• Monica H

Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet

Ja som rubriken lyder.

Någon som fått dispens att ha sitt barn längre än 15 timmar vid föräldraledighet med yngre syskon?

Jag har sökt för min dotter men vet inte om jag får det. Hon behöver det verkligen.

Är det någon som fått dispens och i så fall varför?

Hoppas någon vill svara

• Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet
  • Leeloo

Jag har nog aldrig hört om någon som ansökt om dispens. På vilka grunder kan man göra det?

• Snuva

Visste inte ens att det gick att få det! Av vilken/vilka anledningar kan det beviljas?

• Monica H

Det är det jag med undrar. På komunens sida står det att man kan söka om det. Så det borde ju gå. Men frågan är hur.

• AmberB

Jo det kan man få, men man får gå via soc och då vill de ju såklart veta varför. Tror inte man kan få det för att man som förälder anser att barnet "behöver" det, utan att det isf är du som förälder som behöver det.

• ahlcec

Men, min teori är att dispensen är till för barn som har särskilda behov. Barn som behöver mycket stöd och hjälp, och föräldrar som behöver avlastning.
    Fast så är det kanske för er dotter, peewee? Det vet ju såklart inte jag.

• isasdream

Hos oss kan man få det, men det är om barnet har en diagnos som säger att barnet skulle behöva mer tid för att få struktur på tillvaron. men de är inte så vanligt med dispans.

• isasdream

Hos oss kan man få det, men det är om barnet har en diagnos som säger att barnet skulle behöva mer tid för att få struktur på tillvaron. men de är inte så vanligt med dispans.

• Monica H

Har skickat en ansökan i alla fall. Hoppas i alla fall att det kan bli någon timme mer.

• OneAndTwins

Vi fick dispans från 15h till 30h för det äldre barnet med anledningen av att vi fick tvillingar.

• Monica H

Vi fick det beviljat. Så nu får dottern gå 6 timmar 5 dar i veckan i stället för 5 timmar 3 dar i veckan.

Det var inget problem alls att få.

Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet