• H  e  l  e  n  a

När berätta för familj/vänner att man är gravid?

Hej! Jag vet, jag är ute i god tid eftersom vi bara är på planeringsstadiet än så länge (första bebisförsöket blir i okt!), men jag funderar ändå på när vi ska berätta (förutsatt att det fungerar) för andra att vi är gravida?! Vad tycker ni? Man är ju rädd för missfall de första tre månaderna, men att vänta så länge med att berätta?!!

• Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?
  • Hjulius

Jag resonerar så att de som jag skulle berätta för om ett ev mf, för dem kan jag även berätta tidigt att jag är gravid.

• vio

Jag berättade till familjen en halvtimme efter test (vecka 5). Till min vänner berättade jag det i vecka 6:)

• Celindan

jag berättade för ALLA i princip samma dag som jag plussade....åtminstone samma vecka. Resonerade som så att om allt går åt pipsvängen så förstår folk om man inte är så jäkla lycklig, o då slipper man eventuellt bakom-ryggen-prat ("vad äre med henne?!")

• fru2006

För mej gick det åt skogen och jag önskar att det var betydligt färre som visste om att jag var gravid. Får panik när alla ska "beklaga" Vill bara att ingen ska låtsas om det. Det är bara här på forumet som jag blir uppriktigt glad när någon beklagar mitt mf

• Jossa82

vi är också bara på planeringsstadiet, men jag har också funderat på detta. Tror att familjen kommer att få veta ganska tidigt, typ v 7 eller nåt sånt och vänner i typ v 12, medan typ på jobbet mm så ska jag nog inte berätta förrän det inte går att dölja magen. Känns som att det bara är jobbigt att så många andra vet om man inte får behålla det.

• Kimsilims

Trots att vi bara är på planeringsstadiet än så har jag funderat på det där.. Jag kommer nog vilja vänta ett tag med att skrika ut det till alla, åtminstone till v. 12-13. Även när det gäller mina föräldrar, då det ska komma som en överraskning att de ska få barnbarn. De vet nämligen inte ens att vi planerar!

Men efter 3:e månaden kommer jag skrika till allt och alla och gå med en "BEBIS" tröja varje dag typ.

• Kimsilims

Fast jag är visserligen relativt smal, så de kommer väl ifrågasätta om jag går upp i vikt.. nåja, vi får se helt enkelt!

• Pallas

Vi berättade direkt vid plus första gången men andra gången väntade vi lite för att kunna berätta det öga mot öga (vi skulle snart åka till Sverige, så jag var i v 14 när vi berättade då).

Jag resonerade såhär: De jag ville kunna dela sorgen över ett eventuellt missfall med fick veta.

• H  e  l  e  n  a

Vad kul att så många svarade! nu hoppas jag på plus om två veckor så att jag får hamna i denna situation, nämligen "när berätta!?!!

• MammatillSimon

Vi berättade det för hans familj i början av v10 och kompisar i v. 6, men när jag skulle berätta det för min familj var det redan försent, fick mf dagen före =(

Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?