• smaragden

Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän

Tycker Ni att lagarna är för slappa och för korta.
    Behandling för gärningsmännen men dock ofta ej för offren.
    Är det okej att skylla på traumatiska händelser som krig etc för att få mindre straff.

Jag anser att tvångskastrering av våldtäksmän och pedofiler som upprepat har våldfört sig på någon vare sig barn eller vuxna skall kastreras och ej kemisk kastrering.

Vården eller behandlingsformen idag för dessa, funkar den?

• Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän
  • Ejnie

markattan,

orsaken är att svensk fångvård inte syftar till att skrämma eller straffa utan att VÅRDA fångarna till ett normalt brottsfritt liv...

• markattan

mmm......att VÅRDA en pedofil/våldtäktasman......gulligt....

jag är inte speciellt gullig när det handlar om det...

• Ejnie

markattan,

om man inte anser att brottslingar ska låsas in för gott (med alla problem det medför!) så är det väl en rätt bra ide att försöka få brottslingar att kunna leva ett normalt liv utan att begå brott efter strafftiden? För annars blir resultatet att du släpper uta _precis_ samma individ som du låste in men om möjligt mer negativ och fientlig till samhället => fler brott...

• markattan

i slutändan är det ändå fångarna som bestämmer slutet....!

Om jag begår ett brott..en våldtäkt exempelvis..hamnar jag i fängelse....OM jag inte får skyddsfängelse efersom det föreligger en risk att jag får spö...sedan får jag hjälp innefrån fängelset och väldigt lite år att sitta ,med tanke på brottet jag gjort...allt är humant o fint och till slut kommer jag ut med vetskap om....JESUS som i filmerna?...ne..troligen kanske lite mildare i framtoning men fortfarande kanske inte helt läkt eftersom jag inte fått reda på att jag gjort fel?!

Hur många tror du kommer tillbaka till de rysska fängelserna...där handalr det om att äta eller ätas...kanske ett dåligt exempel...men ta ett annat fängelse då i ett annat land...

Jag må vara konservativ....men jag yttrar mig bara eftersom jag får det!

• Ejnie

markattan,

jag har ingen aning om hur många som kommer tillbaka till t.ex. ryska fängelser, eller andra för den delen, MEN jag tycker ändå att svansk fångvård ska handla om VÅRD och inte om HÄMND. Jag tycekr inte heller vi ska införa kropps- eller dödsstraff.
    Jag tror att det är vettigare för samhället att de som kommer ut kan fungera normalt. Och jag tror inte att det är någon lek att sitta i svenskt fängelse heller...

• Ejnie

Och jag skulle inte säja att du är just "konservativ".
    Och givetvis har du samma rätt att yttra dig som andra.

• pasión

Håller med er om tvångskastrering.

• Ejnie

Varför våldtar män kvinnor?
    Beror det på en inneboende lust att skada och kan man läka detta? Eller är det förtappade människor som är "sjuka"?

• MSI

markattan: Med det resonemanget borde tex mord inte vara speciellt vanliga i de amerikanska delstater som har dödsstraff. Men så är inte fallet. Hårdare straff minskar inte antalet brott.

• markattan

Hjälper VÅRDEN så är jag glad=) har ingen satistik över hur
    det är med vård/OHUMANT fånghanterande.....

Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän