• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • Dave The Brave

Liiza, nej, alla får MBL. Oavsett om du kan/vill jobba eller inte.

• Liiza

Dave the Brave: Det va jag med på.
    Men, svårt att leva på existensminimum eller mindre...
    Ska det finnas kvar "bidrag" för tex sjuka, alkoholister och övriga som inte KAN arbeta...

• Dave The Brave

Nix, medborgarlön finansieras delvis av att man tar bort all byråkrati runt övriga bidragssystem och har ett platt bidrag till alla. Tänk 4 barnbidrag till alla vuxna.

• hulkis

Alltså jag tror att rubriken på denna tråd gör att folk fattar fel.

Om jag fattar rätt så skall medborgarlön likställas med en slags sossebidrag? det är ju ingen som blir helt utan pengar idag heller utan det är endast en minimal grundplåt, alltså sämre än vad många har idag som kör på a-kassa och annat.

tycker personligen att folk själva skall få bestämma och teckna de försäkringar de vill ha för inkomst om man tappar jobb eller blir sjuk.

• FlamingRed

Mimmiliten,

Jag frågar igen, vem eller vilka har fått nobelpris för detta?

(Och jag vill inte ha ett word-dokument som svar helst...)

• FlamingRed

Hur ska man göra med alla som blåser sin medborgarlön på skräp, ska man behålla byråkratin kring socialtjänsten?

• Karl

FlamingRed: Du menar att det skulle finnas möjlighet att få mer om man är oekomomisk?

• FlamingRed

Karl,

Ja det är det som är frågan till dom som förespråkar medborgarlön, vad händer med dom som missköter sig/hamnar utanför?

Svar på tråden Medborgarlön