• Birsen

Upprepade missfall vid IVF-behandlingar

hej!

Har själv haft tre missfall och vi har gjort IVF-ICSI. Nu ska vi gå igenom missfallsutredning och jag undrar om det finns nån här som har gjort missfallsutredning och om det har gett någon resultat?
    Våran läkare säger att man oftast inte kan hitta något vid dessa utredningar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-31 20:41:36:
    Vad är det för prover det tas vid missfallsutredning. Var hos doktorn idag och han tog bara ämnesomsättningsprov och en till.

• Svar på tråden Upprepade missfall vid IVF-behandlingar
  • stjärndamm

Jag är mitt uppe i en utredning nu.
    Haft tre missfall också varav det sista slutade i druvbörd...
    så nu kan jag inte bli gravid än på ett halvår innan jag är frisk från det!
    Jag och min sambo fick ta blodprov... mannen tar ett rör och kvinnan 5 ungefär(minns inte riktigt)
    Min läkare sa att det första dem kommer göra om dem inte hittar ngt fel på oss vid nästa grav är att sjukskriva mig... För att ta det lugnt äta ordentligt och inte stressa....

• Birsen

va tråkigt för er stjärndamm. Hoppas allt går bra och ni får en bebsi till slut.

Har dom inte sagt något om undersökning av livmodern till er?

• JsN

Vi fick göra en missfallsutredning redan efter två konstaterade missfall, eller snarare kemiska graviditeter. De hittade ingenting, men sa ocksåa tt det vanliga är att man inte hittar något.

Vi har vid tre fulla ICSI samt ett FET (dvs alla våra försök) fått positiva gravtester på testdag men blödning som startat i samma veva som testdag.

*hälsosamt lat*
  • Birsen

Min landsting sa att dom gör ingen utredning förän tre missfall. skulle gjort det privat och bekostat själva efter andra men läkaren tyckte att vi bara hade haft oturen med två missfall så hon tyckte inte vi skulle göra utredningen då.

Men självklart måste det ju vara nåt fel eftersom båda mina missfall slutade i dag 11 efter gravtestdagen.

Hur tänker ni gå vidare JsN?
    Jag är så trött i både kroppen och psykiskt. Känns som att jag inte vill lägga ut mina sparanden på missfall

• Skeppet

Birsen, jag är i samma sits som du med missfall efter ivf. Jag har haft 2 och känner att jag vill agera för att inte få ännu ett. Min erfarenhet av utbyte på FL är att läkarna inte hittar så många fel vid utredning.

Jag har gått en annan väg via akupunktur. Jag har gått ett antal veckor hos en kinesisk akupunktör för att få balans i min kropp. Bl a stimulerar hon blodcirkulationen i livmodern och balanserar njurarna som ofta är kopplat till infertilitet.

Bla har vi kommit fram till: att jag har mycket klumpar i mensen, vilket tyder på dåligt blodflöde/tjockt blod, vilket kan leda till dålig syresättning till fostren=missfall. Jag har haft många halsinfektioner som också är kopplat till infertilitet. Jag "är" mitt jobb dvs en karriärmänniska som har svårt att stressa ner. Jag skall snart få ett FET och jag har ingen aning om om jag är rätt ute, men akupunkturen kan hjälpa till att dels att få ägget att fästa, dels att behålla barnet.

Jag tycker att du skall prova detta. Dessutom tycker jag att du kanske kan prova blodförtunnande medel såsom barnalbyl för att tunna ut blodet.

Lycka till! Kram Skeppet

• Birsen
    Skeppet... jag har också haft många halsinfektioner och har problem med mina mandlar jämt. Har inte provat akupnktur. Men jag vet inte hur länge jag orkar med IVF länge. har haft tre missfall.
    Ska träffa doktorn på Carlanderska den 31/10. Får se vad dom säger. Men hittar dom inget fel så vill jag nog lägga ner det hela och koncentrera mig på adoption.
    Hoppas akupunltur hjälper för dig.
  • stjärndamm

Jo då gyn undersökning har dem gjort två gånger och det såg fint ut:)
    Håller tummarna för att allt går bra för er med!

• Guldtjejen

Hoppas jag kan ge dig lite hopp..
    Jag och min man har gått igenom 4 färska ivf:beh och 7 frysta försök.
    Har blivit gravid 3 ggr på frysta ägg men alla har slutat i missfall i v. 6-7..
    Har gjort utredningar, tagit blodprover, mm mm..
    Inga fel hittades.
    Nu pausade vi sen i våras.
    Efter sommaren började jag gå till en akupunktör för att få hjälp med detta och även min mage som jag hade problem med.
    Hon såg att jag hade problem med magen och att jag var mycket ledsen o nedstämd.
    Efter ca 10 beh skulle vi åka till CVL kliniken i uppsala.
    Fick då ut 8 ägg och 7 blev befruktade. Bestämde då att vi skulle testa långtidsodling.
    Så efter 5 dgr så åkte vi tillbaka. 1 ägg hade klarat sig jättefint hela vägen och 1 annat ägg var halvdassigt. Resten hade ej klarat sig. De som såg fina ut på dag 2..
    Jag plussade den 13 oktober! Överlycklig men samtidigt jätterädd!
    Pratade med min privata läkare som satte in Fragmin sprutor som jag skulle ta varje dag. Det hade hjälpt på en annan tjej som hade haft upprepade missfall. Fragmin är blodförtunnande och gör då att cirkulationen i livmodern blir bättre.
    Nu sitter jag här och går in i v.14 idag och har varit på vul varje vecka och det ser jättebra ut.
    Så förhoppningsvis så får vi en i juni.
    Oron försvinner inte helt efter allt man har gått igenom men så här långt har jag inte kommit tidigare.
    Om det var akupunkturen, 2 färska ägg eller fragminet som hjälpte, det vet jag inte.
    Hoppas att detta ger dig ork att fortsätta kämpa även om allt är jobbigt när man är i det.
    Lycka till med allt!

• vickie76

jag har haft två mf. när jag skrapades hittade de att jag har en hjärtformad livmoder. den håller nu på att utredas och ev ska de operera bort en mellanvägg i livmodern. mellanväggen som jag har kan göra att man får upprepade mf.

Svar på tråden Upprepade missfall vid IVF-behandlingar