. Väntetiderna är långa, ca ett år, men kortas av om man har egen donator. Två av mina systrar har sagt att de vill donera, så vi hoppas på detta.

Jag ringde ena systern idag, hon som är mest lik mig, och frågade om hon ville donera ägg. Hon var inte helt positiv nu helt plötsligt, vilket kändes väldigt jobbigt. Hon vill verkligen hjälpa oss, men hennes man har tydligen sagt att han inte vill att hon donerar, att det känns konstigt om hon får barn med min man (vilket hon ju egentligen inte får iof) De ska diskutera saken och sedan återkomma när de bestämt sig. Vi pratade också om ev korsdonation, där jag får ägg av en okänd kvinna och syrrans ägg går till någon annan. Ev kan det vara ett alternativ.

Det känns väldigt jobbigt att veta svart på vitt att jag är värdelös som barnaalstrare och aldrig kommer få se en kopia av mig kräla omkring på golvet Men vi har inte gett upp hoppet än, utan vill verkligen försöka med donation också innan vi går över till adoption. Är det ingen av systrarna som vill donera kommer vi vänta på en anonym donator. Visst, det är lång väntetid, men vi är inte redo att ge upp än!

Vi har förvisso två eskimåer kvar i Uppsala som vi ska försöka med, men läkaren gav oss inte mycket hopp där...

Det är så frustrerande!! Vad kan man göra? Hur orkar man? Jag är helt slut efter 3½ år i barnlöshetskarusellen och tre IVF. Hur ska man kunna ladda om? Vill bara gråta just nu...

• Svar på tråden Idag fick vi domen :-(
  • saol

Usch vad trist...Kramar om och hoppas att din syster bestämmer sig för att ställa upp som donator!!!

• soffi86

hoppas ni hittar en bra donator!
    kram

• Cahela

Det är klart att det är jätte tufft att få den domen. Går aldrig att föreställa sig förrän man är där hur det känns.
    Kanske kan det dock vara ett steg vidare till att få barn genom att använda sig av äggdonator? Jag tror att vi alla som kämpar med IVFer tänker tanken då och då att vi kanske aldrig får egna biologiska barn och den sorgen kanske aldrig riktigt går över. Dock tror jag att den läker ut till stor del med tiden. Det är ju inte roligt att vara i den här bebisverkstan på klinik och jag tror man kör slut på sig själv när man gör behandlingar hela tiden och det aldrig lyckas. Det viktigtaste att komma ihåg är att man har kämpat länge och väl och gjort allt vad som står i ens makt för att kunna bli gravid och det tror jag ändå kan kännas skönt i framtiden. Skönt att veta att man gjort sitt bästa.
    Har inga råd till vad du ska göra förutom att sörj! Gråt och var ledsen för det hjälper. Tänker inte säga att det kommer att kännas bättre framöver för det vet du ju redan nu att det kommer bättre dagar. Det viktigaste är att låta sorgen och besvikelsen komma fram och ta sin tid för då mår man nog bättre på sikt.
    Alla mina kramar och tankar till dig!!

• Fiaflopp

Gumman....vi är ju som du vet i samma sits nu,efter många ivf försök så är vi nu inne på äggdonation.
    Det tog ett litet tag att acceptera men till slut så längtar du efter en sån behandling lika mycket som efter en lyckad ivf...jag lovar!
    Tror dessvärre att det bli korsdonation,alltså att din ev syster ger sina ägg åt en annan (av känslosamma skäl vilket är bra) och du får av en annan som även hon ska likna dig så gått det går.

Har man egen donator så blir kötiden lite kortare,först ska donatorn som du bidrar med lämna prover och är dom ok så måste hon göra om det efter ca 6 månader innan hon får lämna ägg.
    Har man ingen donator så är kötiden 2-3 år som det såg ut nu.

Prata med mig om du vill,vi är i samma sits efter flera ivf!

KRAMAR

• Paprikan

Tack alla snälla tjejer!

Jag har gråtit och deppat ihop och vet inte alls vad jag vill. Pratade just med HS och kötiden är ett år med egen donator Jag tror inte att vi kommer kunna vänta så länge... Jag har en stor ångestboll i magen sedan jag pratade med syrran igår, det känns inte alls bra att göra det här... Är det något som blir bättre efter ett tag? Eller ska vi ge upp redan nu? Min man vill ju så gärna pröva med ÄD innan adoption, men jag är inte så säker på att jag vill det längre. Jag är så trött på att må dåligt..

Vad ska vi göra??????????

• Tiscali

Usch vad tråkigt, jag grinar nästan bara jag läser det. Hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa sätt!!
    Kram

• Västkusttjejen

Får man donera till en speciell person??? Jag trodde inte man fick det?? Åh hade jag inte själv varit i graviditetsförsöket så hade jag gärna ställt upp för er! Jag har bestämt mig för att vilja donera ägg, men... jag vill ju så gärna göra det direkt till ett par, inte bara till en bank liksom. Kramar om!

• Miafia33

TS: vilket tråkigt besked

det finns en tjej här på FL som donerar ägg. Jag minns dock inte vad hon heter men det kanske kan vara ett alternativ

• Miafia33

TS: du kan ju alltid starta en tråd i ämnet så du kommer i kontakt med henne

Svar på tråden Idag fick vi domen :-(