• Anonym (Namn eller mamma?)

    Bör hon kalla mig mamma?

    Hej! Har en underbar liten bonustjej på två år som bor varannan vecka hos sin pappa och mig. Den andra veckan spenderas hos mormor, av det enkla skälet att mamman är inte intresserad av att ha henne men vill ändå inte att pappan och jag ska ha heltid(och då förlorar hon såklart underhållet och barnbidrag, något som säkert är ytterligare en av anledningarna) Mamman har totalt haft henne ungefär 12 dagar sedan augusti.

    Jag och sambon delar ungefär lika på vardagsbestyren(han sköter hämtning/lämning på dagis) och jag är i princip hennes mamma i allt utom blodet. Jag älskar flickan så otroligt mycket, saknar henne då hon är borta och älskar att umgås med henne oavsett hennes påhitt och humör :D
    Så nu till saken, för ungefär 4 veckor sedan(våra veckor dårå, 8 veckor totalt) började hon kalla mig för mamma! Vi har aldrig använt det ordet här hemma, utan vi har alltid använt mitt namn. Fram till nu har jag försökt rätta henne, men sambon, våra familjer och våra vänner tycker att jag ska låta henne kalla mig mamma för att jag är i princip den enda mammafiguren hon känner till. Jag har absolut ingenting emot det, men jag är så himla orolig för hur hennes egocentriska biomor ska reagera... Jag vill inte att hon ska bråka på sambon, men jag vill inte heller göra bonus ledsen eller på något sätt göra så att vår relation blir sämre :(

    Snälla ni, hur hade ni hanterat situationen? :(

    /ledsen bonusmamma

  • Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?
  • Anonym (bs)
    Brumma skrev 2016-02-25 15:37:59 följande:
    Ett år är väldigt lång tid när man bara är två år..

    Själva boendet med mormor har varit i ett år, vilket TS även skriver.

    Jag tycker det är jättebra om det är så att mormor har barnet pga att mamman behöver ett stöd i föräldraskapet. Är hon där under veckorna är det ju super :) Vilket jag även påpekat. Jag har även påpekat att OM det är så kommer ju detta fram vid en eventuell stämning angående boendet.

    Däremot går det mot lagen gällande folkbokföring Barnet skall vara folkbokför där barnet har sin huvudsakliga dygnsvila. Vilket INTE är hos mamman. Oavsett hur mycket mamman är hos mormor under veckorna.

    Jag litar också på att soc i de flesta fall utgår från barnets bästa. Ngt annat har jag aldrig antytt. Däremot är det ganska välkänt att det i enstaka fall INTE ses till barnets bästa och jag finner det märkligt att man utgår från att TS ljuger automatiskt istället för att utgå från att situationen är precis som TS beskriver den och svara utifrån det istället för vad man "tror"..
    Ett år är ingenting. Finns inga garantier för att relationen alls håller. Det viktiga är väl ändå att barnet inte far illa. Det verkar som om barnets bästa inte alls syns. Att pappan skulle få heltidsboende för barnet låter inte troligt med tanke på att Socialtjänsten inte anser att barnet ska bo med honom på heltid.

    Det finns situationer där man INTE ändrar boendet även om barnet under en tid är boende på annat håll. Hur det blir i detta fall får framtiden utvisa.

    Som jag har sagt flertalet gånger så tror inte JAG att Ts ljuger. Däremot tror jag att Ts och mamman och mormor och pappan inte har precis samma uppfattning om hur situationen ser ut. MIN åsikt och hur mycket DU än försöker kasta skit på mig så förändrar det ingenting.
  • Anonym (bs)
    Anonym (H) skrev 2016-02-25 16:10:31 följande:
    Förskolan kan intyga hur det har sett ut den senaste tiden, ja.
    Alltså att barnet bor mest hos TS och hennes sambo och inget hos sin mamma.

    Hur ska de kunna intyga att det bara är på kort sikt, eller vad du skrev?

    Reglerna är enkla. Barnet ska stå skrivet där hon har sin huvudsakliga dygnsvila, vilket inte är hos mamman.

    Om mamman bestämmer sig för att ta ansvar för barnet så småningom så får hon väl höra av sig till Skatteverket för att ändra det. Men det finns inga garantier för att det kommer ändras.
    Precis som mamman kan få intyg gällande varför boendet inte ska ändras.

    Reglerna är inte fullt så enkla som du vill tro. Stadigvarande bosatt brukar ha en framtida gräns på ca ett år från ansökan kom in.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 15:03:00 följande:
    Jag vet inte hur du läser men eftersom det är mig du citerar så antar jag att du anser att jag utgår från att det Ts skriver är lögn.

    Det har jag aldrig ens antytt. Jag har skrivit att det finns fler sidor till varje mynt. Alla har sina egna uppfattningar om hur saker är. Ts har säkert skrivit sin sanning. Vi kan inte döma hela situationen enbart baserat på det Ts skriver för det är många saker som inte stämmer och att Socialtjänsten skulle strunta i att ett barn lever med en cancersjuk f.d knarkande kriminell mormor varannan vecka och har en alkoholiserad mamma samt en helt perfekt pappa som dock inte bör ha barnet boende hos sig på heltid, köper jag inte.

    Som sagt så har jag varken sagt att Ts ljuger eller har egna negativa erfarenheter så det kan du lägga ner. Varför blir jag syndabock för vad alla skriver i tråden?

    Jag märker att det är totalstopp. Jag avvaktar Ts fortsättning.
    Alltså, jag skrev ett inlägg i tråden, du citerade mig och svarade mig vilket jag sen svarade på..

    Jag tycker att det känns meningslöst att diskutera utifrån ett "tänk om" scenario där TS kanske ljuger och utelämnar viktig information och där mamman kanske är en jättebra mamma egentligen. Klart att det finns fler versioner och det vore jätteintressant att höra mammans sida, men det lär ju inte hända.

    Hur som helst, hinner inte skriva mer, TS: hoppas att det löser sig för er och flickan!
  • Anonym (Molly)

    Tillägg: om man misstänker att TS inte ser situationen för vad den är och att mamman egentligen är en bra mamma, så varför inte skriva det på ett trevligt sätt, och ställa hövliga och respektfulla frågor? Då kanske TS hade stannat i tråden och svarat på frågorna. Förstår verkligen inte varför precis alla trådar måste spåra ut, det är så tragiskt på något vis.

  • Brumma
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 16:54:35 följande:

    Ett år är ingenting. Finns inga garantier för att relationen alls håller. Det viktiga är väl ändå att barnet inte far illa. Det verkar som om barnets bästa inte alls syns. Att pappan skulle få heltidsboende för barnet låter inte troligt med tanke på att Socialtjänsten inte anser att barnet ska bo med honom på heltid.

    Det finns situationer där man INTE ändrar boendet även om barnet under en tid är boende på annat håll. Hur det blir i detta fall får framtiden utvisa.

    Som jag har sagt flertalet gånger så tror inte JAG att Ts ljuger. Däremot tror jag att Ts och mamman och mormor och pappan inte har precis samma uppfattning om hur situationen ser ut. MIN åsikt och hur mycket DU än försöker kasta skit på mig så förändrar det ingenting.


    Relationen?

    Exakt vad har relationen att göra med var barnet bör stå skrivet?

    Försöker kasta skit?

    Nu fabricerade du väl ändå lite väl mycket?...
  • Brumma
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 16:59:47 följande:

    Precis som mamman kan få intyg gällande varför boendet inte ska ändras.

    Reglerna är inte fullt så enkla som du vill tro. Stadigvarande bosatt brukar ha en framtida gräns på ca ett år från ansökan kom in.


    Källa på det Tack.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Molly) skrev 2016-02-25 17:24:17 följande:

    Tillägg: om man misstänker att TS inte ser situationen för vad den är och att mamman egentligen är en bra mamma, så varför inte skriva det på ett trevligt sätt, och ställa hövliga och respektfulla frågor? Då kanske TS hade stannat i tråden och svarat på frågorna. Förstår verkligen inte varför precis alla trådar måste spåra ut, det är så tragiskt på något vis.


    Det är helt omöjligt för oss i tråden att veta om mamman är en bra mamma eller ej eftersom hon inte skriver här själv och ts inte har minsta aning om den saken!

    Däremot vet vi att barnet har en närvarande mamma i sitt liv och att ts därav ska säga till barnet femtielva gånger om dagen om det behövs att kalla henne vid hennes namn eller hitta på ett smeknamn som är lättare att uttala! Absolut inte mamma!
  • Anonym (.)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-25 18:03:03 följande:
    Det är helt omöjligt för oss i tråden att veta om mamman är en bra mamma eller ej eftersom hon inte skriver här själv och ts inte har minsta aning om den saken!

    Däremot vet vi att barnet har en närvarande mamma i sitt liv och att ts därav ska säga till barnet femtielva gånger om dagen om det behövs att kalla henne vid hennes namn eller hitta på ett smeknamn som är lättare att uttala! Absolut inte mamma!
    Om det TS skriver stämmer, dvs att barnet träffat sin mamma 12 gånger sedan augusti och att hon struntar i att gå till möten på familjerätten och soc, så kallar inte jag det att hon har en närvarande mamma i sitt liv. Är man bara 2 år behöver man mer än så för att någon skall kunna kallas närvarande. TS kanske inte kan veta om det är en bra mamma, men som sagt... mer än att träffa sitt barn ett par dagar per månad, samt att dyka upp på möten som gäller barnet tycker jag krävs för att man skall kallas en "bra mamma".

    Tycker du det bästa för barnet är att få höra femtielva gånger om dagen att det säger fel?

  • Brumma
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-25 18:03:03 följande:

    Det är helt omöjligt för oss i tråden att veta om mamman är en bra mamma eller ej eftersom hon inte skriver här själv och ts inte har minsta aning om den saken!

    Däremot vet vi att barnet har en närvarande mamma i sitt liv och att ts därav ska säga till barnet femtielva gånger om dagen om det behövs att kalla henne vid hennes namn eller hitta på ett smeknamn som är lättare att uttala! Absolut inte mamma!


    TS ska?

    Det bestämmer du?

    Du kan tycka en sak men du är knappast i position att tala om för TS vad hon SKA göra.

    Du och några andra tycker en sak. Jag och ytterligare några andra tycker något annat. Vi kan uttrycka vår åsikt men knappast tala om att hon "ska" göra på ena eller andra sättet.

    TS har nog mer aning än vad vi här i tråden har om hur mamman är som mamma. Det är oundvikligt att ta del av vissa saker gällande ena föräldern när man lever med den andra.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-25 18:03:03 följande:
    Det är helt omöjligt för oss i tråden att veta om mamman är en bra mamma eller ej eftersom hon inte skriver här själv och ts inte har minsta aning om den saken!

    Däremot vet vi att barnet har en närvarande mamma i sitt liv och att ts därav ska säga till barnet femtielva gånger om dagen om det behövs att kalla henne vid hennes namn eller hitta på ett smeknamn som är lättare att uttala! Absolut inte mamma!
    Exakt, helt omöjligt att veta, men självklart kan TS ha insikt i frågan. Utifrån informationen vi har tillgång till så låter det ju högst tveksamt.

    Angående att kalla henne mamma eller ej, det är din åsikt, jag och många andra håller inte med dig. Igen, jag utgår från informationen i TS och tycker då gott att flickan kan kalla TS för mamma, självklart med förbehållet att hon vet att hon inte ÄR hennes riktiga mamma. Vet många som har kallat sina extraföräldrar för mamma/pappa och det är ingen stor grej.
Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?