• Monica H

Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet

Ja som rubriken lyder.

Någon som fått dispens att ha sitt barn längre än 15 timmar vid föräldraledighet med yngre syskon?

Jag har sökt för min dotter men vet inte om jag får det. Hon behöver det verkligen.

Är det någon som fått dispens och i så fall varför?

Hoppas någon vill svara

• Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet
  • TvillingmammaVästgöte
    AmberB skrev 2006-06-25 22:39:33 följande:

Jo det kan man få, men man får gå via soc och då vill de ju såklart veta varför. Tror inte man kan få det för att man som förälder anser att barnet "behöver" det, utan att det isf är du som förälder som behöver det.

Tvärtom, man kan få det för att barnet har behov,
  • Anonym (studera)
    Monica H skrev 2006-06-25 22:13:58 följande:
    Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet

Ja som rubriken lyder.

Någon som fått dispens att ha sitt barn längre än 15 timmar vid föräldraledighet med yngre syskon?

Jag har sökt för min dotter men vet inte om jag får det. Hon behöver det verkligen.

Är det någon som fått dispens och i så fall varför?

Hoppas någon vill svara

Jag kringgick reglerna genom att anmäla mig till studier samtidigt som jag var föräldraledig. Då fick äldre barnet ha fria tider och det landade på ungefär 20-25 timmar per vecka som kändes lagom.
  • cosinus

Grannes dotter fick det. Det var sista terminen på förskola för hennes del och inga kompisar hemma ö h t så barnet klättrade på väggarna.

Det var inga problem att få det för dem då även förskolepersonalen höll med om att barnet hellre var några timmar extra än att alltid behöva avbryta och gå hem från alla kompisar.

Jag valde att plugga (tog faktiskt kurserna också) för att kunna styra tiderna så att det blev rimligt att lämna/hämta barn efter 6-årstiderna på skolan och förskolan. Det hade blivit ett helvete annars. Pluggade på halvtid och hade barnen typ 24 timmar på förskola fördelat på 4 dagar. Men framförallt då de tider som synkade med äldsta barnets tider i förskoleklass

• Anonym (studera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-18 12:04:23 följande:

Men behoven skall ju vara reella, inte att barnet saknar kompisarna eller liknande.

Varför skulle inte det, att barnet saknar kompisarna eller liknande, vara reella skäl?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (studera) skrev 2024-08-19 11:41:22 följande:
    Varför skulle inte det, att barnet saknar kompisarna eller liknande, vara reella skäl?
    Det kanske det kan vara men i många kommuner är det svårare och det krävs mer för att få utökad tid, tex att barnet är språksvaghet och behöver extra stöd. Det verkar vara väldigt olika i olika kommuner.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2024-08-18 00:32:19 följande:

Jag har fått det för att jag jobbade under FL med min avhandling och kunde ha med mig bebis men ej stora barn på olika saker och även för arbete som jag kunde utföra med bebis/mha viss barnvaktshjälp av bebis.
    för mig var det ypperligt - gav mer pengar och storasyskonet var supernöjd med mer tid på förskolan

Om man jobbar ska man väl inte behöva dispens? Då har man ju rätt till förskola oavsett. 
  • Anonym (studera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-19 13:53:26 följande:
    Det kanske det kan vara men i många kommuner är det svårare och det krävs mer för att få utökad tid, tex att barnet är språksvaghet och behöver extra stöd. Det verkar vara väldigt olika i olika kommuner.
    Ja, det är konstigt det där. Är förskola för barnets skull eller inte? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (studera) skrev 2024-08-19 11:41:22 följande:
    Det är en skattefinansierad verksamhet. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (studera) skrev 2024-08-19 14:08:56 följande:
    Ja, det är konstigt det där. Är förskola för barnets skull eller inte? 
    Förskola är för för att föräldrarna ska kunna arbeta eller plugga. 

Känns så konstigt att man inte vill vara med sina barn. Dina barn går väl även på semestern, vore ju synd att de saknar sina kompisar då?
  • Anonym (studera)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-19 14:12:00 följande:
    Förskola är för för att föräldrarna ska kunna arbeta eller plugga. 

Känns så konstigt att man inte vill vara med sina barn. Dina barn går väl även på semestern, vore ju synd att de saknar sina kompisar då?
    Okej, så förskola är inte för barnen alltså? Ingen viktig verksamhet för barnet, utan bara barnpassning när föräldern inte kan ta hand om barnet? Varför har då förskolan en läroplan? 

Känns så konstigt att dra kortet att man inte vill vara med sina barn bara för att man ser även andra behov hos barnet. Mina barn är egna personer och har egna behov, som inte bara handlar om mig eller att vara med mamma. Så ja, de vill ibland vara med vänner, leka i parken, åka till stan utan mig. Och redan när de var i förskoleålder så gillade de att vara på förskolan och leka med sina kompisar. Och ja, de saknar sina vänner om de är länge borta från dem. 
  • Anonym (studera)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-19 14:09:18 följande:
    Det är en skattefinansierad verksamhet. 
    Och då kan den inte vara till för barnet då alltså?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (studera) skrev 2024-08-19 14:17:52 följande:
    Okej, så förskola är inte för barnen alltså? Ingen viktig verksamhet för barnet, utan bara barnpassning när föräldern inte kan ta hand om barnet? Varför har då förskolan en läroplan? 

Känns så konstigt att dra kortet att man inte vill vara med sina barn bara för att man ser även andra behov hos barnet. Mina barn är egna personer och har egna behov, som inte bara handlar om mig eller att vara med mamma. Så ja, de vill ibland vara med vänner, leka i parken, åka till stan utan mig. Och redan när de var i förskoleålder så gillade de att vara på förskolan och leka med sina kompisar. Och ja, de saknar sina vänner om de är länge borta från dem. 
    Det ena utesluter inte det andra. Men självklart finns de för arbetande föräldrar, det är liksom kravet för att få ha sina barn där. Arbete, studier eller arbetslös. 

Ja, lite större barn har behov av kompisar men inte tvååringar. Där räcker det med några timmar om dagen. Men visst är det skönt att föräldern som är hemma slipper fixa lunch osv till sitt barn. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (studera) skrev 2024-08-19 14:18:26 följande:
    Och då kan den inte vara till för barnet då alltså?
    Klart den kan. Men inte som barnvakt till föräldrar som ändå är hemma. 
  • Anonym (studera)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-19 15:43:41 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. Men självklart finns de för arbetande föräldrar, det är liksom kravet för att få ha sina barn där. Arbete, studier eller arbetslös. 

Ja, lite större barn har behov av kompisar men inte tvååringar. Där räcker det med några timmar om dagen. Men visst är det skönt att föräldern som är hemma slipper fixa lunch osv till sitt barn. 
    Varför diskuterar du 2-åringar kategoriskt, när förskolan är för barn upp till 5 års ålder. Du vet ju inte hur gammalt TS äldre barn är, eller hur gammalt mitt barn var när det fick syskon. 
Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet