• H  e  l  e  n  a

När berätta för familj/vänner att man är gravid?

Hej! Jag vet, jag är ute i god tid eftersom vi bara är på planeringsstadiet än så länge (första bebisförsöket blir i okt!), men jag funderar ändå på när vi ska berätta (förutsatt att det fungerar) för andra att vi är gravida?! Vad tycker ni? Man är ju rädd för missfall de första tre månaderna, men att vänta så länge med att berätta?!!

• Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?
  • H  e  l  e  n  a

grisenlisen: Förstår hur du tänker! Hoppas allt går väl med er graviditet!

• quivive

Jag undrar också varför det alltid är sånt hyschhysch. Innan vi bestämde oss för att det var dags att tänka på barn visste jag inte ens om att missfall sker såpass ofta som det ändå gör, eller att det i snitt tar tar ett bra tag innan man lyckas bli gravid. Det är sånt som ingen pratar om.

Jag har berättat för mina närmaste kompisar att vi har börjat försöka och kommer säkert att berätta även för familjen när det blir något. Jag vill inte hitta på en massa om mat, dryck, ork, illmående etc.
    Annat är det på jobbet - där vill jag nog vänta lite om det går. Vad säger ni om det?

• då var det dags

Håller med Silverkatten, vill också smälta nyheten själv. Orkar inte med massa frågor etc innan man ens vet själv vad man tycker/tänker om allt. Har kanske med åldlern att göra också. Har inte varit i "skaffa barn tankar" så länge, så jag kan gott dra på det tills allt känns 100.

Tänker säga det mellan vecka 12- 20 någonstans.

• krokodill

Jag skulle vilja vänta till v.12 med att berätta för någon eftersom ingen vet att vi har försökt.Skulle vilja gå och göra UL och så innan och se att det verkligen finns nåt där inne Just nu känns det väldigt overkligen, inga symptom men dock fått plus. Sen beror det på hur man mår, och om det kommer att börja synas tidigt, då är det bara att berätta :D

• Linjo82

Jag är inte gravid än och vi har än inte börjat försöka, men tanken är att vi ska börja i början av nästa år. Det är jättesvårt att veta hur det kommer bli, men det känns som om jag kommer hålla det hemligt för bekanta och släkt, men för familj och nära vänner kommer man inte kunna hålla tyst.
    Sen tror jag som flera andra att om de skulle gå fel och bli missfall känns det nog gott om de närmaste känner till det.
    Men kommer inte berätta något på jobbet förän tidigast efter 3 månader.

• fru2006

Jag hade tänkt vänta till v 12-13 men.... ah... det är rätt många som vet redan nu (v6)
    Anledningen till att jag ville vänta var för att risken för ms minskar (orkar inte att alla ska "beklaga" om det inte går bra). Det räcker att familj och de närmaste vännerna gör det, fast som sagt... det är rätt många som vet redan nu. Man får hålla tummarna för att det går bra!

• majsan74

Vi berättade för familjen i vecka 7 för alla andra tror jag att vi väntade till vecka 14

• CowboyGirl

Vi kommer nog vilja behålla det för oss själva en tid, leva i vår lilla lyckliga bubbla :)

Familjen och mina nära vänner är de jag/vi kommer berätta för först. Den första jag kommer ringa är min mamma. Även när bebin är född kommer jag ringa henne först.

"Problemet" blir ju lite om man inte kan dricka och inte heller skylla på att man kör, när vi hälsar på mina föräldrar t.ex. så sover vi där (de bor 60 mil bort) kan nite skylla på att vi skall köra till övervåningen direkt :)

Ja, ja... Ska se till att bli gravid först... :)

• 1 och 1 är 3

berättade för familjen runt v 7... för vänner väntade vi till v 12.. men itne hjälpte d.. slutade i ma i v 15.. så nästa gäng tänker vi berätta direkt. annars frågar bara folk varför man mår så dålig, jobbigt att behöva ljuga ju..

kram

Svar på tråden När berätta för familj/vänner att man är gravid?