Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Mycket rasism på Familjeliv?

Hora betyder livmoder, fitta betyder fuktig ängsmark..o neger vad betyder det..svart?? Men hur många använder orden hora o fitta i sin egentliga betydelse, men i fallet neger så envisas många med att det faktiskt inte är nåt fult för egentligen betyder det ju..osv. Tjöt enligt mig.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81
    Emmmi skrev 2006-09-30 00:32:18 följande:
    Bara för man säger blatte eller invandrare eller ja vad nu man har för uttryck så måste man inte vara rasist det kallas fördomar alal människor har det. Å om det är nån mörkyah nån man ser som kommer utanför sverige men man vet ej vart vad skall man kalla hon han då? Blir ju oftast jävla blatte eller invandrare är ju inte direkt värsta ordet bara ett vanligt argt uttryck ser jag det som iallfall.Min syster har ihop det med en muslim och hans föräldrar är rasister mot svenskar dom tyckere vi svenska flickor bestämmer för mkt är mindre värda en deras kvinnor då vi ofta vågar visa upp våra vackra kroppar. Så hon äär inte välkommen innanför deras dörrar.
    De har en taskig kvinnosyn. De tycker säkert likadant om tjejer från deras eget land som uppför sig ungefär som svenska tjejer. Det är inte ursprung som är det viktiga där, utan uppförande. Och så generaliserar de, vilket ju visar att de har fördomar.
  • marina81
    björnp75 skrev 2006-09-30 00:30:51 följande:
    På jobbet har jag märkt det..invandrarna skrattar åt oss svenskar som är i minoritet,och pratar på sina språk och det märks att de gör sej roliga...så är det..
    man kan inte veta om nån gör sig rolig om man inte fattar vad de säger. Eller jo, om de kanske står och pekar finger ungefär. De kanske skämtar om annat, eller det är kanske förbjudet att skämta på andra språk än svenska?
  • marina81
    Heobaldia skrev 2006-09-30 00:46:16 följande:
    Vi ahr fördommar om dem, de har fördommar om oss...enkelt. Vi msåte ge varandra kunskap att lösa upp dessa fördommar. Så fram för ett mer välintegreat samhälle, blanda oss människor som fruktsallad, och låt oss leva med andra kulturer in på knuten. JAg tror att vi svenskar är alldeles för rädda för det nya, för nya tankar och ideer som kritiserar vårt avlånga falukorvsland!!!BEVARA SVERIGE MÅNGKULTURELT
    När man lär känna folk så släpper fördomarna..just nu har jag inriktat mig på att lära känna mina colombianska grannar för jag har konstiga fördomar mot colombianer har jag upptäckt
  • marina81
    Emmmi skrev 2006-09-30 00:51:10 följande:
    Jag kan vara uppriktig jag har massa fördomar men har endå vänner som inte är svenskar men dom har fattat hur man pratar så man slipper skämas när man lyssnar på dom. Menar då att jag tycker det låter så hämskt när alla bryter 100ggr värre en vanligt.
    Varför ska man skämmas om nån inte kan språket? Jag skäms då inte för att du stavar fel i ditt inlägg..sak samma liksom..varför ska man skämmas för nån annans brister?
  • marina81
    Emmmi skrev 2006-09-30 00:56:17 följande:
    Märker att du inte läser det ordentligt skrev att jag skäms då folk bryter 100ggr värre en vad dom igentligen gör. Har inga problem om du bryter för att ex du har bara bott här ett tag eller att du inte kan utveklas mer för efter om det åär 12 år ålder så kan du aldrig utveklas mer än till en viss gräns du kommer alltid bryta lite i ditt tal. Men när man överdriver när dom svenska barnen inte längre talar svenska utan nån invandrarsvenska brytning då skäms jag å tänker usch vad händer med vårat samhälle.
    Om man bor i ett område där alla bryter så börjar även svenska barn bryta pga att det blir det områdets "dialekt". En sundsvallsbo snackar den dialekten, liksom nån på östermalm snackar på sitt sätt. Vem säger nåt om det?? Men det är fult o snacka typ rinkebysvenska för det är underklassrelaterat.
  • marina81

vad är fel med jalla, hajde, habibi??? Eg är ju tjej ett icke-svenskt  också, det är romani..

• marina81

icke-svenskt ord ska d stå

• marina81
    Emmmi skrev 2006-09-30 01:11:07 följande:
    Asså du missförstår mig rakt igenom kan inte föra en diskution hur jag menar föraökte men ni förstår på erat sätt så får hoppa att prata om det då det bara blir tokigt. Men har inga problem iallfall men normal brytning eller hur man skall säga utan då den blir mer överdriven. typ walla mannen jag svär jag tog affe och det blev knas å mannen du måste fatta att jag kan inte vara här gussen ringer jag måste gitta walla ha dasså låter så usch nä.
    wallahi = arabiska för jag svär vid Gud..inge konstigt med det

mannen - svenskt ord, inget slangord

affe - fanns redan för 20 år sen

knas - fattar väl alla vad det betyder

gussen - slang från turkiska, tjej alltså..vet väl många vad det är efter Latin Kings

gitta - ok, slang..kanske inte alla fattar inte vet jag? måste gå betyder d iaf

det är ju inge konstigt med det språket, inge konstigare än typ skånska
  • marina81
    miLLus skrev 2006-09-30 01:17:19 följande:
    gitta betyder sticka i i mina trakter
    gå, dra, sticka??? skilnad??
Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?