MatsS, tack för ditt svar som var nyanserat och bra.
->"När jag läser ditt inlägg förstår jag att du har en princip som du faktiskt följer (såsom man bör följa principer) och det är utilitarismen - tanken att vi bör maximera njutning/lycka/välbehag för det stora flertalet människor."
Ja precis
Men det finns ju olika inriktningar inom den, och jag vill maximera lyckan för _alla_ människor, inte bara för en del. Jag har gjort min egen tolkning av den och gjort mig egna åsikter (som med allt annat också).
->"Varför tycker jag ett sådant synsätt är dåligt? Jo därför att det inte respekterar individens rättigheter. Sovjetsystemet byggde på utilitarism. För det stora flertalets lycka ansåg man sig ha rätt att göra avsteg från människovärdesprincipen. Genom att offra några individer gör vi tillvaron bättre för det stora flertalet."
Fastän jag har ett utilitaristiskt synsätt så ser jag inte hur ett samhälle skulle fungera bra om man _inte_ respekterade individers rättigheter. Som extremfall som talar _emot_ utilitarism brukar tas upp att man enligt det kan påstå det vara "rätt" att slå ihjäl en rik människa om man nu tar deras rikedom och delar ut bland fattiga. Men det ser jag som en omöjlighet och det strider mot hela konceptet (maximera lyckan). Visst skulle en del bli lyckligare av att få mer mat eller pengar, men man måste också se på hur tillämpningen av en sån regel skulle slå ut för hela samhället. Man måste se på helheten. Hur skulle det påverka människor om det var tillåtet att göra nåt så extremt som att slå ihjäl människor som ville leva bara för man tyckte det var rätt och bara för att göra några andra glada??!
Nej, det är helt uteslutet. Att det finns fattiga ska lösas på andra mer hållbara sätt som inte leder till kaos. Alltså spelar inte bara målet roll utan vägen dit också.
Man kan alltså enligt mig inte ha ett samhälle som kan vara bra eller lyckligt för människor om man inte respekterar individer och låter de ha egna rättigheter. Det är för mig nåt självklart. Och det tycker jag inte alls strider mot nåt med utilitarismen. Men det är som sagt nåt jag själv kokat ihop, vet inte hur andra ser det
->"Jag kan kanske inte motivera exakt varför jag anser att detta är fel. Men jag har starka moraliska intuitioner som säger mig att det är fel att inte respektera vars och ens värde."
Att man respekterar liv, att lagar ska baseras på människans värde, det är nåt bra för samhället, alltså är det en bra princip enligt mig med. Men som jag redan sagt så tycker jag inte att det påverar oss människor eller samhället negativt att vi aborterar små foster. Skulle vi aborterar större foster skulle det påverka, men inte små, som jag ser det. Alltså kan jag inte vara emot det. Det finns dessutom nån mer som är involverad, kvinnan, vars rättigheter också står på spel i den situationen. Kvinnan känner, lever, tycker och tänker, själv. Att inte hon ska gå först i den situationen kan jag inte se några argument för. Men som sagt, det handlar om personliga åsikter.