• Monica H

Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet

Ja som rubriken lyder.

Någon som fått dispens att ha sitt barn längre än 15 timmar vid föräldraledighet med yngre syskon?

Jag har sökt för min dotter men vet inte om jag får det. Hon behöver det verkligen.

Är det någon som fått dispens och i så fall varför?

Hoppas någon vill svara

• Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet
  • Emelie R

Vad skrev du när du ansökte? Vi vill också ansöka till vår son men är rädd att det ska nekas 

• Anonym
    Emelie R skrev 2024-08-17 19:38:40 följande:

Vad skrev du när du ansökte? Vi vill också ansöka till vår son men är rädd att det ska nekas 

Den ungen är myndig numera och reglerna kan ha ändrats en massa gånger sedan 2006.
  • Zaro

Jag blev sjuk som gravid, inlagd länge både som gravid och nyförlöst och det finns en risk att det blir så igen vid andra barnet. Hade varit skönt att ha utökad förskola för den första då, för oss bägge föräldrar.

• Anonym (H)

Jag har fått det för att jag jobbade under FL med min avhandling och kunde ha med mig bebis men ej stora barn på olika saker och även för arbete som jag kunde utföra med bebis/mha viss barnvaktshjälp av bebis.
    för mig var det ypperligt - gav mer pengar och storasyskonet var supernöjd med mer tid på förskolan

• Anonym (Anonym)
    Zaro skrev 2024-08-17 19:53:40 följande:

Jag blev sjuk som gravid, inlagd länge både som gravid och nyförlöst och det finns en risk att det blir så igen vid andra barnet. Hade varit skönt att ha utökad förskola för den första då, för oss bägge föräldrar.

Man har ju rätt i de flesta kommuner att första barnet får gå heltid den första månaden efter förlossningen. Du kan ju kolla in vad som gäller i din kommun Skäms
  • Anonym (C)

Du får väl göra som många andra föräldralediga, ?börja plugga? 😅 

• Zaro
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-18 00:56:10 följande:
    Man har ju rätt i de flesta kommuner att första barnet får gå heltid den första månaden efter förlossningen. Du kan ju kolla in vad som gäller i din kommun Skäms
    Låter ju jättebra! Men hade gärna haft det längre med tanke på allt kaos som uppstår.
  • Zaro
    Anonym (H) skrev 2024-08-18 00:32:19 följande:

Jag har fått det för att jag jobbade under FL med min avhandling och kunde ha med mig bebis men ej stora barn på olika saker och även för arbete som jag kunde utföra med bebis/mha viss barnvaktshjälp av bebis.
    för mig var det ypperligt - gav mer pengar och storasyskonet var supernöjd med mer tid på förskolan

Kul detalj med avhandlingen ändå!
  • Anonym (Teres)

Vi bara ringde rektorn och förklarade varför det behövdes - mamman var funktionsnedsatt efter graviditeten. Inga läkarintyg eller något sånt behövdes. Tiderna bara ändrades från ena dagen till den andra. Det var dock tio år sedan. 

Svar på tråden Dispens till mer tid på förskola vid föräldraledighet