• H  e  l  e  n  a

När berätta för familj/vänner att man är gravid?

Hej! Jag vet, jag är ute i god tid eftersom vi bara är på planeringsstadiet än så länge (första bebisförsöket blir i okt!), men jag funderar ändå på när vi ska berätta (förutsatt att det fungerar) för andra att vi är gravida?! Vad tycker ni? Man är ju rädd för missfall de första tre månaderna, men att vänta så länge med att berätta?!!

• Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?
  • fru2006

Som sagt.... hade tänkt vänta med att berätta nästa gång (om) jag får plus, men.... äh.... jag vet ju hur det blir. Kommer kasta mej på telefonen och ringa mamma och berätta Däremot så ska inte vänner och bekannta få veta så tidigt denna gång. *tror jag*

• Fru Frö

Vi han inte berätta för någon att vi var gravida innan det blev mf i v6, så det blev till att berätta om både plus och mf samtidigt. Det var väl ok till dem som visste att vi försökte, men för makens föräldrar som inte visste om våra planer och försök blev det lite väl mycket nyheter på en gång... Men jag ville berätta för jag kände att jag ville att familjen och närmsta vännerna skulle veta varför vi var så nedstämda. Så nästa gång (om) jag blir gravid vill jag berätta för familjen tidigt, men andra får kanske vänta ett tag att dela vår glädje...

• peterpani

Jag gillar inte det där med uppmärksamheten som kommer kring att vara gravid. Därför bestämde jag mig sist att inte säga ngt utan låta folk upptäcka. Detta var inte en bra idée för i v25 kom lille Isaac och då hade jag varit tvungen att tala om för min mamma i telefon två veckor innan för att jag skulle läggas in. Många runt mig reagerade med att jag visste inte ens att ni skulle ha barn... Nä gör inte detta misstag!
    Nu är jag gravid igen och vet inte när jag skall berätta, jobbigt är i v12 nu...

• miasz

Med första berättade vi efter 3 månader, utom för min a föräldrar eftersom det inte gick att dölja - bodde hemma just de tre första månaderna och jag var helt hispig och hormongråtig osv. Nu är jag gravid igen, och vi berättade nog redan i v 6. Men det ångrar jag - var jätteorolig att ngt skulle gå fel ända till 4e månaden.

• Lms86

När våra bästa vänner blev gravida berättade dom det redan samma kväll dom plussat. själv skulle jag nog vänta ett tag så man får vänja sig vid tanken att ha en bebis i magen.. Så jag skulle nog berätta det för familjen först och sedan vännerna. I vilken vecka har jag ingen aning.

• Trollbarn72

Berätta när du känner för det! Visst vill man berätta på en gång,det är ju verkligen något stort att bli gravid.Jag berättade i v.12 men fick mf i v.13,skit jobbig situation. Jag tänker efter till nästa gång. hoppas det går bra med bebisverksta.....Kram Camilla

• H  e  l  e  n  a

Blir spännande att se om man snart får ta ställning i frågan!! BIM-8 idag...

• mariah81

Vi hade tänkt att berätta efter v. 12 men fick missfall i v. 8 och hann aldrig berätta, nu i efterhand önskar jag att jag berättat så folk hade förståt varför jag var så nere.. Nu blev det ju inte så och än så vet knappt några om mf, om vi blir gravida igen ska jag berätta på en gång och sedan även berätta om det tidigare mf.

• Rosa Pantern 80

Intressanta inlägg och en bra tråd. Vi är också bara på "försöksstadiet" än så länge men har ju ändå funderat på det där med när man ska berätta. Förhoppningsvis får man göra det snart! Min tanke är nog familjen först, i vilken vecka exakt vet jag inte, och sedan vännerna och jobbet efter vecka 12. Kanske nån riktigt nära vän som får veta i förskott i och för sig, kommer ju vara jättesvårt att hålla sig. Sen beror det ju på hur man mår förstås!

Lycka till med bebisverkstan allihop!!!

• H  e  l  e  n  a

Önskar dig lycka till också!!!

• Fastidious

Jag har berättat för mina närmsta vänner som vet om att vi försökt... Men för familj och andra kompisar tänkte vi vänta till v12 om vi kan.. Vi ska ha en släktmiddag i v9 och frågan är om d går att dölja då! Jag är rätt smal och har magen växt det minsta lilla så får jag problem..men man får väl hitta på nåt fiffigt med kläderna!

Att man inte berättar för kreti och pleti innan v12 är väl för att det inte ska "komma ut på byn" till såna man sällan pratar med..sen ett år senare så frågar de.. "jamen ni har ju fått barn nu va? Vad blev det?"

Ska man då riskera att behöva stå och förklara att man fått missfall?

• Carmo

Vi berättade nästan på en gång, men då jag fick MA i vecka 11 har vi bestämt oss för att vänta till efter vecka 12 nästa gång det har tagit sig...

• då var det dags

Tips fr en som nyss fått MA konstaterat, berätta inte förrän ni sett LIV i vecka 12. Gick in i v13 i måndags glatt ovetande och hade passerat värsta gränsen- trodde jag. Död var den sen v 9.

kram

• Ankiz

Jag berättade för mina föräldrar i v 9. Skulle på inskrivning dagen efter och jag jobbade med mamma i hennes blomsteraffär. var ju tvungen att vara ledig ju!

• luddegos

Vi berättade för vår familj samma vecka vi plussade! Vi kunde inte hålla inne med denna underbara nyhet och så tänkte vi att om det blir MF så skulle vi vilja att de visste ändå.

Kommer antagligen göra samma sak nästa gång

♥Ludvig, my love ♥
  • Amatea

Tycker det är skillnad på folk och folk- familj och vänner är ett bra stöd vid ev. mf så dem har vi berättat för direkt. Jobbarkompisar inte förrän efter stora UL (har haft mf i v.14 en gång).

• Fastidious

Jag är idag glad att jag inte berättat för alla att jag var med barn.. Idag är jag det inte längre (MF i fredags) och det känns skönt att slippa förklara för alla vad som hänt. Dessutom så pajjar man ju inför nästa gång.. Då blir de ju inte ens överraskade!

• Chymara

Jag fick ju också MA för ett tag sen och nu har jag några vänner som vet att vi försökter igen. Dem kanske man berättar för. Men jag vet faktiskt inte, de som betyder mycket känslomässigt sett som skulle stötta mej igen om det gick fel berättar jag nog för men de andra får nog vänta. När och om det blir.

• Liz1

Första gången jag blev gravid fick jag missfall i vecka 8. Allt var så nytt och stort, så vi valde att suga på det först för oss själva. När vi skulle berätta för våra vänner och familjer så fick jag missfall. Alla nära fick veta det efteråt och gav sitt fulla stöd men det var faktiskt skönt att inte "ALLA" visste tex de på jobbet, jag tyckte det var skönt att inte bli påmind hela tiden utan att kunna jobba på som vanligt, fundera gjorde jag mycket ändå. Där är vi ju alla olika andra hade kanske valt att gå ut med nyheten och "sörja" också på jobbet...

Med anledning av detta höll vi andra graviditeten dvs vår son ganska hemlig tills efter vecka 13, min mamma klurade själv ut det och min mans föräldrar fick också veta.

Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?