Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Mycket rasism på Familjeliv?

"Det handlar t ex om att slå vakt om skilda typer av värden och privilegier gentemot grupper som påstås hota dessa (från "de stjäl våra jobb", via "de undergräver vår kulturella identitet" till "de stjäl våra kvinnor"), och om att förklara oro och missnöje i det egna samhället genom att projicera dem på en syndabock. "Om inte juden fanns", skriver filosofen och aktivisten Jean Paul Sartre, "så skulle antisemiten uppfinna honom." "

Det finns en anledning till att jag gillar Sartre!

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81
    MammaSandy skrev 2006-10-02 18:32:41 följande:
    Undrar om det hade vart Krig i sverige & vi hade vart tvungen att fly till Tunisien/turkiet (spela roll) om vi hade kunnat leva vårat svenska liv oavsett kvinnor går utan sjal på huvet osv, att både kvinnor & män arbetar, osv. Nu pratar jag om ett jättemuslimst samhälle.hade vi vart accepterade där? man kan spekulera mkt.
    I turkiet är det förbjudet med slöja om man jobbar offentligt

dessutom, för trehundrade gången på detta forum, är sverige en demokrati, det är inte "jättemuslimska" samhällen, t.ex. Iran. Därför ger vi invånarna i detta land en större frihet att leva som de själva önskar, än vad "jättemuslimska" samhällen gör.
  • marina81

om man nu använder hjärnan på olika sätt, ska man lägga nån värdering i det? Det sägs ju att kvinnors och mäns hjärnor skiljer sig åt också. Vilken slutsats ska man dra av det?

• marina81
    Aaliyah skrev 2006-10-02 19:30:01 följande:
    Marina; många drar ju slutsatsen att kvinnor i alla fall bör tjäna mindre än män.
    javisst..det jag menar, OM nu man har olika biologi t.ex. gällande hur hjärnan är utformad, innebär det då något särskilt? Ska man värdera det på något sätt?
  • marina81
    åskmamma skrev 2006-10-02 19:31:27 följande:
    marina81: att vi använder hjärnorna olika kanske? utnyttjar det bästa av den på bästa sätt? det är så jag menar med olika för olika miljöer.
    javisst, men jag är också rätt övertygad om att en människa som hamnar i en ny miljö kan lära sig att utnyttja sin hjärna där på bästa sätt. Annars borde det väl inte vara möjligt för män att stanna hemma med barn och kvinnor att jobba som t.ex. läkare eftersom män och kvinnor blir uppfostrade olika, dvs. befinner sig i olika miljöer.
  • marina81
    Tjofsen skrev 2006-10-02 19:37:51 följande:
    Det tar bara längre tid...och man är ju aldrig riktigt säker på att de riktigt förstår ..i alla fall inte som vi förstår. De kan förstå men inte begripa kanske. Precis som vi kan lära oss matteekvationer men inte riktigt förstå hur det hänger ihop.
    är det därför kvinnor anses vara sämre på matte eller?
  • marina81
    Aaliyah skrev 2006-10-02 19:41:31 följande:
    Marina; ja, de förstår inte som vi förstår.
    så egentligen är det ingen idé att flickor lär sig matte i skolan för våra hjärnor är annorlunda så vi kan eg aldrig förstå den.
  • marina81
    åskmamma skrev 2006-10-02 19:52:12 följande:
    med mina inlägg om detta menar jag inte kvinnor/män. det jag menar är att vi behöver i nte använda hjärnan som en ex. en aborigin. De använder en annan av de intelligenser än vad vi gör och med detta menar jag INTE att de är MINDRE intelligenta. Snurrigt men svårt att förklara. Man använder väl sina intelligenser till det man behöver? För vad som krävs?
    fast det är EXAKT samma saker som sägs om kvinnor och män
  • marina81
    Tjofsen skrev 2006-10-02 19:56:47 följande:
    Ta på savannen i Afrika (där har de väl savann??????) Varför skulle de behöva fatta hörn t.ex. de har ju inga hörn. I nåt land (och där har jag ingen källa - såg på tv om hur siffor uppstod) att om man frågar en inföding: Hur många barn har du? kan mannen svara: ett men sen om man frågar hur många barn har brodern..svarar han: många...För de behöver inte antal - de har inget räkningsystem som vi och uppfattar därför inte saker från samma perspektiv som vi.
    ja, alla afrikaner bor ju på savannen utan några hus. eller?
  • marina81
    MSI skrev 2006-10-02 20:00:19 följande:
    marina81: så är det. och skulle de ha hus så är de runda..
    japp, hyddor
  • marina81
    Robot skrev 2006-10-03 14:57:17 följande:
    är det bra för afrikaner att HIV medicin inte fungerar på dom för att den är utvecklad för vita män?är det bra?.. ska du fortfarande tro på PK media?är det bra att barn i asien dör för att malaria medicin framforskad och testad på vita inte biter på dom? är det bra?
    nej, det är inte bra, men vad har det med rasblandning att göra, det fattar jag inte? Snarare behövs väl mer forskning, bredare forskning, som inkluderar fler forskningsobjekt än vita män (även kvinnor reagerar ju annorlunda på vissa läkemedel äm män).
  • marina81
    Sisso skrev 2006-10-03 19:39:01 följande:
    Robot, är det bra för afrikaner att HIV medicin inte fungerar på dom för att den är utvecklad för vita män?Jahhaa så det är därför 1000 tals och åter tusentals människor dör av AIDS i Afrika, även kvinnor och barn. Dumma Jag som hela tiden trott att det var en fråga om pengar, att läkemedelsindustrin vägrar att ge ut HIV mediciner till lägre priser, eftersom de vill ha valuta för allt forskningen kostat. . Men nu ser jag ljuset, viruset muterar beroende på vilken färg personen har på utsidan. Gäller det även cancer, smärta, polio, ms, mm??
    Nej, men läkemedel har olika effekt på olika folkslag, det står t.o.m. i FASS. Det är inget konstigt eller rasistiskt med det, det som är konstigt i det hela är att alla läkemedel är utprovade för vita män, vilket gör att kvinnor och icke-vita får sämre vård än de som är just vita män.
  • marina81
    Sisso skrev 2006-10-03 19:51:54 följande:
    Kommer aldrig köpa det om jag inte får exakta källor och tillgång till forskningsresultat. Vaccinet har väl provats ut i väst, här finns alla slags raser. Antar att man även prövat på HIV smittade när HIV exploderade, bland dem är jag säker på att man inte bara valde ut vita. Tror inte på det helt enkelt, det låter helt ologiskt.Ett virus är ett virus, och det som botar, hämmar angriper själva viruset inte beroende på vem som har fått det.
    det är läkemedlen som funkar olika på olika personer
  • marina81

Oavsett om just HIV-läkemedel funkar olika på vita o svarta eller inte, så är det ju inte det som är problemet i kampen mot HIV, utan snarare ekonomi. Men att vissa läkemedel har olika effekt på människor av olika kön och etnicitet, det är fakta.

• marina81
    Pellinell skrev 2006-10-03 20:49:03 följande:
    Sisso: "En afrikan har inte tid att se ner på en Aborigin, de har fullt upp med att försöka överleva."Rasism är sannerligen ett i-landslyxproblem.
    inte helt sant, vet många invandrare som kommer från krig o fattigdom som tycker att t.ex. svarta är apor som sitter i träd o käkar bananer..

dessutom så är väl ett sånt citat lite fördomsfullt, finns det inga afrikaner som slipper "försöka överleva" utan har det helt ok?
  • marina81
    Aaliyah skrev 2006-10-03 21:49:22 följande:
    Angleye; det är ju så att de som nyss fått uppehållstillstånd ofta söker sig till storstäderna. Det kanske är för att man tror att det är lättare att få jobb där, eller så vill man helt enkelt bo där det finns landsmän. Och var finns det lediga lägenheter i storstäderna om man inte kan hosta upp några miljoner? Jo, i Rinkeby till exempel.
    precis..känner några som nyss fått uppehållstillstånd..de vill flytta till skåne för de säger att de tror att de lättare kommer få jobb där än i en mindre norrländsk ort, där de nu bor. Här finns ju inte ens jobb åt svenskarna, säger de, vilka jobb finns det då åt oss?
  • marina81
    Sisso skrev 2006-10-05 20:22:55 följande:
    Är så nyfiken, hur ser dessa horder av blattar ut? Finns det någon speciell utkiksplats där man garanterat kan få se dem? Ska man vidta några speciella försiktighetsåtgärder? Hur nära kan man gå utan att de anfaller?Får man mata dem?Väntar med spänning på svar
    de har svart hår med mycket vax i, mörka blixtrande ögon, stora guldkedjor, är välklädda men på ett sätt som är överdrivet, om de nu inte har säckiga kläder..man bör inte ha blont hår i närheten av dem, så att färga håret mörkt rekommenderas. Man bör inte gå inom en radie av tio meter av dem för då anses det som en provokation. Man får mata dem men bara med halalmat.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?