Inlägg från: Dave The Brave |Visa alla inlägg
  • Dave The Brave

Medborgarlön

www.medborgarlon.nu/
    Domain Available!

Har du en länk som fungerar?
    Jag är mycket nyfiken på att se hur någon har lyckats få detta att fungera på papper.

• Dave The Brave

Ah, www.xn--medborgarln-0fb.nu/index.htm

Tjaa, om vi bygger en massa robotar som utför arbete och håller ekonomin igång så kanske... då kan vi ju softa loss allihopa. Låter hur mysigt som helst.

Nu var jag ironisk här. Det krävs inte många sekunders eftertanke innan man inser att ett nationellt bidragssystem utan motprestation skulle ge ett par år av en väldigt avslappnad nation och sedan ekonomisk kollaps av indonesiska mått.

• Dave The Brave

Jag gillar det! Ge mig pengar så jag kan leka med mina barn och slippa jobba! Var skriver jag under? Vilka röstar jag på?

• Dave The Brave

Nio papp i månaden för att göra ingenting alls! Sweeeeet! Ge mig! Jatack! Mer!

Och det är ju helt fånigt med skatt på medborgarlönen, tar vi bort den byråkratin också kommer vi säkert upp i TIO papp i månaden för att inte göra ett skit! Yipii! Vem röstar jag på så att jag får massa pengar? Vemvem?

• Dave The Brave

Existensminimum: 4000 netto för ensamstående, + kostnader för barn.

Jag är ledsen, detta system är obegripligt för mig. Om Sverige införde ett system där man fick bra betalt utan någon som helst motprestation skulle jag flytta, vilt svärande, till något land där jag hade en inkomst som motsvarade min yrkesprestation.

Eller så skulle jag vilt skrattande luta mig tillbaka och bara rulla runt i bidragspengarna.

• Dave The Brave

Liiza, nej, alla får MBL. Oavsett om du kan/vill jobba eller inte.

• Dave The Brave

Nix, medborgarlön finansieras delvis av att man tar bort all byråkrati runt övriga bidragssystem och har ett platt bidrag till alla. Tänk 4 barnbidrag till alla vuxna.

• Dave The Brave

Enligt länkat material så finns det ju inga andra skyddsnät, det finansieras delvis genom att man avskaffar all byråkrati runt behovsprövade bidrag.

Jag antar att de som missköter sig får tas om hand av frivilligorganisationer.

Svar på tråden Medborgarlön