Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Tygtiiger skrev 2006-07-22 13:23:26 följande:
    Rätten till liv har alla som är födda - i samband med födseln inträder en absolut rätt till liv. Innan dess räddar man konsekvent kvinnan framför fostret om man ställs i en valsituation inom tex sjukvården. Själv anser jag inte att den absoluta rätten till liv inträder vid befruktningen, utan när barnet med maximala insatser från sjukvården kan överleva utanför livmodern. Innan dess har fostret en relativ rätt till liv, som måste vägas mot kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. Jag tycker att nuvarande abortgräns är bra eftersom fostrets hjärnbark börjar utvecklas i v 16, och det är inte förrän du har en hjärnbark som det är teoretiskt möjligt att uppleva lidande (dödsbegreppet i Sverige är ju faktiskt när du är hjärndöd - även om hjärtat slår och man kan utlösa reflexer så är en hjärndöd person död och kan donera organ = rättten till kroppen har upphört). Fram tills att fostret kan känna smärta och lidande tycker jag att kvinnan har rätt att själv genomföra abort utan att behöva redovisa sina skäl för någon.
    Jag håller med till 100%
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Mats:
    Då är vi iallafall enig om en sak- att liv ska skyddas men inte till varje pris

Jag håller däremot fortfarande inte med dig i dina teorier kring detta med donationer vs aborter. Handlar det om liv så handlar det om liv.
    Jag måste villigt medge att det utifrån ditt resonemang faktiskt verkar som om det endast gäller gravida kvinnor och inga andra.
    Så nog kan vi enas du och jag att det inte är rädda liv per se som du är ute efter utan att rädda embryon/foster till varje pris- oavsett vilka konsekvenser det medför. Har jag uppfattat dig rätt?

• KickStart

Mats:

"Både ja och nej. du uttrycker dig lite väl obalanserat om min uppfattning. Jag har aldrig hävdat att liv ska räddas till vilket pris som helst (i alla fall inte juridiskt). Men som jag skrev tidigare så är jag beredd att gå ganska långt i detta (vilket du verkade hålla med om - tex genom att "tvinga" folk att betala skatt som går till biståndsprojekt, sjukhus m.m.)
    Det moraliska kravet att inte göra abort gäller mycket riktig endast gravida kvinnor. Graviditet är en unik mamma-barn relation och föräldraansvaret innebär att man inte har rätt att medvetet, och med barnets död som mål, avbryta denna relation. Föräldraansvaret ser olika ut beroende på barnets ålder. Men här finns ändå generella ansvarsprinciper som inte bara gäller graviditeten utan hela föräldra-barn relationen. Till exempel så har ingen förälder rätt att döda eller försumma sitt barn därför att barnet är oönskat. Denna princip måste med nödvändighet tillämpas olika beroende på barnets beroende av modern/fadern. En fader kan inte anklagas för försummelse när han inte matar sin 27-årige son, men skulle hållas ansvarig för sin 1-årige sons svältdöd"

Jag anser inte att jag ser på ditt synsätt obalanserat. För dig handlar det endast om foster.
    Oavsett om du nu väljer att ta upp i mitt tycke helt orelevanta jämförelser så som skatter etc. Det tycker jag är ett resonemang som öht inte är relevant i abortfrågan.
    Att en graviditet är unik det är ett resonemang jag håller med om- till viss del.
    Jag anser däremot inte att kvinnan har någon moralisk skyldighet att fortsätta en graviditet som hon själv vill avbryta. Inom rimliga tidsgränser. Ett foster- är ett potentiellt barn. Vilket innebär att det _inte_ är ett barn men har möjligheten att utvecklas till en egen individ. Det här är en viktig skillnad mellan t.ex ett foster och ett fött barn.
    Vill åter igen anknyta till att ingen individ- född eller icke född har rätten över någon annans kropp. Varken moraliskt eller juridiskt.
    Att därutöver jämföra vanvård av en ettåring och abort i tidig graviditet är för mig inte ens jämförbart.

"Du har på ett sätt rätt och på ett annat sätt fel när du säger att det inte handlar om att rädda liv per se. Självklart är det värdet hos de människor som offras som motiverar mig. Jag ser inte abortfrågan främst i juridiska termer, utan framförallt moraliskt. Och även om vi inte kan lagstifta om att varje svensk borde bli fadderförälder till ett fattigt barn i världen, så skulle jag anse det moralisk önskvärt om så skedde. Det är något jag anser det rätt att kämpa för. Jag skulle inte kämpa för "allas rätt till sina egna pengar" och värna vars och ens rätt att "inte bli fadder". Det skickar ett moraliskt felaktigt budskap även om vi inte kan lagstifta fram en sådan godhet."

Även om du väljer att se abortfrågan utifrån ett moraliskt perspektiv- så kommer du inte undan det faktum att det du prioriterar är fostret och inget annat.
    Du är motiverad av att "rädda ofödda barn"- vilket i sig kan anses nobelt men där tar din motivation slut.
    Kvinnor ska föda oavsett hur deras livssituation ser ut- allt annat är enligt ditt resonemang omoraliskt och fel.
    Jag ser det på ett annat sätt. Jag är medveten om den komplexitet abort innefattas av och därför kan jag inte endast fokusera på embryon/foster. Jag vill se till hela situationen och framför allt de konsekvenser ett abortförbud kan leda till. Jag är också fullständigt säker på att kvinnor kan besluta vad som är bäst i deras specifika fall- och ibland så innebär det abort.
    Jag t.ex skulle finna det ytterst omoraliskt och oetiskt att tvinga kvinnor föda barn till varje pris. Fel inte bara emot kvinnorna utan även emot barnen.

• KickStart

Mats:

"Nej jag skulle inte säga "större" rättigheter. Men visst har foster rätten att i lugn och ro få utvecklas i sin mors liv. Det är en rätt varje människa har/hade när de var i den åldern. Det är nämligen det unika behov varje människa har I DEN ÅLDERN. Detta är ett oundvikligt faktum. Att jämföra detta med njursjukdom och njurdonation är att bortse från de moraliska förpliktelser som naturligt finns i våra närmaste relationer"

Nej jag ser det inte så
    Jag anser inte att ett foster har den obestridliga rätten. Jag anser istället att det är upp till varje enskild kvinna att avgöra hur hon vill göra. Hennes livssituation avgör hennes val. Jag ser det inte som en absolut moraliskskyldighet att till varje pris fortsätta en påbörjad graviditet.
    Och jag hävdar fortfarande att OM du vill hävda fosters rätt över kvinnors självbestämmande då är det hårklyveri från din sida att inte också vara för tvångsdonationer. Är det liv vi ska rädda så handlar det inte om några andra moraliska förpliktelser än just det.

Återigen så upprepar jag mig- att OM det är liv du vill rädda så spelar det ingen roll om det handlar om lungsjuka, embryon/foster, hjärtsjuka eller andra individer i behov av donation.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-22 14:49:35 följande:
    Morula,om du nu jämför graviditeten vid en njurdonation, hur ser du då på de njursjukas situation? Du har gjort det till din uppgift att värna kvinnans rätt till sin kropp. Det skulle motsvara att potentiella njurdonatorers rätt att inte donera. Du hävdar deras rätt att avstå. Ok, utifrån ditt perspektiv kan jag förstå att du vill slå fast vars och ens juridsiak rätt att avstå. Men nu har du ju den rätten. Jag förstår inte varför du inte försöker övertala människor att avstå från en njure, inte pga av tvång utan pga den njursjukes människovärde. Du tror ju att de njursjuka (de ofödda innan v.22) har människovärde. Varför har jag inte hört någon appell från din sida ang. det moraliskt goda i att donera (dvs avstå från abort). Alltså i ljuset av din egen argumentation borde du försöka förmå kvinnor att inte göra abort - inte genom någon lagstiftning - men genom att peka på fostrets (den njursjukes) människovärde. Jag förstår inte varför du så ensidigt tagit parti för de potentiella njurdonatorernas rättighet att avstå. Kanske detta kan hjälpa dig att förstå varför jag kallar dig "abortförespråkare". Jag betraktar dig inte som så neutral som din självbild säger.
    Vad är det som säger att jag _inte_ försöker att propagera för att människor ska skriva in sig i donationsregistret?
    Jag tycker att det är en självklarhet att vilja donera- men- det ska vara på frivillig basis. På samma sätt som det ska vara ett frivilligt val att t.ex göra abort, anta ett föräldraskap eller adoptera bort ett barn efter födseln.
    Jag kan inte tvinga folk att donera. Jag anser mig inte ens ha den rätten tillika som jag anser att varje enskild gravid kvinna själv måste ta ställning hur hon vill gå vidare.
    Nej, ärligt talat så kan jag inte förstå varför du klassar mig som en abortförespråkare.
    Jag är för kvinnans val- oavsett vilket valet blir och det är nog så neutralt som man kan komma i denna fråga.
  • KickStart
    rasajj skrev 2006-07-22 15:25:38 följande:
    Morula, du ar altsa emot att kvinnor foder barn oavsett vilken livssituatin de ar i, har jag forstatt det ratt? Att det ar battre for barnet att do an att fodas till en fattig, outbildad, ung och ensamstaende kvinna? Salange kvinnan gor det valet? Vad ar det egentligen som gor att det helt plotsligt slutar vara battre for barnet att do, an att leva under dessa forhallanden? Mellan natten till 17+6 och 18+0 sa andras det. Fast det kan ju forlangas till 21+6, men efter 22+0 sa ar det plotsligt battre for barnet att leva anda.. Oavsett... Hur fungerar det? Jag forstar arligt talat inte...
    Jag har försökt att förklara min ståndpunkt i det hela och jag anser, har alltid ansett och kommer alltid att anse att det är kvinnans val.
    Vill hon föda trots dåliga förutsättningar så ska hon ha stöd i det beslutet lika väl som hon ska ha stöd om hon beslutar sig att avbryta graviditeten. För mig är det glasklart.

Att gränsen går där den i dagsläget är dragen beror på att fostret är livsdugligt då- vilket innebär att det rent krasst inte är beroende av kvinnans kropp utan har en chans att överleva på egen hand. Inte något knepigt det heller
  • KickStart
    rasajj skrev 2006-07-22 18:20:49 följande:
    puss, galler det ALLA handlingar som andra manniskor gor? Pedofili, mord, valdtakt, inbrott hadnvaskryckning narkotikabrott etc??
    Ja, inte är det folket som dömer, eller hur?
    Det är våra domstolar som dömer utifrån våra lagar. Det som är olagligt riskerar man att dömas för men i Sverige så är abort en laglig rättighet och därför så är det den enskilda individens beslut- inte någon annans.
  • KickStart
    rasajj skrev 2006-07-22 21:06:45 följande:
    Morula, det ar folket som domer, for det ar folket som valjer de politiker som skapar vara lagar. Och gillar vi inte lagarna sa har vi inte bara ratt att forsoka andra dem, men aven en skyldighet att forsoka andra dem. Lagarna ar inte huggna i sten och fullstandigt oforanderliga alls!
    Nej och det är väl på det sättet man kan försöka att påverka om man anser att något är fel.
    Ändå så tror jag att det ska mycket till innan abort blir förbjudet i Sverige. Jag tror ärligt talat inte att det kommer att ske- utan det som kan komma att ändras är isof den övre gränsen för abort. Och att icke svenska kvinnor får möjlighet att göra abort i Sverige.
  • KickStart
    Lobu skrev 2006-07-23 07:32:33 följande:
    jag tycker det är skillnad på att göra abort pga skada eller våldtäkt eller om det bara är fel tidpunkt att ha barn.Man kan inte jämföra de två anledningarna!Fortfarande tycker jag att man ska ha en fri vilja men samtidigt tycker jag att det sker alldeles för många aborter och jag tycker att det är tråkigt att så många tar så lätt på det.
    Fast då handlar det ju inte om fostret i sig och att abort är fel- utan då handlar det ju om _hur_ kvinnan blev gravid, eller hur?`
    För om det vore så att abort vore fel- så skulle det ju inte spela någon roll hur kvinnan blev gravid eller om fostret har skador. (skador som medger liv)
  • KickStart
    Celestina skrev 2006-07-23 09:45:15 följande:
    När jag skriver att ungdomar "ska ta ansvar för sina handlingar" menar jag just att det är viktigt att vi som föräldrar verkligen försöker förmå dem till att tänka sig för, inte att de ska föda ett barn som ngt "strafftänkande", utan att jag önskar och hoppas att man kan uppmuntra dem att förändra sin inställning till oskyddat sex, att de måste vara försiktiga, så de inte behöver göra en abort.., att en abort är inte värt det, i förhållande till den kanske endast tillfälliga stund av hängiven åtrå som var anledningen till graviditeten.
    Det är enormt viktigt att prata med sina ungdomar!
    Att våga ta diskussionen om sex, preventivmedel, STD, graviditet, och framförallt relationer.
    Ändå så får man nog hålla i åtanke att tonåringar inte är den grupp som gör mest aborter. Sverige har tvärtom en låg statistik när det gäller tonårsgraviditeter.
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion