• hoffa

Hemglass!!!

Nu finns inte hemglass i hela landet, men f-n vad jag avskyr deras signalerande när dom kör runt i området.

4 (fyra) gånger väcktes vår dotter idag av deras högljudda melodi, sista gången var hon så ledsen att hon inte kunde somna om. Det borde inte vara tillåtet att föra sånt oväsen!

Visst, jag förstår att dom vill låta alla höra att dom är på gång. Men nån måtta får det ändå vara!

• Svar på tråden Hemglass!!!
  • LillaLinan

MissGoodie: Där jag bodde förut kom glassbilen 21:30 typ

• soffi86

Har i Korea (dar allt ar fint och vackert) har de satt upp lappar nar frukt/gronsaksbilen, brodbilen, aggbilen, fiskbilen, grillad kyckling bilen och bon/not/nudelbilen kommer + att man far hem och portvakten alltid paminner sa star de mitt pa torget 4 gnger i veckan(och man kan bestalla det man vill ha tills nasta dag om de inte har tex fikon och sa kommer de hem med det till en utanfor ens port om man lammnar sitt visitkort). kanner mig sa extremt lyckligt lottad! inga jadra signaler heller!
    fattar alla stackars foraldrar dar hemma - har ater barnen angkokta silkesmaskar som lordagsgodis!

• Saga å Filippa

Hos oss kommer glassbilen först 21.15 och stannar precis UTANFÖR vårt hus och man håller på att gå i atomer när dom kör sin slinga 2 ggr precis utanför. Och givetvis ligger vår dotters sovrum åt det hållet...

• salemi

För mig så stör den inte alls. Jag älskar glass!!!
    Den är sååå välkommen till oss såååå!!!

Den stannar precis utanför våran tomt, på en mötesplats mittemot våran parkering.
    så jag behöver alltså endast gå tjugo meter typ... Och de enda grannarna vi har
    har jag endast sett gå till glassbilen en enda gång på hela sommarn... Flört

Förresten så ska den komma 19:45 till oss men kommer alltid
    runt halv nio tiden. Då sover dottern så söt och vaknar aldrig av den.

Tror den ska komma ikväll btw!!!
    Jihooo såg att vi bara har två pinnar kvar i frysen, panik!!!Förvånad

• vanilla

Håller med TS! Jag går med i gerillarörelsen alla gånger, jag blir gaaaaalen på glassbilen ibland.

Tror min svärfar vill vara med oxå, han kallar det för "akustiska föroreningar", bra uttryck!

• Minxy

Vi har två bilar som kör omkring och för oväsen. Glassbilen och Kioskbilen.
    Jag skämtar inte, det är på fullaste allvar. Nån tokig nisse som har skrivit "Kioskbilen" med röd tejp på sidorna på sin skåpbil kör omkring och säljer glass, godis och dricka på kvällarna. Till råga på allt spelar han också en irriterande hög låt....nämligen "Fyra bugg och en cocacola" *suck*

• hoffa

Alla ni som stör er på glassbilen oavsett vilket företag det är, skicka ett email där ni beskriver hur mycket ni stör er på deras melodier. Samt att ni bojkottar deras glass tills melodin tagits bort eller volymen skruvats ner rejält.

Inte nog med att dom vill ha våra pengar, dom ska spela skiten ur oss också.....

• Lillan7704

Irriterar mig på den med!! Och grannens hund hatar den! Han börjar yla och skälla som en galning tills den har åkt iväg eller tystnat.. Skitkul... INTE!

• hoffa

Jag fick svar på mitt klagomål på deras melodi:

"Hej Peter!

Ditt mail har kommit mig tillhanda och jag svarar enligt nedan.

Jag beklagar att vi stör sömnen för Era barn.

Låt mig få börja med en kort beskrivning.

Hemglass är verksamma i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsätter en dryg miljard på den nordiska marknaden.
    I Sverige finns 240 st. säljbilar, som alla är utrustade med ett nivåreglage från 1-10.
    Det är förstås viktigt att säljaren alltid anpassar nivån och frekvensen till den miljö denne befinner sig i vid varje tillfälle.

Ljudnivån har undersökts, bland annat av Miljöförvaltningen i Göteborg, och man har där kommit fram till att den inte överstiger det stipulerade.

Dock är juridik inget som vi vill bygga vår affärsidé på. Vi vill ju glädja och inte förarga. När vi fått synpunkter på signalen, så tar vi alltid hänsyn så långt det är möjligt utan att vi för den skull upphör med verksamheten.
    Exempel på åtgärder kan vara att dra ner ljudet på aktuellt område, flytta hållplatsen eller på annat sätt finna en lösning som kan vara acceptabel för både den som har synpunkterna och för företaget.

Den tidsmässiga förläggningen av turschemat är en mycket komplex historia. Säljaren skall arbeta 8 timmar/dag och bästa säljtid är mellan17.00-20.00. Att få in alla hållplatserna på ett dagschema är inte alldeles så enkelt. Dock skall vi alltid sträva efter att besöka barnfamiljer, så tidigt som möjligt. Och hänsyn skall vi alltid ta."

I slutet på brevet står det lite kontaktuppgifter, telenr osv som jag inte tar med här.

Svar på tråden Hemglass!!!